Citat:
Ursprungligen postat av
Jagduvidom
Meningslöst inlägg. Du har inte fattat mkt. Men du! Testa och vara en offentlig person som jobbar som Polischef. Du blir uthängd hånad och åtalad i vad du anser är rena lögner. När alla går emot dig så tar vissa sitt liv. Du är efterbliven om du resonerar som du gör. Visa lite jävla respekt.
Varför så bestört över mitt inlägg? Finns väldigt många som blivit uthängda och hånade i vad de ansett vara lögner, framför allt under senaste åren. Vissa hamnar i fängelse och andra försvinner från det offentliga, men få tar livet av sig och det här är inte första skandalen som rör en svensk polischef. Jag spekulerar bara, om du tycker att det är respektlöst finns det andra trådar på fb. Det är en del frågetecken kring det här fallet.
Om dem detaljerade beskrivningarna som Staaf gett i förhör angående Löfvings förföljelser av henne stämmer så känns det mer troligt att han skulle kunna ta sveket från ledningen på större allvar, liksom en pusselbit som stärker bilden av att Löfving var väldigt känslomässigt investerad. Varför skulle han inte vara investerad om han riskerat sin karriär, gång på gång, genom att ge Staaf nya befogenheter i utbyte mot sex, bara för att se henne uppgradera till ÖB efteråt?
Thornberg tycker att det är Löfvings fel. Om En utredning skulle resultera i övervägandet av Löfvings avgång (vilket den gjorde) så har man hittad det svarta fåret. Löfving accepterar inte att bli ihågkommen som polisens svaga länk, han känner sig lurad och förråd när Staaf får stanna medan han blir sparkad och skuldbeläggs. Offentligheten och media är en konstant stress, om han ska rentvå sitt namn så måste det gå fort. Om han ska visa att styrelsen gick för långt, att han är knäckt och övergiven så krävs det ett självmord omgående. Löfving genomför och voila. Drevet har gjort en 180 och Löfving fick sin hämnd.
Hämnd är vad det är. Kortsiktigt, egoistiskt, onödigt... Men att en person av Löfvings karaktär skulle svälja vad han anser är hans heder i en så extremt pressad och mediebevakad stund är otänkbart för mig. Hade som sagt inte blivit förvånad om alkohol/piller togs i samband med självmordet. Eller så hade han sett tillräckligt mycket död under sina 42 år som polis för att redan vara avtrubbad nog.