2023-02-27, 17:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Utrikesministern ser det som ett krig. Och hon tycker att det är rimligt att hennes diskussionspartner ser det likadant. Det ser du i videon. Det är korrekt att hon inte har förklarat krig. Det har jag heller inte påstått. Sluta löjla dig nu.

Jag har svarat på, varför säger hon så?

Du är ute och cyklar. Igen.
ryss-agent!
Citera
2023-02-27, 17:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Sant, det är så praktiskt att kunna vara med och påverka men ändå inte behöva stå till svars för något, typ skyll inte på mig det är inte jag som tryckte på avtryckaren.
Måste kännas skönt att moralisera över de som försvarar sig och de som hjälper dem, utan att behöva lägga moral på de som startade kriget.
Citera
2023-02-27, 17:12
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det är synnerligen osannolikt att du hoppas på några ukrainska framgångar. Om man skummar igenom det du skrivit i denna tråd framträder en tydlig bild av en Sovjetnostalgisk ryssapologet. Så här skrev du t ex 2022-06-06:

"USA har stött så kallade “färgrevolutioner”, i praktiken kupper, i Ukraina två gånger, 2004 och 2014. USA:s dåvarande statssekreterare Victoria Nuland har sagt att USA “investerat” över 5 miljarder dollar på “demokrati och framgång” i Ukraina. Efter Maidanrevolutionen läckte telefonsamtal ut där Nuland hörs diskutera vem som bör ingå i regeringen."

I detta stycke prickas in två, som jag brukar kalla det, dårvarningsklockor. Orden "Maidanrevolutionen" och alla ryssvänners nemesis "Victoria Nuland". Dessa begrepp indikerar att man har att göra med Kremlfolk eller konspirationsteoretiker. Har haft liknande diskussion med "Psychicsailor" i tråden. Ni följer båda det jag kallar "det försiktiga Kremlmanuset". Ni låtsas vara neutrala men bakom argumentationsdimmorna står sanningen tydlig: ryssvän.

I detta vidriga illegala krig som Ryssland startat mot sin oskyldiga granne Ukraina finns bara en förövare och ett offer. Kriget är enbart Rysslands fel. 97 % av svenska folket stödjer Ukraina, det är ni "neutrala" (aka dolda ryssvänner) samt öppna ryssvänner som är de avvikande. Man är rätt trött på att förklara situationen för er om och om igen, men det är viktigt att ni med jämna mellanrum lyfts fram i ljuset för allmän beskådan. Ni är avslöjade.

Omvärlden kan inte acceptera ett aggressivt Ryssland som lönnmördar, krigar, våldtar, begår krigsbrott & folkmord. Samt hotar med kärnvapen. De har gått över gränsen och är nu paria tills de bytt regim samt gjort upp med sitt storhetsvansinne. Stackars Ukraina som råkade vara placerat invid Rysslands gräns. Måtte de härda ut. Slava Ukraini!

Varför är putinisterna så hysteriska när det gäller biträdande kabinettssekreterare Tory Nuland? De drar in henne i alla möjliga och omöjliga sammanhang och tuggar alltid fradga så snart hennes namn kommer på tal? Hennes namn fungerar som något slags hemligt kodord bland frimurare. Vanliga människor står bara som frågetecken när de börjar dra loss.
Citera
2023-02-27, 17:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Kikade på den där sidan Reporting from Ukraine. Lite lustigt att han/de inte använder sig av ukrainska frontkartan och färgerna liknar de ryska. Den där kanalen verkar vara gjord i USA och he he... inget emot att dra in lite deg. Vet du varför Denyz Davydov flyttade ut ur Ukraina? Var han oroad för att bli inkallad eller har han kunnat köpa sig fri eller var det hot från nazister i säkerhetstjänsten? Bland de få som jag tittat på på den ukrainska sidan verkar inte längre ta den ukrainska frontkartan på allvar - alla vet att ukrainsk propaganda är så lögnaktig så ingen som är någorlunda insatt tror på den längre.

"Reporting from Ukraine" har de bästa rapporterna om man vill veta detaljer om vissa fronter och händelser. Han använder olika kartor för han följer ju ofta ryska källor. Han avslöjar ju inget som ryssarna inte redan vet, därför kan det vara bra att använda ryska källor.

