2023-02-28, 10:20
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Efter att ha läst några inlägg i en annan tråd undrar jag lite hur folk ser på hemförsäkringar? För egen del ser jag det som en självklarhet men fick höra att jag är ”ägd” av allt ”skräp” som ändå kommer hamna på tippen i slutänden. Detta då jag bor i lägenhet. Trygghetsknarkare var ett ord som användes…

Jag vet inte… Men räknar jag ihop värdet på bara lösöret så kommer man med lätthet över ett värde på 500.000kr.

Man har ju mer än man tänker på. Räknar man ihop kläder och skor man samlat på sig, möbler, elektronik, bestick, porslin, speglar, tavlor, gamla vinyler, mattor, taklampor, gitarrer och allt annat så blir det en en del.

Min fundering är om det är vanligt att folk skippar hemförsäkring och isåfall varför? Är man omedveten om värdet man har omkring sig eller lever folk i tomma lägenheter? Är det värt att spara några kronor varje månad och i värsta fall få börja om på nytt, är folk så fattiga? Eller handlar det om ren idioti? Ungdomligt oförstånd?
Citera
2023-02-28, 10:28
Medlem
Kadyrovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Efter att ha läst några inlägg i en annan tråd undrar jag lite hur folk ser på hemförsäkringar? För egen del ser jag det som en självklarhet men fick höra att jag är ”ägd” av allt ”skräp” som ändå kommer hamna på tippen i slutänden. Detta då jag bor i lägenhet. Trygghetsknarkare var ett ord som användes…

Jag vet inte… Men räknar jag ihop värdet på bara lösöret så kommer man med lätthet över ett värde på 500.000kr.

Man har ju mer än man tänker på. Räknar man ihop kläder och skor man samlat på sig, möbler, elektronik, bestick, porslin, speglar, tavlor, gamla vinyler, mattor, taklampor, gitarrer och allt annat så blir det en en del.

Min fundering är om det är vanligt att folk skippar hemförsäkring och isåfall varför? Är man omedveten om värdet man har omkring sig eller lever folk i tomma lägenheter? Är det värt att spara några kronor varje månad och i värsta fall få börja om på nytt, är folk så fattiga? Eller handlar det om ren idioti? Ungdomligt oförstånd?

Om du somnar på fyllan i duschen och översvämmar din egen och dina grannars lägenheter, eller om något av ditt gamla lösöre på grund av elfel fattar eld tror jag du skulle bli mycket ledsen om du inte har hemförsäkring. Åker du aldrig utomlands? Vem tror du betalar din vård om du blir sjuk i ett annat land?
Citera
2023-02-28, 10:29
Medlem
Det handlar säkert om ren idioti. 150:- i månaden. Och i de allra flesta hemförsäkringar, även bas, så ingår rättskydd, överfallsskydd, drulle och reseförsäkring. Jag välte min tv när jag städade för en tid sedan. Fick en exakt likadan ny, minus 1200:- i självrisk, men då tv:n hade gått upp 3500 i pris, så var det en ren vinstaffär. Sist jag reste kom min väska inte fram på 5 dagar. Då fick jag handla kläder för 5500 kronor. Sjukvård i icke EU-land kan lätt kosta ett par hundratusen, ännu mer om du behöver ambulansflyg.
Citera
2023-02-28, 10:31
Medlem
Gubbens avatar
Om huset blir obeboeligt så får du hotellrum annars står du på gatan.
Citera
2023-02-28, 10:33
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har inte haft hemförsäkring mesta tiden. Tänkte att jag har inget man kan ersätta.

Men sedan tänkte jag på en som orsakade en vattenskada. Hade han haft hemförsäkring hade den betalat, nu fick han betala 100 000.

Ganska mycket.
Citera
2023-02-28, 10:33
Medlem
Blev lite förvånad när jag googlade på detta, det är alltså inget krav på hemförsäkring. Däremot trafikförsäkring.
Nåja, jag håller med dig gäller värdet. Hade inbrott i mitt förråd kopplad till bostaden. Allt som blev stulet hade inköpspris på ca 100K, fick efter värdeminskning ut ca 50K. Och det var förrådet, där jag i min mening inte placerade lösöre av större värde.

Utan hemförsäkringen, vad händer vid vattenläcka/brand etc när det går över till grannen?
Nej, jag fortsätter betala mina 150/månaden och hoppas mina grannar gör detsamma 🫤
Citera
2023-02-28, 10:34
Medlem
dwgs avatar
Snålhet att inte ha hemförsäkring.

Allt kan hända och dumt att betala allt ut egen ficka, blir kostsamt när olyckan är framme.
Folk verkar tro att det bara handlar om de lösa man har hemma.

Men får du vatten eller brandskada, då är det bara att betala ur egen ficka om du inte har försäkring
Citera
2023-02-28, 10:35
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar säkert om ren idioti. 150:- i månaden. Och i de allra flesta hemförsäkringar, även bas, så ingår rättskydd, överfallsskydd, drulle och reseförsäkring. Jag välte min tv när jag städade för en tid sedan. Fick en exakt likadan ny, minus 1200:- i självrisk, men då tv:n hade gått upp 3500 i pris, så var det en ren vinstaffär. Sist jag reste kom min väska inte fram på 5 dagar. Då fick jag handla kläder för 5500 kronor. Sjukvård i icke EU-land kan lätt kosta ett par hundratusen, ännu mer om du behöver ambulansflyg.

Ja alltså, det är jäkligt mycket man väljer bort för att spara en pizza i månaden. Blev förvånad när jag läste den här personen hävda att det är fullständigt menlöst att ha hemförsäkring som boende i lägenhet. Gällande bostadsrätt är man väl även ansvarig för lite mer än bara sitt lösöre?
Citera
2023-02-28, 10:36
Medlem
Hemförsäkring innehåller ansvarsskydd och rättsskydd.

Det kan vara skönt och ha det skyddet om någon begär ersättning av dig på ett par miljoner.

Sen reseskydd är ett måste om du lämnar sveriges gräns. Ambulansflyg hem går på en miljon.
Citera
2023-02-28, 10:39
Medlem
0xmans avatar
Har ställt mig samam funderare sen jag läste samma tråd som dig.
Om man inte har drulle-tillägg, är de värt de?
Du nämner så mkt saker som du har... ja visst får du inbrott så får du ersättning. Hur ofta får man inbrott om man lever svenne liv?
Citera
2023-02-28, 10:40
Medlem
SAIVONs avatar
Du har fått en del goda skäl till varför man aldrig ska lyssna på de som försöker mästra andra genom härskartekniker här på Flashback.
Citera
2023-02-28, 10:42
Medlem
Jag ser det som en absolut självklarhet. För mig är det en relativt liten summa att betala varje månad, som jag ser det som kan skydda mig från konsekvenser som skulle bli väldigt stora om jag inte hade hemförsäkring.

Gissar att det är väldigt få personer generellt som resonerar så att det är dumt och onödigt att ha en hemförsäkring. Åtminstone folk som lever något så när "normala" liv. Det finns väl en liten skara människor som tror att inget någonsin kan hända dem - vilket det såklart kan - eller som helt enkelt inte bryr sig om något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in