2023-02-26, 17:59
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Engström egen utsaga
Påstår du att han har sagt att han äger ett mindre vapen?
Då borde ju genast ringa och berätta detta för KP, TP och filter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vad baserar du detta "tror" på?
Det finns ju nämligen absolut noll som pekar på det.

Jag kan mkt väl tänka mig att ett samtal ägt rum , men måste det skett efter att han stämplade ut ?

Då vågade inte Engström ljug om det och väktarna blir förhörda 3mån efter och blir nästan omöjligt för dom att veta om Engström stämplat ur eller inte innan samtalet
Citera
Medlem
Citat:
Han speglar rörelse mot alla vittnen som ser honom men inte mordet..

T.ex

Jag såg en man stå och pilla med något i skyltfönstret 15sek innan mordet..

Vittnet Engström: Jag kollade klockan

GM Engström: Jag laddade vapnet.

"En man?" De bör väl rimligen kunna säga att det är just Engström. Som då klarar sig undan med sitt klock-alibi?
Citera
2023-02-26, 18:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag är inte alls övertygad om en konspiration eller ett mötesscenario. Men att inte överväga det som en möjlighet alls är bara konstigt när det finns saker som pekar på det.
Ännu märkligare är det att det ska komma från folk som inte alls ser någon osannolikhet alls med att en en tidigare ostraffad, 52-årig kontorsarbetare har med sig revolver och metal-piercingannunition ut från jobbet och inom loppet av ca en minut efter att ha gått ut från jobbet lyckats skjuta statsministern.

Vilka är det som inte uppfattar det som så då?

Grattis till snyggt fokusskifte!

Jag skippar helt biten gällande Engström då hela det stycket är enbart skifte av fokus från ditt håll samt en stor jäkla halmgubbe.

Mötesscenariot eller att LOP kände GM är enligt mig troligtvis det absolut mest långsökta scenariot man kan formulera.

1. Varför har inte LP nämnt något alls över åren?
2. Vad har vi alls som pekar åt det hållet?

Det räcker inte med att några vittnen uppfattar det som ett sällskap på 3 precis innan det smäller.
Att gå ifrån det till att LOP visste vem GM var är oerhört långsökt och saknar helt stöd.

Och att Palme skulle ha ett "möte" av något slag på Sveavägen mitt i natten i februari kan jag bara inte finna trovärdig någonstans. Har någon någonsin haft ett sådant möte?!
Ge mig 1 anledning till varför ett sådant möte kan anses vara en bra idé av någon någonsin.

Att en konspiration ligger bakom kan jag eller någon självklart inte motbevisa.
Jag hittar bara inget i materialet som ens pekar ditåt.
Citera
2023-02-26, 18:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
GW tror inte att Engström är 15 meter bort. Gör nån egentligen det?
Nej, jag tror alla är rätt övertygade om att han inte var så nära. Han är troligtvis någonstans mellan Skandias reception och götabanken när andra skottet faller.
Citera
2023-02-26, 18:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag kan mkt väl tänka mig att ett samtal ägt rum , men måste det skett efter att han stämplade ut ?

Då vågade inte Engström ljug om det och väktarna blir förhörda 3mån efter och blir nästan omöjligt för dom att veta om Engström stämplat ur eller inte innan samtalet

Ja, det måste det. Hade du läst igenom materialet hade du vetat det.

Utstämpling sker innan man kommer ut till väktarna.
Citera
2023-02-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
"En man?" De bör väl rimligen kunna säga att det är just Engström. Som då klarar sig undan med sitt klock-alibi?

Dom lämnade ju faktiskt signalement mot honom...

Han påstår ju att han blivit förväxlad så det är väl exakt det han gör : Skaffar sig falska alibi mot förväxling!!
Citera
2023-02-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ja, det måste det. Hade du läst igenom materialet hade du vetat det.

Utstämpling sker innan man kommer ut till väktarna.

Ja men man kan ändå ha ett samtal och sen stämpla ut oavsett..

Han kan ju haft ett samtal med väktarna vid 22 tiden också...
Citera
2023-02-26, 18:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han speglar rörelse mot alla vittnen som ser honom men inte mordet..

T.ex

Jag såg en man stå och pilla med något i skyltfönstret 15sek innan mordet..

Vittnet Engström: Jag kollade klockan

GM Engström: Jag laddade vapnet.

SE ska tydligen behöva förklara varför han går på trottoaren mot tunnelbanan, då det är den naturliga vägen till tunnelbanan från Skandias entré. SE är på något kafkaartat sätt anklagad för att ha gått på en trottoar på "fel sätt", dvs i riktning mot tunnelbanan.

