2023-02-26, 17:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
När han går till skyltfönstret för att kolla klockan så laddar han vapnet...

Då blir hela Engströms berättelse som vittne en cooycat av GM..
Och det tar ingen tid eller?
Han måste i minusgrader och dåligt ljus då ta fram både revolver och ammunition och ladda i minst två skott i den.

Det är ju imponerande om han klarar det på under 15 sek.
Det är ju inte så att han han är förberedd heller.
Citera
Medlem
Citat:
Hur mkt tid behövde Engström för att vara GM ?

Du menar att han inte hinner att vara GM men han hinner alltså stå 15m bort från händelsen..

Så det skiljer alltså ca 10sek från vittne till GM..

Hinner inte...haha

GW tror inte att Engström är 15 meter bort. Gör nån egentligen det?
Citera
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du har alltså inte läst förhören? De säger uttryckligen att det är ett sällskap de tror sig se.

CA: " Hon kan dock inte säga hur långt bakom han var
eftersom hon fick den uppfattningen att dessa tre var ett sällskap"

AB "Björkman omtalar att han är på att sällskapet hade gått
framför honom i minst fem meter och såg ut att ha trevligt och småpratade med
varandra"

Jag sa heller inte att de sa att de var vända mot varandra.

Nja, det är ju faktiskt sanningen. Eller NF ser dom ju inte som ett sällskap iofs. Men där är det långt ifrån säkert att det är gm han ser. Jag tex tror ju att det är AB.
Även IM kan tänkas motsäga detta.

Men kom igen!

Om du har 2 personer som samtalar och en 3e som kommer upp bakifrån/bredvid är det väl självklart att man kan uppfatta det som ett sällskap på 3 om man tittar i den riktningen precis då!

Men att påstå att ALLA uppfattar det så är ju fortfarande årets överdrift.

Och att gå ifrån det till något typ av "möte" eller att LOP kände GM är ju oerhört långsökt.
Sluta läsa för mycket Wall är mitt tips.....Mötesscenariot är så tunt att jag bara inte förstår hur vissa ens vill fundera på det mer än 5 min.
Citera
2023-02-26, 17:41
Medlem
Citat:
När han går till skyltfönstret för att kolla klockan så laddar han vapnet...

Då blir hela Engströms berättelse som vittne en cooycat av GM..

Hur ska han använda detta tänker du dig?
Citera
2023-02-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Efter poliserna så klart. Hur skulle han annars veta att de inte fått med sig något signalement. Han skulle nog inte vågat sig in där heller innan de säkrat upp.

Okej så han springer efter första gruppen poliser eller efter den polis som springer lite senare ?

Sen när han kommer till Luntmakargatan så tar han in till Bohemia och sätter sig en stund ..

Sen går han tillbaka till brottsplatsen och överhör ett vittne som berättar att han tror sig ha sett Engström springa I gränden..

Rätt uppfattat va ?
Citera
2023-02-26, 17:47
Medlem
Citat:
Och det tar ingen tid eller?
Han måste i minusgrader och dåligt ljus då ta fram både revolver och ammunition och ladda i minst två skott i den.

Det är ju imponerande om han klarar det på under 15 sek.
Det är ju inte så att han han är förberedd heller.

Nej..Men samtalet med väktarna kanske mest var ett hejdå och lycka till med Idre..

Sen tror jag han ägde ett mindre vapen..
Citera
2023-02-26, 17:49
Medlem
Citat:
Okej så han springer efter första gruppen poliser eller efter den polis som springer lite senare ?

Sen när han kommer till Luntmakargatan så tar han in till Bohemia och sätter sig en stund ..

Sen går han tillbaka till brottsplatsen och överhör ett vittne som berättar att han tror sig ha sett Engström springa I gränden..

Rätt uppfattat va ?

Vittnet kan som sagt lika gärna vara påhittat.
Citera
2023-02-26, 17:49
Medlem
Citat:
Hur ska han använda detta tänker du dig?

Han speglar rörelse mot alla vittnen som ser honom men inte mordet..

T.ex

Jag såg en man stå och pilla med något i skyltfönstret 15sek innan mordet..

Vittnet Engström: Jag kollade klockan

GM Engström: Jag laddade vapnet.
Citera
2023-02-26, 17:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men kom igen!

Om du har 2 personer som samtalar och en 3e som kommer upp bakifrån/bredvid är det väl självklart att man kan uppfatta det som ett sällskap på 3 om man tittar i den riktningen precis då!

Men att påstå att ALLA uppfattar det så är ju fortfarande årets överdrift.

Och att gå ifrån det till något typ av "möte" eller att LOP kände GM är ju oerhört långsökt.
Sluta läsa för mycket Wall är mitt tips.....Mötesscenariot är så tunt att jag bara inte förstår hur vissa ens vill fundera på det mer än 5 min.

Jag är inte alls övertygad om en konspiration eller ett mötesscenario. Men att inte överväga det som en möjlighet alls är bara konstigt när det finns saker som pekar på det.
Ännu märkligare är det att det ska komma från folk som inte alls ser någon osannolikhet alls med att en en tidigare ostraffad, 52-årig kontorsarbetare har med sig revolver och metal-piercingannunition ut från jobbet och inom loppet av ca en minut efter att ha gått ut från jobbet lyckats skjuta statsministern.

Vilka är det som inte uppfattar det som så då?
Citera
2023-02-26, 17:51
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej..Men samtalet med väktarna kanske mest var ett hejdå och lycka till med Idre..

Sen tror jag han ägde ett mindre vapen..
Vad baserar du detta "tror" på?
Det finns ju nämligen absolut noll som pekar på det.
Citera
2023-02-26, 17:52
Medlem
Citat:
Vad baserar du detta "tror" på?
Det finns ju nämligen absolut noll som pekar på det.

Engström egen utsaga
Citera
2023-02-26, 17:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om Bohemia-spåret har bäring är det inte orimligt av Engström att fabulera ihop en person som sett honom springa efter poliserna. Han har avvikit från platsen i ett skede där det inte är lämpligt. Han har gjort det för att ägna sig åt nåt som skulle ses som märkligt. Språnget in i gränden täcker upp. Har ingen sett det får han se till att det finns en sån person.

Jag tror SE ser att polisen talar med vittnen när han kommer tillbaka till mordplatsen. Polisen har ju inte kört iväg med vittnena då SE är tillbaka från Bohemia. Till och med expressens fotograf och journalist hinner ju fota och intervjua några vittnen innan de transporteras iväg till polishuset efter att SE gått tillbaka till Skandia.

Att SE sedan rör ihop vad vittnet säger med de signalement som gått ut är nog bara naturligt. SEs anmärkning att det aktuella vittnet inte varit där från början antyder att han redan på mordplatsen känner sig förbisedd och avsnäst av polisen. Att polisen visade ett ointresse för vittnen på mordplatsen upplever fler än SE.

SE kommer också tillbaka till avsnäsningen i intervjun med honom i "Skydd och säkerhet" . Så det är troligt att SE kände sig avsnäst av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in