2023-02-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Årsdagen har passerat, viken är sämsta / äckligaste / larvigaste trollgrejen såhär långt tycker ni? För mig är det det vinkande liket i Butcha som visade sig vara en vattendroppe på en lins. Den som valde att gå på och diskutera den borde säga upp sitt medborgarskap och flytta.

Det grundläggande är väl putains påstående att det inte pågår något krig i Ukraina. Den psykotiske dvärgen i kreml genomför ju endast en liten "defensiv fredsbevarande försvarsinvasion" av landet... Vad som för mig är outgrundligt är att ryssarna i gemen köper det hela blint.

En annan "favorit" är att putain har deklamerat att Ukraina "egentligen" inte finns överhuvudtaget, liksom det Ukrainska folket. De är ju alla "små ryssar" som bor i "novorussia". Detta innebär dock att den psykotiske dvärgen i kreml är i full färd med att slakta "sitt eget folk"...
Citera
2023-02-25, 19:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det här är ju bara spekulationer, men jag tror Biden-administrationen har bestämt sig för att se till att Ukraina vinner det här kriget under pågående mandatperiod utifall olyckan skulle vara framme och Trump vinner presidentvalet.

I och med att Biden besökte Ukraina under pågående krig så kan man med fog anta att du har helt rätt i vad du skriver, USA vill/kommer att se till att Ukraina vinner under Bidens presidentperiod, de vågar inte chansa för om Trump kommer tillbaka så är allt Ukraina offrat förgäves, då kommer det att tvingas fram en förhandlingslösning som blir till Putins fördel.
Citera
2023-02-25, 19:03
Medlem
Citat:
Det är ganska basic i konflikthantering och internationella relationer att det spelar roll vad ens motparter anser.

Vi har testat det i 30 år. Nu tror jag du kan se fram emot 50 års bombdiplomati. Europa är trött på att vår välvilja missbrukas .
Citera
2023-02-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Nej, de har ingen vilja att öka välståndet, utanför St.Petersburgs och Moskvas stadsgränser är misären densamma som den har varit i alla tider.

Landsbygden är förfärlig och regimen har inte gjort någonting för att utveckla eller att öka levnadsstandarden för dem som bor där.

Välståndet för maffialedare och oligarker kan alltid förbättras - oligarken kan alltid önska sig för ett nytt och större palats, en större yacht eller en annan fotbollsklubb. Den vanliga befolkningen måste leva på smulorna från de rikas bord.
Citera
2023-02-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Visst är det märkligt med dom stora naturresurser ryssland förfogar över. Den för utvecklade länder så avgörande innovationsförmågan har i Ryssland ersatts av en utprägla destruktiv förstörelselusta av det Ryssland själv misslyckats med att uppnå.

Det må vara mördandet av egna såvål som andra befolkningar, rysstroll vars uppgift är att sabotera det öppna samhällets diskussionsplattformar med enorma mängder av lögner. Hacka företag och myndigheter i sken av att vara andra länder. Avundsam förstörelselusta är vad som kännetecknar Ryssland.

Den oförsvarbara och folkrättsvidriga invasionen av ukraina är ytterligare ett uttryck hur det psykiskt sjuka Ryssland exploaterar människans sämsta sidor.

Ryssland är i sanning ondskefullt 🤬

Slava Ukraini 🇺🇦

Det,stora problemet var (och är) att Putin och hans stora entourage bestämde sig för att bli världens rikaste män.

Allt det som skulle kunna ha nyttjats till att öka välståndet i Ryssland transformerades på ett snyggt(?) sätt till privata miljardfonder, lyxfastigheter och lyxyachter.

