2023-02-25, 12:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Att Zelensky skulle ta över där, tror jag inte ett ögonblick på. Bara påståendet känns vilset.

Däremot är risken för ett nytt kallt krig helt uppenbart, för att inte säga givet, så länge regimen Putin sitter kvar oavsett utgången av kriget. Man kommer att bygga och bygger redan en mur mot norr i Ukraina. Polackerna håller på att stänga gränsen till Kaliningrad och har ett staket mot Vitryssland. Finnarna bygger ett staket mor Ryssland.

Men allt handlar om Putins krig. Ryssland går inte att lita på längre, så istället blir det isolering av dem. Men de har dragit på sig det själva.
Ryssland har inget att föra ett kallt krig med, hela Rysslands tekniksektor är beroende av väst.
Citera
2023-02-25, 12:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
I viss mån har du nog rätt. Medelklassen kommer skonas så länge det går. Men förlorar Ryssland i Ukraina kommer Vitryssland och Kazakstan också falla till väst. Och handplockade Zelenskys kommer ta över även där. Då kommer ryssarna bli riktigt paranoida och säga. "Vad var det vi sa". Vi kommer ha ett nytt kallt krig i 50 år efter detta. Det är nästan så att jag tror det är uppgjort.
Uppgjort mellan vilka parter menar du?
Citera
2023-02-25, 12:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ryssland försökte provskjuta "Satan 2" när Biden besökte Ukraina, men båda testen misslyckades helt. De lyckas alltså inte avfyra ICBM under testförhållanden. Hur stor är sannorlikheten att de ska lyckas när det är skarpt läge? Naturligtvis obefintlig.

Detta stöder helt min test om att de vapen som utvecklades under Sovjettiden, och som fungerade, nu är för gamla för att bruka. De tänkta ersättarna är obrukbara.

På sovjettiden när det var vattentäta skott mellan öst och väst, så kunde sovjet åstadkomma imponerande saker. Men i dagsläget så är det total brain drain från Ryssland, så C-laget av ingenjörer och vetenskapsmän (bara det absoluta bottenskicket som är så odugliga att ingen i väst vill ha dem) utvecklar saker som "Satan 2" och "T14 Armata" vilka är designade för att se coola ut på parader, men som inte fungerar i skarpt läge. T14 lyckades inte ens köra en parad utan motorhaveri.

När rysstrollen härinne börjar dilla om kärnvapen så är det bara att hånskratta åt dem. I skarpt läge blir ryssland till radioaktiv aska, medan livet i väst fortsätter som om inget har hänt.

Problemet är att du inte kan veta. Det skiljer kärnvapen från nästan allt annat.

Det räcker att det kanske är 50% chans att 50% av deras kärnvapen fungerar, så fastnar kanske ditt hånskratt i halsen den dag det blir kärnvapenkrig. Vi kan inte ta såna risker för obetydliga Ukraina.

I övrigt delar jag din uppfattning till stor del. Rysslands vetenskapskvalitet idag är mycket, mycket sämre än Sovjets. Deras ingenjörsuniversitet är inte helt dåliga, men inget mot MIT. Dessutom försvinner nog de flesta i top 10%-percentilen, och det lär ju vara dem som behövs om du ska ha de bästa vapnen. Även här blir det dock annorlunda med kärnvapen. Det är inte som en dogfight mellan två jaktflyg, det är en tävling mellan ingenjörer och kapital. Men även ett "halvbra" designat kärnvapen är tillräckligt farligt.
Citera
2023-02-25, 12:19
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Att Zelensky skulle ta över där, tror jag inte ett ögonblick på. Bara påståendet känns vilset.

Däremot är risken för ett nytt kallt krig helt uppenbart, för att inte säga givet, så länge regimen Putin sitter kvar oavsett utgången av kriget. Man kommer att bygga och bygger redan en mur mot norr i Ukraina. Polackerna håller på att stänga gränsen till Kaliningrad och har ett staket mot Vitryssland. Finnarna bygger ett staket mor Ryssland.

Men allt handlar om Putins krig. Ryssland går inte att lita på längre, så istället blir det isolering av dem. Men de har dragit på sig det själva.

Inte att Zelensky kommer ta över. Utan en ny Zelensky. Jag håller inte med om att Putins Ryssland enskilt kan anklagas för utvecklingen vi ser. Jag tror ryssarna känner sig riktigt hotade av Nato-bubblan som aldrig slutar expandera. Faller Ukraina, Vitryssland och Kazakstan till väst kommer nästa steg bli att stycka upp Ryssland efter minoriteterna. Nato-bubblan kommer aldrig att sluta expandera.
Citera
2023-02-25, 12:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Dessa var väl sovjeter då? Många av truppförbanden som anföll Finland under vinterkriget var faktiskt från Ukraina. Tror t om de första som gick över gränsen 1939 var en ukrainsk infanteridivision.

