2023-02-27, 23:16
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Stött på ett märkligt problem som kom ganska plötsligt i att jag inte hörs i telefonsamtal men jag hör andra.

Har testat en röstinspelarapp där jag inte hörs. Har också testat och spela in videos när jag pratar. Där hörs jag!

Någon som har någon fundering på vad problemet kan vara? Vilka inställningar i mobilen ska jag söka efter som kan ha stött på något problem?

Iphone 8 har jag
16.3.1 iosversion om det spelar någon roll.

Redan testat.

Senaste uppdateringen.
Stänga av och sätta på. Klassikern.
Citera
2023-02-27, 23:27
Avstängd
Testa att skifta simkortet till en annan telefon. Kvarstår problemet så ska du anmäla felet till din operatör. B hörs men inte A.
Citera
2023-02-28, 07:23
Medlem
DIEXELs avatar
Det har hänt mig och bekanta, prova först att starta om telefonen innan du tar det vidare uppåt eller köper ny telefon.
Citera
2023-02-28, 08:49
Medlem
yz44s avatar
Apple doesn't allow third-party apps to access the microphone and the integrated Phone app directly.
Citera
2023-02-28, 09:08
Medlem
Mogaku-sans avatar
Kan själva simkortet vara boven i dramat? Antingen det eller att du kommit åt någon inställning i din mobil.

Har ibland själv fått sms om samtal som gått till röstbrevlådan men mobilen har inte ens tagit emot samtal från det numret. Löste sig efter att jag fått hem ett nytt simkort och då fick jag inte längre att jag missade samtal.
Citera
2023-02-28, 22:38
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Apple doesn't allow third-party apps to access the microphone and the integrated Phone app directly.
Jo fast nu är det vanliga telefonsamtal. Som funkat tidigare.
Citera
2023-02-28, 22:44
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Visste inte att simkortet kunde göra så man inte hörs. Men detta kan väl å andra sidan inte påverka en röstinspelningsapp på telefonen som var med från start och funkat tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Det har hänt mig och bekanta, prova först att starta om telefonen innan du tar det vidare uppåt eller köper ny telefon.
Med starta om menar du då bara stänga av och sätta på? För det har jag redan gjort. Funderar på någon sorts total omställning/återställning. Finns en inställning ”nollställ”. Vad förlorar jag där? Appar? Nedladdad musik och sånt? Telefonnummer?
Citera
2023-03-03, 12:14
Medlem
Finns flera mikrofoner i en iPhone så om det fungerar i olika appar eller röstinspelningsprogram är inte helt konstigt. Fungerar det varken i vanligt läge eller högtalarläget? mikrofoner går sällan sönder men det händer, sitter två mikrofoner på laddportsdelen i mobilen som kanske behöver bytas ut, ska vara dessa två som används under samtal. Om du nu väljer att få den fixad se till att testa mobilen ordentligt efteråt, som reparatör hatar jag att byta ut laddporten då det sitter så mycket funktioner i den. Mikrofoner, laddning, högtalare, vibrator, antenn osv, oftast något som strular tyvärr.

Har du väldigt otur kan det vara kretskortet som det är fel på, iPhone 7 präglades av ett ljudkretsproblem så att till och med Apple satt i en rättegång gällande ärendet, alltså att ljudet inte fungerade under samtal. Detta är verkligen inte lika vanligt på 8an men det kan hända, vet inte om symtomen är likadana men rent generellt på 7an går det inte ens att starta högtalarläget vid detta problemet och ingen hörs i samtalet varken du eller den du pratar med, brukar inte ens gå att starta igång en inspelning med apples egna röstinspelningsapp.
Citera
2023-03-04, 21:15
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontacos
Finns flera mikrofoner i en iPhone så om det fungerar i olika appar eller röstinspelningsprogram är inte helt konstigt. Fungerar det varken i vanligt läge eller högtalarläget? mikrofoner går sällan sönder men det händer, sitter två mikrofoner på laddportsdelen i mobilen som kanske behöver bytas ut, ska vara dessa två som används under samtal. Om du nu väljer att få den fixad se till att testa mobilen ordentligt efteråt, som reparatör hatar jag att byta ut laddporten då det sitter så mycket funktioner i den. Mikrofoner, laddning, högtalare, vibrator, antenn osv, oftast något som strular tyvärr.

