2023-02-27, 20:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Truppkoncentrationerna hade ändå varit för låga för att göra effektiva anfall med taktiska kärnvapen
Attackerna lär förmodligen ske under en lång front i relativt platt terräng, direkt träff med marginal på några hundra meter lär självklart bli brutalt, men det hade krävts en hel del. En bomb med lägre sprängverkan och en högre dos strålning hade kanske fungerat bättre

Även om ryssarna förstör flera brigader, hade det inte varit värt det överhuvudtaget. De hade öppnat Pandoras låda och utan rimlig anledning, så vitt jag vet så hade detta inte rimmat med rysslands kärnvapendoktrin
Har svårt att se att en enda nation ( förutom kanske NK ) hade accepterat detta

Det skulle kunna rimma med doktrinen om man ser en sådan kil som en styrka som du överhuvudataget inte kan stoppa. Den kilen skulle ju kunna rycka fram till [insätt mål som är "existentiellt"]. Problemet är ju att det där "existentiell"-begreppet är gummiaktigt. Är Krim existentiellt? Ingen vet. Jag tror inte ryssarna kan stoppa 20 brigader som rycker rakt fram med konventionella vapen, ifall de själva har en utspridd frontlinje.
Citera
2023-02-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Finland var dock ett brodersfolk och Sovjetunionen var det största hotet mot Sverige under Andra Världskriget.

Så länge Sverige är utanför Nato så ser jag det som omöjligt att skicka JAS då det underminerar vår försvarsförmåga.

Ja, att skicka Gripen kan vara riskabelt med tanke på hur det skulle påverka våran försvarsförmåga.
Möjligtvis skulle ett 10-tal Gripen kunna skickas, det är ju trots allt endast en tiondel av våran flygplansflotta. Kanske går det att öka takten på Gripen e leveranserna för att minska tiden med försvagat flygvapen.

Det jag vänder mig mot främst är de som yrar om att Gripen leverans (eller annan vapen leverans för den delen) skulle innebära provokationer eller krigsförklaring mot Ryssland.
Det gick ju som sagt bra att leverade plan & piloter till Finland utan att det ansågs för provokativt.
Att Finland och Sverige är broderfolk bör inte påverka hur pass provocerande det kan anses vara för Ryssland.
Ryssland levererade också vapen och flygplan till Nordvietnam utan att Ryssland ansågs kriga mot USA i Vietnamkriget.
Citera
2023-02-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Video från Bakhmut nu i dagarna. Staden är väldigt sönderskjuten. Undrar om dessa städer kommer återuppbyggas i framtiden? Eller är det enklare att flytta någon annan stans? Hur ser Sieverodonetsk ut nu? Mariupol är ju fortfarande en ruinstad där de byggt några nya kvartar åt pensionärerna som bor kvar i stan. Men de bara klagade på att det var fuskbyggen.

https://www.youtube.com/watch?v=NA77b9vGCy4

Så ryssarna befinner nu i centrala backmut?
Citera
2023-02-27, 20:29
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det var goda nyheter. Spännande att följa. 👍
Vågar man hoppas på att dom fd utsugna och förtryckta staterna passar på ge igen när ryssland visade sig vara en försvarsmakt i förfall.

USA försöker göra en charmoffensiv i Centralasien
Länge varit rysslands område, men har sakta men säkert blivit övertaget av Kina

Allt pekar verkligen på att Ryssland blir mer och mer obetydligt, det handlar om USA/väst mot Kina
Utan kärnvapen hade de inte varit särskilt märkvärdiga
Citera
2023-02-27, 20:30
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Du kan ju såklart kalla det för "proxykrig" om du vill men som många försökt förklara för dig tidigare så handlar proxykrig om att den ena sidan vill utarma den andre och använder en tredjepart för det ändamålet. Det motsägs av att väst innan kriget handlade med Ryssland, investerade mycket kapital, kompentens och goda relationer för framtida handel och fred. Nu när Ryssland har visat sig vara en omöjlig granne att ha att göra med så kapar vi i väst banden med Ryssland, stödjer Ukraina med vad de behöver eftersom vi inte kan ställa upp på varken Rysslands världsordning eller deras flagranta brott mot den säkerhetsordning som i längden garanterar fred och välstånd. Det är inget "proxykrig" eftersom det var Ryssland som anföll Ukraina och inte tvärtom.