Rysslands ekonomi är helt och hållet baserat på en korruptionsekonomi som inte ger något som helst till övers för den ryska befolkningen. De kommer i all framtid att leva i misär.
Citera
2023-02-25, 19:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror att det ligger något i det, USA har bestämts sig för att klippa klorna på den ryska björnen en gång för alla, vad Kina piper om skiter onkel Sam i just nu, deras fredsplan (Kinas) placerades i det runda arkivet så fort de läst den.
Fredsplanen från Kina handlar inte om Ukraina utan om Taiwan. Redan första punkten är helt oacceptabel för Ryssland. Men om USA hävdar att detta borde vara en bra policy så kommer Kina vilja ha samma sak med Taiwan.
Citera
2023-02-25, 19:17
Medlem
orrecrists avatar
Tre dagars kriget kommer nog bli tre års kriget det ligger närmare till hans som det ser ut nu varje fall.
Citera
2023-02-25, 19:17
Medlem
Sqrbankens avatar
Vet vi är några i tråden som då och då sedan ett år frågat oss hur statusen egentligen är på det ryska kärnvapenprogrammet. Att detta skulle vara minst lika uselt underhållet som nationens övriga inva... ,"försvarsmakt", tar jag inte för en omöjlighet.

Kommer uppgifter om att ryssen utfört ett misslyckat samrat-test som (av denna anledning) aldrig blev offentligt och ska ha skett i turerna av att Biden besökte Kiev. Stämmer dessa uppgifter är det faktiskt så patetiaskt att en måste jubla!
Citera
2023-02-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vi har testat det i 30 år. Nu tror jag du kan se fram emot 50 års bombdiplomati. Europa är trött på att vår välvilja missbrukas .

När Putin kom till makten blev vi i de demokratiska länderna rejält upplurade på läktaren.

Jag hörde lite spekulationer idag på EkonomiEkot på P1 om att det inte är en fråga om decennier när västföretag åter kommer att våga investera i Ryssland, det är en fråga om generationer.

Rysslands regim är ingenting annat än ett jävla pack och utsugare- och som du säger- som missbrukat vår välvilja.
Citera
2023-02-25, 19:38
Medlem
Taggads avatar
Ser fram emot att mördarpacket dras inför tinget.

Citat:
Svenska åklagare säkrar vittnesmål om krigsbrott
Svenska åklagare har i snart ett år utrett misstänkta ryska krigsbrott i Ukraina. En av åklagarna, Henrik Attorps, säger till Ekot att fokus har legat på att samla in vittnesmål från människor som flytt till Sverige för att öka möjligheterna till framtida rättsprocesser.

– Då tänker jag särskilt på muntliga utsagor från personer som kommer från området, som gjort egna iakttagelser av anfall mot civila, säger han.
Även:
Citat:
Kristersson: Nytt EU-center ska granska ryska krigsbrott
Efter månader av diskussioner har EU:s samtliga ledare ställt sig bakom att inrätta ett internationellt centrum i Haag för att utreda ryska krigsbrott i Ukraina.

De skriver att man på centret ska samla in bevis för krigsbrott som sedan ska läggas in i Eurojusts nya databas för bevisning om internationella brott.

”Ända sedan Dag Hammarskjölds dagar har Sverige varit en stark röst i världen för folkrätten och mot kränkningar av mänskliga rättigheter.

https://omni.se/t/krigsbrotten/e5deb316-8afb-47fb-9e62-5540026da998
Senast redigerad av Taggad 2023-02-25 kl. 19:44.
Citera
2023-02-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det grundläggande är väl putains påstående att det inte pågår något krig i Ukraina. Den psykotiske dvärgen i kreml genomför ju endast en liten "defensiv fredsbevarande försvarsinvasion" av landet... Vad som för mig är outgrundligt är att ryssarna i gemen köper det hela blint.

En annan "favorit" är att putain har deklamerat att Ukraina "egentligen" inte finns överhuvudtaget, liksom det Ukrainska folket. De är ju alla "små ryssar" som bor i "novorussia". Detta innebär dock att den psykotiske dvärgen i kreml är i full färd med att slakta "sitt eget folk"...

Den är så knasig att den inte går att greppa riktigt.
Citera
2023-02-25, 19:43
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det här är ju bara spekulationer, men jag tror Biden-administrationen har bestämt sig för att se till att Ukraina vinner det här kriget under pågående mandatperiod utifall olyckan skulle vara framme och Trump vinner presidentvalet.
Intressant tanke - Den känns rimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in