2023-02-25, 17:06
Medlem
Om han inte gått runt i tunnelbanan och oprovocerat slagit andra människor så hade han levt. Största ansvar för det som hände har Juha själv.
Citera
2023-02-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hoppas att de frias, mannen som avled hade tydligen attackerat folk redan på Sveavägen och sen återupprepades detta i tunnelbanan.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/allvarligt-skadad-efter-ingrepp-av-ordningsvakter/

I helt andra trådar gapas det högt om att våldet ska stoppas men när ordningsvakter ingriper när en våldsman härjar så är det helt plötsligt vakterna som är boven i dramat? Hoppas att de frias.

jag är myckel väl medveten om att han hade attackerat folk innan, men det innebär inte att ordningsvakterna har rätt att avrätta honom. Klart som fan att dom ska dömmas för mord, allt annat vore skandal
Citera
2023-02-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
I beg to differ, om vi begränsar urvalet till stockholms län så dristar jag mig till att påstå att det icke finns en (1) enda OV i t-banan som inte är ett sadistiskt, konfliktsökande avskum. Värsta sortens huliganer och skitmånga har kopplingar till kriminella gängbrottsligheten. Finns en tråd om en "Buffa" som utgör ett utmärkt exempel.

En stockholmare skulle aldrig komma på tanken att gå fram till en OV i t-banan för att fråga om nåt, det tas direkt som en provokation och kan sluta lika illa som Juha-fallet.

Jodå minst en finns det…
Jag
Citera
2023-02-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Du får tro precis vad du vill. Själv vet jag att man använt titeln "entrévärd" till anställda som jobbar som vakter på sthlms krogar. Detta är ett sätt att undgå att behöva anställa riktiga vakter. Det blir dels billigare och dels slipper man anställa "utbildat" folk.
Alltså, det ska enligt praxis föreligga en skillnad mellan yrket entrévärd och och yrket vakt. Men på många ställen så är detta synonymt till arbetsuppgifterna. I sthlm. Hur det är där du bor har jag ingen aning om, där kanske saker o ting fungerar som det ska
Finns andra orsaker oxå.
En ov kan inte neka en folk pga fel klädsel, en entrévärd kan neka dig för att han tycker du är ful
Citera
2023-02-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du lär inte se några väktare i tuben om du nu inte tar första eller sista avgången och hänger på låset. För väktarnas enda jobb är att låsa och låsa upp dörrarna, stänga av och på rulltrappor och hissar. En del väktare kan tjäna som informationstavlor, sk. "tågvärdar".

Det du ser som ofta vevar med expanderbara batonger är CSGs Ordningsvakter. De tror att de äger stället och springer ofta på folk som bara står på perrongen. Vid vissa stationer parkerar de så illa att de blockerar bussterminalens in-utfarter.

Fel, finns flera väktare som jobbar för att verka till trygghet
Citera
2023-02-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Trams. Möjligen om du är hög som ett hus och/eller är uppkäftig från första början. För det är oftast så det är, nämligen, och det vet vi alla. Det finns givetvis undantag, men i 9/10 fall blir man inte nedslängd och utsatt för våld helt utan anledning, det är ett befängt antagande. De som OV dessutom blir tipsade om är just stökiga typer som skriker, skräms, slåss och beter sig allmänt illa.
Varje gång ja åkt i sl kollektivtrafik har jag fått mer hjälp än jag förtjänar när ja kommer.
Bland annat så fick ja hjälp att bära ner barnvagnen me grabben i en hög och lång rulltrappa, då kön till hissen var lång
Citera
2023-02-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Bra inlägg.
Nej jag tror inte heller detta var avsiktligt. Dråp inte mord. Men det gör mig upprörd.

Ser det dagligen hos osäkra kollegor.
Dom vet inte hur dom ska agera, många fingrar på batongen i fel läge, ska sätta på handfängsel för att nån är uppkäftig.
Det förväntas att du ska klara dig själv efter genomförd utbildning hos polisen och företagen.
Dråp är jag me på, för även om han säger: jag ströp han hårt och länge, så kan han säga de i ren panik och det visas genom hans handling.
Ett strypgrepp kan va bra, OM du vet exakt va du gör och har kontroll på läget.
Men skulle själv aldrig komma på tanken.
Bättre att vika handleden, har sett 150 KGB muskelkillar gråta som små barn, när en tjej på 50 kg gör det
Citera
2023-02-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trazi2
Om han inte gått runt i tunnelbanan och oprovocerat slagit andra människor så hade han levt. Största ansvar för det som hände har Juha själv.

Intressant tanke.
Så för att man har en dålig dag/kväll, är lite kaxig. Så har man rätt att döda den personen?
Citera
2023-02-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magickdash
jag är myckel väl medveten om att han hade attackerat folk innan, men det innebär inte att ordningsvakterna har rätt att avrätta honom. Klart som fan att dom ska dömmas för mord, allt annat vore skandal

Kommer aldrig bli mord, möjligen dråp/vållande till annans död
Citera
2023-02-25, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Åklagaren har väckt åtal för vållande till annans död, grovt, och ingenting annat. Upp till åklagaren nu att argumentera ör det!
Citera
2023-02-25, 19:02
Medlem
Lysturkens avatar
Nån som har möjlighet att dela filmerna? Samtliga länkar i tråden är döda, både till Twitter, Instagram, PolisNytt och Delafil. Det enda jag hittar är den blurrade skiten på expressen.se.
Citera
2023-02-25, 19:10
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speed80

Domen mot Floyds mördare borde följas av svensk domstol om den svenska domstolen är en riktig domstol eller ett dagis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in