Känns det bättre om jag kallar det "vårt krig" Istället för proxykrig så kan jag göra det.
Sedan är utarmning av Ryssland precis vad som sker nu.Via ombud. Om sedan Ryssland är skurken är det ändå proxykrig
Citera
2023-02-27, 20:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du är rolig!
Det sägs ju att ww3 kommer utkämpas med spjut och stenar.

Det är bara jag och försvarsministern som vågar säga att Ukraina utkämpar vårt krig med våra vapen.

Den ryska militära framfarten måste stoppas. Just nu är det Ukraina som är Europas sköld mot denna framfart. Ukrainas krig är därför också vårt krig.
Det är väl bra om Ukraina utkämpar vårt krig? Ser du nått dåligt i det också eller varför hatar du Ukraina och sitter och runkar åt Ryssland då? Är du en liten förrädare kanske? Du säger du är "svensk" men vill inte Sveriges bästa?
Citera
2023-02-27, 20:31
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är väl bra om Ukraina utkämpar vårt krig? Ser du nått dåligt i det också eller varför hatar du Ukraina och sitter och runkar åt Ryssland då? Är du en liten förrädare kanske? Du säger du är "svensk" men vill inte Sveriges bästa?

Vart läser du att jag kritiserar det?
Wtf! Jag säger bara att vi är i krig, vårt krig.

Jag anser inte att krig är Sveriges bästa, men det är vägen vi väljer och jag accepterar det.
Citera
2023-02-27, 20:32
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En oriktig, västlig lögn som drivits hårt ett par dagar nu är att Ryssenms stridsfront har spruckit och att meningskiljaktligheterna gällt att Wagnergruppens ledare är arg på Puttin för att för många ryska soldater har dött i kriget mot EU.

Nu kryper förklaringen fram vad denna lögnpropaganda från den oärliga västjournalistiken beror på. Det är i själva verket så att Zillen blivit ovän med en av sina militära ledare och avskedat honom på stående fot. Det var en av Ukrainas högsta genetraler eller någon som ansvarade för kriget i Donbas.

Så arbetar alltså den lögnaktiga, västliga journalistiken. Förvänd först synen på läsaren. Låt sedan sanningen krypa fram.

https://www.svt.se/text-tv/130

l

Varför är det en västerländsk lögn? Wagner-orchen la ju själv upp en bild med 50 - 70 slaktade wagnerkanonföda för att betona hur slakten ser ut. Det är alltså du som ljuger som försöker få det till att västerländsk media "ljuger". Ni klarar inte av att skriva ett inlägg utan försåtlig och lögnaktig propaganda.
Citera
2023-02-27, 20:32
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
När hade vi senaste ryska robotattack?
Var länge sen man hörde om omfattande strömavbrott i Ukraina.
Det var tydligen en attack med iranska patrulldönare i natt mot Kiev. Samtliga sköts ner.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3675639-nine-enemy-uavs-shot-down-over-kyiv-at-night.html
Citera
2023-02-27, 20:34
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Känns det bättre om jag kallar det "vårt krig" Istället för proxykrig så kan jag göra det.
Sedan är utarmning av Ryssland precis vad som sker nu.Via ombud. Om sedan Ryssland är skurken är det ändå proxykrig
Ja, det är en stor skillnad. Rysslands aggresivitet tvingar oss att ta ställning medan ett proxykrig indikerar att väst i det här fallet från början var ute efter att försvaga/förstöra Ryssland när det i själva verket var tvärtom.
Citera
Medlem
Vindpinads avatar
Hur skulle JAS kunna ändra något tror ni? Ryssland har väl världens mest utbyggda luftförsvar? De flesta ryska flygplan och helikoptrar som skjutits ned i kriget har träffats av luftvärnsmissiler från forna sovjettiden. Gamla BUK-system, S-300 och 9K33 Osa.

Om ryssarna inte kan flyga ostört över Ukraina, hur kommer JAS kunna det?
Citera
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Eftersom vår statsminister tydligt sagt, flertalet ggr att Ukraina kämpar vårt krig.

Kristersson: Ukraina försvarar även andra länders frihet - Sveriges Radio

Andra länder tolkar jag som bl.a Sverige.

Nato har plan i luften över Ukraina så visst finns det militär personal från Natoland i Ukraina

Gränsen för krig går vid Gripen för Sverige, Stridsvagn 122 och cv90 går bra men inte Gripen.

Regeringen säger för stunden nej till att skicka Gripenplan till Ukraina, säger statsminister Ulf Kristersson till TT.

– Det finns alltid gränser i krig innan man i praktiken blir en del av kriget.
Vad har du för källa på att Nato har plan i luften ovanför Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in