Citat:
Ursprungligen postat av
febojentan
Natten mot söndag svensk tid enligt sydkoreansk militär, så avfyrade Nordkoreas Kim Jong-un 2 robotar
och de hamnade i havet som vanligt, med andra ord, helt värdelös avfyrning.
Är väl mest din kommentar som är ett magplask. Var hade du tänkt dig att dom skulle hamna? I huvudet på Joe Biden, kanske..?
Idag däremot, flög tydligen Nordkorea in med fem drönare över sydkoreanskt luftrum. En ska ha nått ända till utkanterna av Seoul. Man försökte skjuta ner dem med luftvärn och även stridsflygplan men utan framgång. Ett av planen störtade men piloterna sköt ut sig helskinnade. Alla drönarna däremot klarade sig och kunde återvända hem. Senare ska sydkoreanska drönare ha trängt in på nordkoreanskt territorium som hämnd.
https://en.yna.co.kr/view/AEN20221226007051325?section=national/defense
Hörde på radio idag hur dom först nämnde att ukrainska drönare gjort ett anfall in i Ryssland och hur pinsamt det var för Ryssland enl. SR:s Rysslandskorrespondent... När man senare i samma sändning nämnde de koreanska drönarna var det förstås inte alls pinsamt. Jag tycker de svenska nyheterna alltmer börjar spela i samma division som de nordkoreanska. Det är liksom så det blir när det skramlas med vapen i ens närhet...
--------------
Jag tog också och svängde ihop en video med svensk textning från en konsert i Cheorwon den 28:e september i år. Cheorwon gränsar alltså mot Nordkorea ungefär mitt på koreanska halvön. Området tillhörde Nordkorea innan Koreakriget men övergick till syd vid vapenstilleståndet 1953. Innan dess hade man hunnit bygga en partibyggnad i typisk nordkoreansk stil som fortfarande står kvar som ruin. Platsen är numera ett minnesmonument över landets delning och man brukar hålla manifestationer av olika slag där. Det finns också observationspunkter i närheten där man kan se in över Nordkorea.
Med partihögkvartersruinen som bakgrund gjorde samma 10-åriga flicka som jag postade en video om för ett tag sedan som jämförelse mot Kim Jong-uns dotter en konsert:
1. Azaleablomma
Början och slutet av texten utgörs av Koreas kanske mest berömda dikt från 1922 av en av deltagarna i befrielsekampen mot Japan som alla koreaner får lära sig i skolan. Azalea användes som ett kodord för att undgå den japanska censuren. "När Azaleorna blommar" betyder "när vårt land är befriat". Möjligen används sången här som en protest mot det hårdnade klimatet mellan nord och syd. Texten i mitten kommer från rocksångerskan Mayas bearbetning 2003 där hon bildsatte sin video med scener från Kuba och 2:a Irak-kriget (
https://youtu.be/2LtziAY9VoY)
2. Vuxet barn
Jag tog mest med den för att det är lite kaxigt när en fjärdeklassare river av denna jazzlåt. Här skulle den kanske passa bättre i relationsforumet bland borderline-brudarna... Men vem vet, Kim Jong-uns dotter kanske är en hårding hon också...
3. When You Believe
Med en av världens förnämsta gospelsångerskor, Sohyang, på scenen så måste hon bara få vara med. Det mirakel man här hoppas på är förstås inte Jesu födelse utan att landet ska bli återförenat och gränsen mellan Nord- och Sydkorea utraderad. Och vad passar väl då bättre än en amerikansk gospel?
Och det får samtidigt bli min julhälsning till tråden:
https://dai.ly/x8gni4f
God Jul och hopp om ett bättre nästa år!