2023-02-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
8 år backend-utveckling.

Sjukt kass lön med tanke på erfarenheten och att du bor i Stockholm där en piss villa kostar 10 mille i Bromma.

I Kina hade du tjänat trippelt så mycket med låg skatt och låga omkostnader.
Citera
2023-02-26, 20:38
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
I Sverige hade du tjänat max 45k med samma jobb och ätit falukorv i matlåda varje dag.

Lite mer än så med ett personalansvar på över 100 personer hade jag nog kunnat få, men inte i nivå med vad jag har nu, det ska Gudarna veta.
Citera
2023-02-26, 23:47
Medlem
Citat:
Sjukt kass lön med tanke på erfarenheten och att du bor i Stockholm där en piss villa kostar 10 mille i Bromma.

I Kina hade du tjänat trippelt så mycket med låg skatt och låga omkostnader.

Det är inte en kass lön alls. Titta på all lönestatistik i Sverige och återkom.

Ditt Kina argument kan man säga om de flesta länderna som inte är Sverige. Det är därför jag att betalar 50%+ skatt här uppe. Varje tusenlapp blir 500kr netto. Det är knappt värt att pusha.
Citera
2023-02-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Lite mer än så med ett personalansvar på över 100 personer hade jag nog kunnat få, men inte i nivå med vad jag har nu, det ska Gudarna veta.

Jepp, Sverige håller på bli ett u-land. Danmark har ju dock ännu högre löner än Norge nu pga deras låga valuta.
Citera
2023-02-27, 10:05
Medlem
Citat:

Ditt Kina argument kan man säga om de flesta länderna som inte är Sverige. Det är därför jag att betalar 50%+ skatt här uppe. Varje tusenlapp blir 500kr netto. Det är knappt värt att pusha.

Ja, men kom ihåg att de flesta bor utanför Stockholm. Visst är det inte kasst, men om du jämför din levnadsstandard med folk med samma yrke i USA, Kina, Kanada så är du ju fattig i jämförelse. Det går inte att förneka. Såtillvida du inte ärvt en lgh/villa i Sthlm och bor där utan lån, såklart.
Citera
2023-02-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ja, men kom ihåg att de flesta bor utanför Stockholm. Visst är det inte kasst, men om du jämför din levnadsstandard med folk med samma yrke i USA, Kina, Kanada så är du ju fattig i jämförelse. Det går inte att förneka. Såtillvida du inte ärvt en lgh/villa i Sthlm och bor där utan lån, såklart.

Ja det stämmer att vi inte tjänar mycket relativt resten av världen. Det enda vi kan göra om vi vill arbeta i Sverige och bidra till detta land men samtidigt växa är att investera och "rulla snögubbe" så att säga.

Med tanke på det och tråden finns det bra och dåliga löner I Sverige, och som tur är ligger mitt yrke på den högre sidan när det gäller inkomst.
Citera
2023-05-06, 18:34
Medlem
Eftersom jag har levt på försörjningsstöd i 6 år och därmed haft deltid och fått ut kanske 12000 och det senaste åren i genomsnitt 14000 är det svårt för mig att förstå hur det är att ha 18 000 Netto eller mer.

Jag lever dock enkelt , högsta utgiften jag har är kanske dataspel eller spel till Nintendo Switch för runt 1100 i månaden. Ingen krog eller resor.
Citera
2023-05-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Man kan se på det så här..
Får man ut under 20 000 kr efter skatt så har man en låg lön
Får man ut mellan 20 000 - 30 000 kr efter skatt så har man en medellön
Får man ut 30 000 - 40 000 kr efter skatt så har man en medelhög lön
Allt över det får ses som en hög lön

Beror på hur man lever. Har haft under 20 000 i lön i snart två decennier och lever bra. Det kanske blir svårt dock att roa sig med 1 utomlandsresa till kreta och köpa en ny dator eller mobiltelefon men man klarar sig. Skall nämnas att hyran mik har legat på under 4000 i sju år och nu är den på 4800. Har inga barn heller
Citera
2023-05-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Hej

Man hör ju konstant någon som tjänar brutalt mycket här och där osv, men vad är egentligen en bra lön idag? Många stirrar sig nog blinda på trådar där folk häver ur sig att man minsann kan ha 50k i månaden för att rulla tummarna motsols, men jag tänker att det blir lite som instagram, oerfarna stirrar sig blinda på dumheter.
Var går gränsen mellan låg och medelinkomsttagare om vi räknar brutto per månad?
Mellan medel och höginkomsttagare? Borde man idag känna ett misslyckande om man tjänar mindre än sin ålder gånger 1000 per månad tex?

Svensk medellön 2020 var 36100, medan medianen låg på 32400 kr/mån enligt SCB.
Båda siffror skiljer sig också runt 7% mellan könen.
Jag antar att samtliga siffror rört säg cirka 4-5% uppåt pga årliga justeringar sedan 2020.

Ett googlings resultat menar att löner under 20.000 kr/mån är låginkomst, 20-40 medel och 40+ är höginkomst. Men stämmer detta enligt er? Är en inkomst på 40k i Stockholm ens motsvarande en inkomst på 30k ute i landet?

Jag är mer intresserad av era subjektiva uppfattningar än en definition från en tyckonom...

Beror på hur man vill leva. I Stensele utanför Storuman kan man få en 1:a för runt 2500 kr och en 2:a på runt 3000 kr!

Har man då ut 14 000 netto skulle det motsvara som att man hade 17 000. Jobbar man då som personlig assistent och har ut 18 000 skulle det motsvara 21 000.

Är man singel eller inte , har man barn eller inte. Har man ett bolån och två bilar ? Liksom allt beror på.
Citera
2023-05-06, 18:50
Medlem
Citat:

Om du tjänar 65000 kr/månad så betalar du knappt 30% i inkomstskatt (Stockholm). Marginalskatten ligger däremot på ca 50%.
Citera
2023-05-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Om du tjänar 65000 kr/månad så betalar du knappt 30% i inkomstskatt (Stockholm). Marginalskatten ligger däremot på ca 50%.

All löneökning här uppe kan du betrakta som 50% skatt på. Dvs, ökar jag 1000 spänn i lön nu blir det 500kr över. Att pusha lön är inte värt det på samma vis som förr.
Citera
2023-05-06, 19:03
Medlem
Citat:
All löneökning här uppe kan du betrakta som 50% skatt på. Dvs, ökar jag 1000 spänn i lön nu blir det 500kr över. Att pusha lön är inte värt det på samma vis som förr.

Jo, det är det som är marginalskatteeffekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in