2023-02-26, 21:11
Medlem
Som rubriken lyder så är jag intreserad av att ta vara på mer av det jag fångar.
Har ni något spännande recept på gädda, sutare eller mört etc.?

Är inte så stort fan av just ordet skräpfisk men ni förstår nog vad jag menar.
Citera
2023-02-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrmrsir
Som rubriken lyder så är jag intreserad av att ta vara på mer av det jag fångar.

Färsbiffar är väl det enda man kan göra på dylika fiskar.

Tror inte jag skulle få i mig gädda ens nu för tiden dock...
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-02-26 kl. 21:21.
Citera
2023-02-26, 21:18
Medlem
che3s avatar
Citat:

Id kan vara bra bara att steka i pannan direkt, någon krydda är överflödig då fisken redan ätit en jävla massa skit
Citera
2023-02-26, 21:33
Medlem
Antivalents avatar
Pochera i vitt vin, servera med äggsås och färskpotatis.

Smaken är ju inte direkt bra på fulfiskarna, så ös på med diverse örter och kryddor.
Citera
2023-02-26, 21:46
Avslutad
Gäddfärs: 500 g gädda, rensad. Kör i matberedare, 2 dl mjölk 1 ägg 1 dl Pernod, salt och vitpeppar efter smak.

Maizena till lagom konsistens och forma till rätt form ( bollar typ).Pochera i traktörpanna 15 min.
Vitsås och små jävla gröna ärtor till.

Kokt potatis eller pulvermos är ok.

Gott.
Citera
2023-02-26, 22:08
Avslutad
Tanken är väl god men måste du ta upp en s.k skräpfisk då om du fånger en?

Kan du inte bara släppa tillbaka och se vad nästa napp är eller är matkassar så kärv att du inte tar risken?
Citera
2023-02-26, 22:56
Medlem
Bertil85s avatar
Smör och dill. Eller queneller. Gädda då.
Varför inte lägga in eller panera fisken. På en bit knäckebröd stekt med smör och dill.
Citera
2023-02-27, 05:47
Medlem
I Finland kan man hitta färsbiffar av braxen

https://johnnurmisensaatio.fi/sv/k-butikerna-far-forsta-pirkka-produkt-som-tillverkats-av-finsk-braxen-och-som-framjar-cirkular-ekono mi/

Konserverad mört i tomatsås

https://svenska.yle.fi/a/7-10008611
Citera
2023-02-27, 07:09
Medlem
illerkids avatar
Har rökt gädda några gånger, smakar helt ok. 👌
Citera
2023-02-27, 08:08
Medlem
Cantorass avatar
Skräpfiskarna är skräpfiskar för att de har många ben och benen är svåra att få bort, inte för att de har dålig smak.
Gäddans kött binder sig själv om man mal det och man behöver inte tillsätta mjöl, vilket gör färs på gädda bättre än färs på andra fiskar. För att det ska vara någorlunda enkelt att ta bort benen krävs att gäddan är hyfsat stor. Smågäddor slänger man tillbaka.
Citera
2023-02-27, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Skräpfiskarna är skräpfiskar för att de har många ben och benen är svåra att få bort, inte för att de har dålig smak.
Gäddans kött binder sig själv om man mal det och man behöver inte tillsätta mjöl, vilket gör färs på gädda bättre än färs på andra fiskar. För att det ska vara någorlunda enkelt att ta bort benen krävs att gäddan är hyfsat stor. Smågäddor slänger man tillbaka.

Jag skulle vilja lägga till att benen egentligen inte är något problem. Mal gäddan med ben (givetvis inte ryggen osv.) och låt färsen gå en gång till genom kvarnen (vanlig köttkvarn) så känner man absolut inga ben i färsen.
Alltså - mal färsen två gånger så är ben inga problem. En känd krögare lärde mig detta och det funkar faktiskt bra!
Citera
2023-02-27, 15:38
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Hur fiskar du? Nog för att ”skräpfiskar” är delikatesser i somliga länder men det betyder inte att det är gott. Vore jag du skulle jag lägga om fisket en del och satsa på t.ex abborre.

Gädda smakar som det smakar, tycker inte det är äckligt med det räcker med högst en fiskrätt per år med gädda. Mört är inget att hänga i julgranen, då har jag aldrig käkat en egenfångad mört utan bara blivit bjuden av några kompisar som brukar köpa mörtarna i en delikatessbutik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in