Har du väldigt otur kan det vara kretskortet som det är fel på, iPhone 7 präglades av ett ljudkretsproblem så att till och med Apple satt i en rättegång gällande ärendet, alltså att ljudet inte fungerade under samtal. Detta är verkligen inte lika vanligt på 8an men det kan hända, vet inte om symtomen är likadana men rent generellt på 7an går det inte ens att starta högtalarläget vid detta problemet och ingen hörs i samtalet varken du eller den du pratar med, brukar inte ens gå att starta igång en inspelning med apples egna röstinspelningsapp.
Ja funkar inte i högtalarläge heller. Kikade på iphone hemsidan felsökning och verkar som att mikrofonerna till kameran sitter ovanför och den till telefon och röstmemon i botten. Med tanke på att jag hörs i videor men inte röstmemon eller samtal borde det väl vara just den mikrofonen under som är paj. Har fått en gammal telefon som inte används så blir väl och byta istället. Verkar inte finnas så mycket mer att testa även om jag helst behållt denna.
Citera
2023-03-04, 21:21
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Verkar inte finnas så mycket mer att testa även om jag helst behållt denna.
Orkar du köra med handsfree för samtal så kan det vara en lösning eftersom du då inte är beroende av mobilens mikrofon ...funkade för mig när det var liknande problem.
Citera
2023-03-04, 21:31
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Orkar du köra med handsfree för samtal så kan det vara en lösning eftersom du då inte är beroende av mobilens mikrofon ...funkade för mig när det var liknande problem.
Så enkelt var det Att jag inte tänkte på det tidigare. Men ja då är väl micen på undersidan paj. Men går ju lika bra för mig att använda trådlös hörlurarna. Om än lite omständigt att dra upp dom/ha med sig dom överallt. Tackar.
Citera
2023-03-04, 22:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Så enkelt var det Att jag inte tänkte på det tidigare. Men ja då är väl micen på undersidan paj. Men går ju lika bra för mig att använda trådlös hörlurarna. Om än lite omständigt att dra upp dom/ha med sig dom överallt. Tackar.
Ja det verkar så om det inte blir bättre vid nästa uppdatering ...En till lösning som kanske är smidigare kan vara en mini mikrofon t.ex https://www.amazon.se/Hama-57151-Notebook-AUX-mini-mikrofon/dp/B000GIGR4O/ref=sr_1_1?crid=2Q2DMY1S8MTBP&keywords=B000GIGR4O& qid=1677963622&sprefix=b000gigr4o%2Caps%2C216&sr=8 -1 eller https://www.amazon.se/Oumij-kondensor-inspelningsmikrofon-mobiltelefon-Quadrupole/dp/B07VP5DV5T/ref=d_pd_sbs_sccl_2_3/257-8110831-7170204?pd_rd_w=Y07nd&content-id=amzn1.sym.13092cb6-ccc0-4800-80af-fd9e9e754a1e&pf_rd_p=13092cb6-ccc0-4800-80af-fd9e9e754a1e&pf_rd_r=JRTCMZAEF1YX9EWYNPYD&pd_rd_wg =RfzZZ&pd_rd_r=475fcf93-e637-4051-a735-62189af425f9&pd_rd_i=B07VP5DV5T&th=1 ihop med denna adaptern https://www.amazon.se/Naugust-Belysning-h%C3%B6rlursuttag-adapter-h%C3%B6rlursadapterkontakt/dp/B08GSQWKJF/ref=sr_1_7?crid=2XVHY058G1518&keywords=lightning+t o+3.5mm&qid=1677963750&sprefix=lightning+%2Caps%2C 144&sr=8-7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in