Om detta är starkaste kortet i teorin SE som GM så är inte teorin speciellt trovärdig.

Cluedopatrullen: "SE påstod att han skulle gå till tunnelbanan och gick på trottoaren där mördaren just gått! -> SE måste vara mördaren -> Case closed!"

Finns det över huvud taget något alls med substans i teorin SE som GM?
Citera
2023-02-26, 18:10
Medlem
quggels avatar
Citat:
Fast det är ju detta som är min poäng..

Engström tar ju inte cred utan min teori är att han ville ha tiden för sig själv..

Ingen av oss kan bevisa något utan enbart förhålla oss till det som verkligen händer..

Då stöds min teori mer än att Engström ville ha cred för utstämplingstiden

Vad menar du med att han inte tar cred?
Antagandet är ju att han vill kunna ge rätt svar och få cred på det sättet att han kan säga att han plikttroget har undersökt saken, om han skulle få frågan.

När han svarar RB på frågan on han skall ge uppgiften till polisen kan det mycket väl vara så att han vill behålla den uppgiften till sig själv så att han får cred för det hela, när möjlighet väl ges att lämna uppgiften. Vilket han ju också gör senare i förhör.

Det kan också vara så att han är rädd för att bli misstänkt som GM och det vill han ju, som oskyldig, inte bli.

Ni övertolkar en hel del.
Citera
2023-02-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vad menar du med att han inte tar cred?
Antagandet är ju att han vill kunna ge rätt svar och få cred på det sättet att han kan säga att han plikttroget har undersökt saken, om han skulle få frågan.

När han svarar RB på frågan on han skall ge uppgiften till polisen kan det mycket väl vara så att han vill behålla den uppgiften till sig själv så att han får cred för det hela, när möjlighet väl ges att lämna uppgiften. Vilket han ju också gör senare i förhör.

Det kan också vara så att han är rädd för att bli misstänkt som GM och det vill han ju, som oskyldig, inte bli.

Ni övertolkar en hel del.

Fast han säger ju att dom ligger på om utstämplingstiden så då var det en lögn..

Tycker du verkligen att han sen lämnar rätt utstämplingstid när han väl får chansen ?

Han ville ju ha cred och ändå får dom rätta honom flera gånger !
Citera
2023-02-26, 18:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Grattis till snyggt fokusskifte!

Jag skippar helt biten gällande Engström då hela det stycket är enbart skifte av fokus från ditt håll samt en stor jäkla halmgubbe.

Mötesscenariot eller att LOP kände GM är enligt mig troligtvis det absolut mest långsökta scenariot man kan formulera.

1. Varför har inte LP nämnt något alls över åren?
2. Vad har vi alls som pekar åt det hållet?

Det räcker inte med att några vittnen uppfattar det som ett sällskap på 3 precis innan det smäller.
Att gå ifrån det till att LOP visste vem GM var är oerhört långsökt och saknar helt stöd.

Och att Palme skulle ha ett "möte" av något slag på Sveavägen mitt i natten i februari kan jag bara inte finna trovärdig någonstans. Har någon någonsin haft ett sådant möte?!
Ge mig 1 anledning till varför ett sådant möte kan anses vara en bra idé av någon någonsin.

Att en konspiration ligger bakom kan jag eller någon självklart inte motbevisa.
Jag hittar bara inget i materialet som ens pekar ditåt.
Snyggt fokusskifte.

Vilka är det som inte upplever dom som ett sällskap?

Det här är OT, så jag ger bara ett snabbt svar. Sedan får vi ta det i MOP-tråden isåfall. Och som sagt, det här är inget jag är övertygad om, men man måste ta in det som en möjlighet i ett statsministermord.

LP är ett otroligt osäkert vittne iom att hon har rikets och hennes egen säkerhet som tyngd på axlarna. Är det en konspiration måste man vara medveten om att det är en stor risk att hon inte kan säga sanningen.

Mordet skedde precis utanför lokaler som tidigare, och kanske även vid den här tiden, använts som möteslokal. Jag tror inte att någon tror eller har teorier om att det skulle ske ett riktigt "möte" där i korsningen.

Det vittnas från oberoende vittnen om en konfrontation utanför Grand.

Men att du inte hittar något i materialet som pekar ditåt kan ju bero på att du inte läst det.
Vet du vem som har lägenhet i gms flyktväg och som bevisligen har just den här ammunition tex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in