Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmsjevel
Efter att ha läst några inlägg i en annan tråd undrar jag lite hur folk ser på hemförsäkringar? För egen del ser jag det som en självklarhet men fick höra att jag är ”ägd” av allt ”skräp” som ändå kommer hamna på tippen i slutänden. Detta då jag bor i lägenhet. Trygghetsknarkare var ett ord som användes…
Jag vet inte… Men räknar jag ihop värdet på bara lösöret så kommer man med lätthet över ett värde på 500.000kr.
Man har ju mer än man tänker på. Räknar man ihop kläder och skor man samlat på sig, möbler, elektronik, bestick, porslin, speglar, tavlor, gamla vinyler, mattor, taklampor, gitarrer och allt annat så blir det en en del.
Min fundering är om det är vanligt att folk skippar hemförsäkring och isåfall varför? Är man omedveten om värdet man har omkring sig eller lever folk i tomma lägenheter? Är det värt att spara några kronor varje månad och i värsta fall få börja om på nytt, är folk så fattiga? Eller handlar det om ren idioti? Ungdomligt oförstånd?
Om du somnar på fyllan i duschen och översvämmar din egen och dina grannars lägenheter, eller om något av ditt gamla lösöre på grund av elfel fattar eld tror jag du skulle bli mycket ledsen om du inte har hemförsäkring. Åker du aldrig utomlands? Vem tror du betalar din vård om du blir sjuk i ett annat land?