Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-26, 11:29
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
För att citera LGWP "man får puls på killen". En innehavare av SW som är en erkänt duktig skytt:

Svensk Mästare Grovpistol 25m 60 Skott 1970 då tävlande för Skövde SpSK
1970 fick han SLA-plaketten (Skara läns Allehanda) som årets idrottare.
Stor grabb i pistolskytte 1974 då tävlande för Facit SK P
1977 DM-mästare för Södertälje Pistolklubb
1978 4a i Tävlingen Handen Open
1983 tävlande för HVSS, Hemvärnets stridsskola
Som veteran tävlande för Mälarhöjden

1964-67 var han stf till Petrus Kastenman (OS-guldmedaljör i fälttävlan) på pvplut i Skövde.
1969 var han fanjunkare på K3 i Skövde och var bland annat ansvarig för att sätta ihop provkatalog för att mäta utbildningsresultat.

Han föddes 1936 (-1222) i Karlshamn och dog 2015-04-28 i någon form av olycka (då troligen boende i Årsta).BÄ Skövde koppling kittlar givetvis med tanke på Jägar-Nisses oklara alibi. Tyvärr verkar PU varken ha hört BÄ eller provskjutit vapnet. Han är en känd figur i skyttekretsar och säkert även i Skövde efter att ha varit vinnare av SLA-plaketten 1970. Det ökar givetvis på risken att någon knäppgök anger honom. Någon som vet mer? Kände han Jägar-Nisse? Följande är bara ihop-googlat så finns givetvis mer.
Alldeles för gammal för att vara GM.
Citera
2023-02-26, 11:32
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Angående "30 sekunder" på SVT - lite spoiler av vad jag fick ut av den:

Som vanligt bara cherry picking.

Man intervjuar inte AB om detta. Man intervjuar inte LJ om detta.

Och det är i stort sett bara Mårelius som säger att GM inväntar vid avfasningen till dekorima, som vi diskuterat flera gånger och fått för oss att den är högst tvivelaktig. Vem såg i så fall han italienaren när han gick norrut och mötte paret? Varför såg inte han GM stå och vänta vid avfasningen när han gick förbi?
Senast redigerad av kobenhavnlufthavn 2023-02-26 kl. 11:34.
Citera
2023-02-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Angående "30 sekunder" på SVT - lite spoiler av vad jag fick ut av den:

Från när är inslagen med vittnena? Lillemor Östlin avled ju 2020 och jag trodde även Jan Andersson var avliden sen länge.
Citera
2023-02-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Från när är inslagen med vittnena? Lillemor Östlin avled ju 2020 och jag trodde även Jan Andersson var avliden sen länge.

Här står lite

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-palmedokumentar-christer-pettersson-pa-plats-man-var-inte-mordaren
Citera
2023-02-26, 16:44
Medlem
OPK123s avatar
Även om jag inte håller med om slutsatsen i dokumentären om att det var CP som sprang in på Tunnelgatan efter mördaren. Så tycker jag ändå teorin om två män är intressant.

Många såg en man med mörk knälång rock. Men många såg även en man i blå täckjacka.

Första signalementet som kablades ut var en man i blå täckjacka. Sedan när en man med blå täckjacka höll på att gripas på Snickarbacken (av AP och ME), kablades nästa signalement ut, en man i mörk rock. Så påpassligt.

Synd att ME aldrig förhördes. Väldigt konstigt!
Citera
2023-02-26, 17:37
Medlem
Ny i tråden men har läst många inlägg och det jag inte förstår är så klart många saker. Men narrativet att GM står och väntar vid Dekorima-hörnen (som de flesta verkar ha köpt som inte har satt sig in i mordet) stämmer ju inte med vittnesuppgifterna bland annat AD? Det har ju snarare varit ett samtal mellan GM och paret P. Jag vet att LP nekar detta i sitt vittnesmål men hon kunde ju inte gå ut med sanningen.

Det räckte med att jag läste några av vittnesmålen och och en stor mängd sidor här på FB. Jag är verkligen inte en expert, men en polis som har erfarenhet av mordutredningar skulle utan problem efter några dagar dra slutsatser som inte stämmer överens med vad som presenterades

Hur fan gick det här till? Kan någon här bekräfta detta?

Jag har sett vissa personer här som skrivit riktigt vettiga saker men kan inte PM:a eftersom jag har för få inlägg.
Citera
2023-02-26, 18:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostro
Ny i tråden men har läst många inlägg och det jag inte förstår är så klart många saker. Men narrativet att GM står och väntar vid Dekorima-hörnen (som de flesta verkar ha köpt som inte har satt sig in i mordet) stämmer ju inte med vittnesuppgifterna bland annat AD? Det har ju snarare varit ett samtal mellan GM och paret P. Jag vet att LP nekar detta i sitt vittnesmål men hon kunde ju inte gå ut med sanningen.

Det räckte med att jag läste några av vittnesmålen och och en stor mängd sidor här på FB. Jag är verkligen inte en expert, men en polis som har erfarenhet av mordutredningar skulle utan problem efter några dagar dra slutsatser som inte stämmer överens med vad som presenterades

Hur fan gick det här till? Kan någon här bekräfta detta?

Jag har sett vissa personer här som skrivit riktigt vettiga saker men kan inte PM:a eftersom jag har för få inlägg.

Det finns egentligen ingenting i AD:s vittnesmål som motsäger det IM säger 1986. Att han såg GM stå några sekunder vid Dekorimas skyltfönster.

Personligen är jag öppen för möjligheten att GM står några sekunder vid Dekorima och sen kliver ut efter LOP när de passerar.
Citera
2023-02-26, 18:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Pallade inte se hela 30 sekunder. Faller inte hela grejen när det faktiskt är så att LL faktiskt i förhör säger att GM omedelbart efter skotten springer in i gränden? Dessutom säger han att han hör första skottet i samband med att det blir grönt och andra när han kommit iväg. Precis som AD säger, så det borde vara samma grönljus för de båda.

Att en okänd person (som väl iaf skulle kunna vara CP) kom till mordplatsen precis efter mordet tycker jag dock det finns visst rum för.
Citera
2023-02-26, 19:18
Medlem
ben-varfors avatar
Borde inte Anders Björkman ha sett Christer Petterson?
Som det ser ut skulle ju CP ha passerat Björkman.
Citera
2023-02-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

Björkman var väl, precis som Jeppsson, dyngrak? Inte säkert han hann uppfatta det. Han såg ju bara att GM tog två steg.
Citera
2023-02-27, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Björkman var väl, precis som Jeppsson, dyngrak? Inte säkert han hann uppfatta det. Han såg ju bara att GM tog två steg.

Jeppsson hade druckit ett eller två glas portvin. Björkman är mer oklart hur full han egentligen var, med tanke på vad han själv uppger att han druckit och vid vilka tider så borde han inte vara dyngrak, men kanske tonar ner det lite själv.
Citera
2023-02-27, 06:29
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Borde inte Anna Hage ha sett crille?
Men enligt 30 sekunder. Tycks Hage inte ens varit på mordplaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in