Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
Finland var dock ett brodersfolk och Sovjetunionen var det största hotet mot Sverige under Andra Världskriget.
Så länge Sverige är utanför Nato så ser jag det som omöjligt att skicka JAS då det underminerar vår försvarsförmåga.
Ja, att skicka Gripen kan vara riskabelt med tanke på hur det skulle påverka våran försvarsförmåga.
Möjligtvis skulle ett 10-tal Gripen kunna skickas, det är ju trots allt endast en tiondel av våran flygplansflotta. Kanske går det att öka takten på Gripen e leveranserna för att minska tiden med försvagat flygvapen.
Det jag vänder mig mot främst är de som yrar om att Gripen leverans (eller annan vapen leverans för den delen) skulle innebära provokationer eller krigsförklaring mot Ryssland.
Det gick ju som sagt bra att leverade plan & piloter till Finland utan att det ansågs för provokativt.
Att Finland och Sverige är broderfolk bör inte påverka hur pass provocerande det kan anses vara för Ryssland.
Ryssland levererade också vapen och flygplan till Nordvietnam utan att Ryssland ansågs kriga mot USA i Vietnamkriget.