Även de som är pro-ryssar delar denna bild; t.o.m. på Rysk statlig TV. Ni som lever i er alternativa verklighet har någon mental störning som bara delar de mest galna påståendena från ryska obskyra Telegramkanaler. Inte ens officiella ryska rapporter, rysk TV, Dugin, Wagner eller Girkin har dessa vanföreställningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Historien upprepar sig. Hitler och Putler jämförs. Det är tydligt var Putler hämtat sin inspiration:
https://twitter.com/georgian_legion/status/1628891508488261632

Ja skrämmande likt. Men med en skillnad att Putin saknar karisma.
Citera
2023-02-27, 17:18
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så är det.
Samma gäller förstås när Ryssland försåg araberna med vapen mot Israelerna och Rysslands roll i Vietnam.

Nja, det kallades proxykrig och det vi och andra allierade sysslar med får inte kallas krig eller proxykrig.
Så om ditt exempel stämmer så är vi i proxykrig
Citera
2023-02-27, 17:20
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja precis! Man kan ju knappas anklaga en vapenhandlare om en jägare råkar skjuta en jaktkamrat

Så sant, men om vapenhandlaren skänker vapnet i syfte att mottagaren ska skjuta sin jaktkamrat
Citera
2023-02-27, 17:21
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Så sant, men om vapenhandlaren skänker vapnet i syfte att mottagaren ska skjuta sin jaktkamrat
Då ligger han illa till!
Citera
2023-02-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fullkomligt trams då jag odiskutabelt står på Ukrainas sida i denna konflikt. Övrigt har du korrekt i det mesta du skrev.

Hm, vill du ha fler exempel på dina ryssapologetiska uttalanden i tråden? Så här skrev du 2022-03-01:

"Det håller jag med om men väst ansvarar faktiskt i att förstå att Ryssland inte tänker så eller hur. Ryssland har sitt sätt att tänka vad vi än säger då kan inte vi i väst strunta i det sedan bli chockad av konsekvensen."

Ditt resonemang är detsamma som när en hustrumisshandlare uttrycker att om hustrun bara inte klätt sig dåligt/ städat dåligt/ varit tjafsig så hade han inte behövt slå henne. Det är dock ALLTID aggressorns fel när denne är aggressiv. Går inte att skylla ifrån sig. Ryssland har valt att illegalt starta ett krig i Ukraina, begå krigsbrott & folkmord samt hota med kärnvapen. Ingen har tvingat dem att göra så. Man tar som debattör antingen kraftfullt avstånd från detta eller så lämnar man tyst sitt stöd. Du tillhör dem som tyst lämnar sitt stöd till Rysslands vidriga agerande mot Ukraina = den försiktiga Kremlmanualen.
Citera
2023-02-27, 17:24
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Måste kännas skönt att moralisera över de som försvarar sig och de som hjälper dem, utan att behöva lägga moral på de som startade kriget.

Det är ju det jag inte gör, jag vill att vi ska erkänna vad vi gör, dvs bedriver proxykrig. Vi ska sluta med hyckleriet och stå upp för vad vi gör.
Citera
2023-02-27, 17:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Jag tror det är därför många är så arga. De tror inte att det kan vara moraliskt fel att hjälpa till, och när det blir ifrågasatt, så ser de rött.
Citera
2023-02-27, 17:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nja, det kallades proxykrig och det vi och andra allierade sysslar med får inte kallas krig eller proxykrig.
Så om ditt exempel stämmer så är vi i proxykrig
Ett proxykrig är det inte. Inte som i Yemen, där både Iran och Saudi för proxykrig mot varandra. Mer som stödet till Ryssland under WWII. Det går förstås ta reda vad som menas med ett proxykrig om man är intresserad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ombudskrig
Citera
2023-02-27, 17:29
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ett proxykrig är det inte. Inte som i Yemen, där både Iran och Saudi för proxykrig mot varandra. Mer som stödet till Ryssland under WWII. Det går förstås ta reda vad som menas med ett proxykrig om man är intresserad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ombudskrig

De som tjatar om proxykrig utgår från antagandet att Ukraina saknar egen vilja och är helt i händerna på judar/neocons/Victoria Nuland eller fan och hans moster. De tror att om det inte var för den kokainsniffande dvärgjuden Zelenskyj och hans nazistiska hov så skulle ukrainarna välkomna de ryska befriarna med öppna armar (lite som Ungern 1956 eller Tjeckoslovakien 1968 kanske?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in