2023-02-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Inte lite vit fosfor direkt. Fatta att ligga under det där.

https://rumble.com/v2ax9lo-american-mercenary-see-phosphorus-on-positions-of-the-armed-forces-of-ukrai.html

Tror det är termit i deras. Vet inte om det på något sätt är mindre hemskt än fosfor.
Citera
2023-02-25, 23:11
Medlem
Ser ut som att dom börjar få det jävligt tufft nu i backmut. Vafan har dom inte organiserat än reträtt än för och etablerat försvarslinje längst med chasiv yar för? Vansinne att sätta sina trupper i sån sitts.

https://rumble.com/v2at0wg-bakhmut-meat-grinder-ukrainian-militant-recorded-a-video....html
Senast redigerad av salad 2023-02-25 kl. 23:14.
Citera
2023-02-25, 23:12
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tyngre materiel (stridsfordon, granatkastare, osv) kan inte flyttas fram lika lätt - eller kanske inte alls. Fienden tvingas då förlita sig på enbart lättbeväpnat infanteri, som är lättare att hantera om du själv har utbyggda ställningar.

Jo det är tanken såklart. Men det betyder att Ukraina kommer ha lika svårt att slå tillbaka med tyngre fordon. Strategin verkar vara att bara försvara så länge det går.

Jag tror att Ukraina kommer retirera snart för att slippa bli inringade helt. Hade jag varit en ukrainsk general hade jag haft en plan färdig för full reträtt innan vägarna ut ur staden hamnar i skottlinjen. En sån plan finns garanterat såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ser ut som att dom börjar få det jävligt tufft nu i backmut. Vafan har dom inte organiserat än reträtt än för och etablerat försvarslinje längst med chasiv yar för? Vansinne att sätta sina trupper i sån sitts.

Det finns garanterat nya försvarslinjer i Chasiv Yar. Så länge en reträtt kan säkras kommer de ukrainska trupperna stanna i Bachmut.
Senast redigerad av Vindpinad 2023-02-25 kl. 23:14.
Citera
2023-02-25, 23:14
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Fast så bemötte ju alla Napoleon. Precis som fallet med Karl XII är det svårt att bedöma den ryska insatsen mot motstånd som var av den extremt höga klassen.

Vad var så dåligt med den ryska insatsen i sjuårskriget menar du? I Slaget vid Kunersdorf vann en armé som till större delen bestod av ryssar och var under ryskt befäl en rejäl seger över Fredrik den stores preussare som var marginellt färre.

Däremot är det svårt att hitta ryska mirakelsegrar av det slag exempelvis de svenska karolinerna eller Napoleon flera gånger åstadkom men dessa är ju väldigt sällsynta.

Just nu är Ryssland rejält under isen men jag skulle inte utesluta att exempelvis en rysk Hitler-figur i en inte allt för avlägsen framtid kan göra Ryssland till en väldigt farlig fiende igen.
Ang Kunersdorf: Jag tror inte att Fredrik hade förlorat slaget om det inte hade varit för Österrikarna. Det stod och vägde mellan ryssar och preussare klockan 5 på kvällen, när general von Laudons 18 000 utvilade österrikare kunde sättas in, vilket avgjorde slaget till koalitionens fördel.
Citera
2023-02-25, 23:15
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jo det är tanken såklart. Men det betyder att Ukraina kommer ha lika svårt att slå tillbaka med tyngre fordon. Strategin verkar vara att bara försvara så länge det går.

Jag tror att Ukraina kommer retirera snart för att slippa bli inringade helt. Hade jag varit en ukrainsk general hade jag haft en plan färdig för full reträtt innan vägarna ut ur staden hamnar i skottlinjen. En sån plan finns garanterat såklart.
Det blir nog precis som du säger, tror jag.
Citera
2023-02-25, 23:16
Medlem
Bachmut faller denna veckan:
Citera
2023-02-25, 23:16
Medlem
Citat:

Det finns garanterat nya försvarslinjer i Chasiv Yar. Så länge en reträtt kan säkras kommer de ukrainska trupperna stanna i Bachmut.

Vägarna är stängda:
Citera
2023-02-25, 23:19
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vägarna är stängda:

Säker på det? Det skulle betyda att runt 10 000 ukrainska soldater är fast i staden, vilket jag inte tror. Det vore ett grovt tjänstefel att låta sig omringas.
Citera
2023-02-25, 23:22
Medlem
Citat:
Säker på det? Det skulle betyda att runt 10 000 ukrainska soldater är fast i staden, vilket jag inte tror. Det vore ett grovt tjänstefel att låta sig omringas.

Zelinsky har offrat kanonmat än igen.
Citera
2023-02-25, 23:23
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ang Kunersdorf: Jag tror inte att Fredrik hade förlorat slaget om det inte hade varit för Österrikarna. Det stod och vägde mellan ryssar och preussare klockan 5 på kvällen, när general von Laudons 18 000 utvilade österrikare kunde sättas in, vilket avgjorde slaget till koalitionens fördel.

Ja, det är förstås korrekt. Men nu ingick ju österrikarna i den allierade armén, under ryskt befäl. Och innan dess hade 40 000 ryssar hållit 50 000 preussare, i övrigt alldeles utmärkta soldater, stången så att den österrikiska reserven kunde vinna slaget.

Enligt den lite obalanserade bild som målas upp av rysk militär förmåga under alla tider borde preussarna med lätthet besegrat det ryska slöddret på samma sätt som Karl XII tidigare eller Hindenburg senare.
Citera
2023-02-25, 23:31
Medlem
Citat:

Kollar man videon från dom ukrainska soldaterna (redigering) så låter det som dom redan är mer eller mindre omringade. Det var exakt detta jag och andra befarade när ryssarna började ta mark norr och syd om staden. Dom skulle ha börjat ge mark för ett bra tag sedan.

https://rumble.com/v2at0wg-bakhmut-meat-grinder-ukrainian-militant-recorded-a-video....html
Citera
2023-02-26, 00:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Efter att Nazi-Ryssland har försökt att inta Bakhmut i snart 8 månader finns nu ingenting mer än ruiner kvar.

https://t.me/Donbas_Operativniy/28894
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in