2023-02-26, 20:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det jag håller för sannolikt ligger åt samma håll. Han verkar ju mer chockad över att det var OP som var skjuten än vad han egentligen sett när han kommer tillbaka till Skandia.

OP hade han inte identifierat utan han kunde bara konstatera att gumman var lik Lisbet. Som GM hade det inte varit svårt att krydda historien med att han kände igen OP då denne låg på marken.

Att SE missade ambulansens närvaro när han var inne på Bohemia speglas av hans historia.

Att komma tillbaka till Skandia som GM är faktiskt mer idiotiskt än jag tänkt på. Det kunde ju faktiskt varit så att väktarna hört skotten, vilket kunde ställt till det på alla tänkbara sätt, från att hans historia inte skulle gå ihop till att de gått ut till platsen. Väktare på den tiden hade ju också ofta vapenlicens, så krutlukt hade varit en risk. Har han gått norrut och vänt efter LOP så kunde ju väktarna ha sett det.

Och framförallt binder det ju honom till platsen på ett sätt som i det läget inte kan ha varit speciellt genomtänkt. Innan han bankar på porten till Skandia så kan han ju säga att han bara tagit sig raka vägen hem utan att lägga märke till något alls. Inte måla in sig i ett hörn.
Citera
2023-02-26, 20:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Finns mkt i hans story som han isåfall inte har någon anledning till...

Men då köper du det..

Ge gärna exempel i så fall.
Citera
2023-02-26, 20:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Skämtar du?

Jag tänker inte assistera dig med att påvisa att ditt påstående är felaktigt

Du är mer än välkommen att ställa upp en lista med de 22 som var på plats och påvisa att alla uppfattade det som att LOP+GM var 1 sällskap.

Nu har du missförstått mig. Jag menade såklart inte alla vittnen, oavsett när i mordskedet de har gjort observationer, utan alla som sett dom i dekorimahörnan innan mordet. Alltså dom som har haft möjlighet att se om det var ett sällskap eller ej.

Sen kan jag hjälpa dig med att hitta vittnen som motsäger det. För jag gjorde faktiskt en överdrift i att inte säga "alla oberoende vittnen". LP är ju faktiskt ett vittne som motsäger det.

Sedan kan man ju som sagt tolka IMs observationer som att han motsäger det.
Citera
2023-02-26, 20:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du är mer än välkommen att ställa upp en lista med de 22 som var på plats och påvisa att alla uppfattade det som att LOP+GM var 1 sällskap.

Det är ingen som påstått det du nu säger. Sicken halmgubbe.
Citera
2023-02-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det jag håller för sannolikt ligger åt samma håll. Han verkar ju mer chockad över att det var OP som var skjuten än vad han egentligen sett när han kommer tillbaka till Skandia.

OP hade han inte identifierat utan han kunde bara konstatera att gumman var lik Lisbet. Som GM hade det inte varit svårt att krydda historien med att han kände igen OP då denne låg på marken.

Att SE missade ambulansens närvaro när han var inne på Bohemia speglas av hans historia.

Japp. Det är ju Palme för hela slanten. När han kommer tillbaka till Skandia har han inte vetat att det är han i många minuter och har inte hunnit landa i det. Inte konstigt att han upplevs som chockad. Notera som sagt hur Engström är rätt fyllig i vad som händer de första minuterna men att det sen uppstår en lucka. Finns det nåt här han inte vet hur han ska tackla än? I så fall heller inte så konstigt att han inte är angelägen om att prata med poliser och journalister på plats. Som bekant ändring på det när han fått ordning på sin version.
Citera
2023-02-26, 20:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Så det är alltså fantasifullt att han kan haft samtalet innan han stämplat ut ??

Det är inte direkt att jag påstår att han går på månen..

Vi får vara oense om hur märkligt det är att ett samtal kan ha ägt rum innan utstämplingen...

Ja när man hittar på något utan stöd i materialet så är det fantasifullt. Och sannolikheten är därefter.

Vi har alltså två väktare som vittnar om ett samtal i samband med utstämpling.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-26 kl. 20:32.
Citera
2023-02-26, 20:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det var bara Henry som sade att ett samtal på ett par minuter ägde rum, inte den kvinnliga väktaren. SE sade att inget samtal ägde rum. Det var dock tre månader senare som väktarna blev förhörda. SE:s uppgifter var redan från mars 1986.

HO sa att ett samtal på ett par minuter skett, AK stödjer ett samtal med SE. Dock kan man tänka sig att hon medger ett samtal på någonstans 20 sekunder till 3 minuter. Men likväl medger hon ett samtal.

Den som inte medger ett samtal är en person jag menar tjänar på att ljuga om att ett samtal inte ägt rum. Om han däremot vore GM hade han tjänat på att medge att samtalet ägt rum.
Citera
2023-02-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ge gärna exempel i så fall.

Varför vänta tills morgonen att ringa media och polis ?

Vad är anledning till det ?
Citera
2023-02-26, 20:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Varför vänta tills morgonen att ringa media och polis ?

Vad är anledning till det ?

Varför han gör som väldigt många andra vittnen? Samma skäl som dom antar jag.
Citera
2023-02-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ja när man hittar på något utan stöd i materialet så är det fantasifullt. Och sannolikheten är därefter.

Finns inget stöd för materialet att han stämplat ut innan samtalet..

Om du har det så får du gärna länka
Citera
2023-02-26, 20:34
Medlem
Citat:
Varför han gör som väldigt många andra vittnen? Samma skäl som dom antar jag.

Dom närmaste vittnen så finns många som lämnar tidigare än honom..

Men nu gällde frågan honom och inte andra..

Varför väntar Engström?
Citera
2023-02-26, 20:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Finns inget stöd för materialet att han stämplat ut innan samtalet..

Om du har det så får du gärna länka

Det finns stöd på så sätt att det framgår i materialet var man stämplar ut. Och det gör man i rummet innan det rum där han samtalar med väktarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in