Det kommer förmodligen att hända efter en färgrevolution inom kort. Den förra "revolutionen" misslyckades. Även "revolutionen" i Kazakstan misslyckades. Men vem säger att man inte kan försöka igen?
De ukrainare som jag vet krigade där gick in i norra Finland, blev förintade i Suomussalmi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Suomussalmi

Finns nån dokumentär som SVT eller finnarna gjorde om det. Vet inte om man kan se den nu men riktigt intressant.
Citera
2023-02-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: jag tror att många underskattat kostnaden för ett strategiskt robotförsvar som Ryssland håller sig med. De har hundratals (kanske 1000?) ICBM som var och en är en liten rymdraket som skall servas och tankas. Till detta kommer kostnaderna för atomubåtarna, varav ett par stycken alltid skall vara till havs, samt bombflyget.

Detta har Ryssland behövt sköta inom en försvarsbudget på ga 70 G$ innan kriget, och långt mindre för 10-15 år sedan. Så att underhållet under långa perioder varit eftersatt är högst troligt.

Om man är en korrupt ryss som ska mygla undan pengar så måste pengar till underhåll av kärnvapen vara något av det enklaste att stoppa egen ficka.
Förskingrade pengar till underhåll av stridsvagnar är det ju risk att någon upptäcker, men med kärnvapen är det ju betydligt lägre risk att de faktiskt kommer användas.
Och kommer kärnvapnen väl användas så är det kärnvapenkrig och då finns det större problem att oroa sig för.

Sen är det ju inte bara de olika leveransystemen för kärnvapen som ska fungera, utan kärnvapen isig kräver en hel del under håll.
Främst elektronik, sprängmedel för att initiera fissionsteg samt deuterium och tritium har begränsad livslängd. Men även plutoniumet måste så småningom bytas ut.
Sannolikheten att samtliga ryska kärnvapen fungerar får nog ses som rätt låg, frågan är bara hur stor del av dem som är i funktionellt skick.

Troligtvis vill Ryssland undvika senariot att de skickar en kärnvapenbestyckad kryssningsmissil mot Ukraina som antingen blir nedskjuten eller inte exploderade.
En intressent tanke är om Ukraina skulle kunna återställa ett ej fungerande ryskt kärnvapen?
De har själva haft samma kärnvapen som ryssarna och endel av Ryssarnas kärnvapen är även tillverkade i Ukraina.
Citera
2023-02-25, 12:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Inte att Zelensky kommer ta över. Utan en ny Zelensky. Jag håller inte med om att Putins Ryssland enskilt kan anklagas för utvecklingen vi ser. Jag tror ryssarna känner sig riktigt hotade av Nato-bubblan som aldrig slutar expandera. Faller Ukraina, Vitryssland och Kazakstan till väst kommer nästa steg bli att stycka upp Ryssland efter minoriteterna. Nato-bubblan kommer aldrig att sluta expandera.
Natobubblan upphör när länder slutar känna sig hotade och Ryssland kan umgås med sina grannar på ett vänskapligt sätt. Det är ryssarnas eget agerande som skapar den.
Men det bästa vore förstås om de själva var med. Men dom anser sig för fina för det. Att inte vara en dominerande makt i organisationen duger inte för dem.
Senast redigerad av EnCarte 2023-02-25 kl. 12:28.
Citera
2023-02-25, 12:27
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Problemet är att du inte kan veta. Det skiljer kärnvapen från nästan allt annat.

Det räcker att det kanske är 50% chans att 50% av deras kärnvapen fungerar, så fastnar kanske ditt hånskratt i halsen den dag det blir kärnvapenkrig. Vi kan inte ta såna risker för obetydliga Ukraina.

I övrigt delar jag din uppfattning till stor del. Rysslands vetenskapskvalitet idag är mycket, mycket sämre än Sovjets. Deras ingenjörsuniversitet är inte helt dåliga, men inget mot MIT. Dessutom försvinner nog de flesta i top 10%-percentilen, och det lär ju vara dem som behövs om du ska ha de bästa vapnen. Även här blir det dock annorlunda med kärnvapen. Det är inte som en dogfight mellan två jaktflyg, det är en tävling mellan ingenjörer och kapital. Men även ett "halvbra" designat kärnvapen är tillräckligt farligt.
Klart vi måste ta den risken, man kan inte låta ryZzen bete sig som dom gör. Blir det kärnvapenkrig förlorar alla men ryZzen kommer utplånas
Citera
2023-02-25, 12:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Klart vi måste ta den risken, man kan inte låta ryZzen bete sig som dom gör. Blir det kärnvapenkrig förlorar alla men ryZzen kommer utplånas

Äh. Vinner ryssen så blir Ukraina, eller en del av Ukraina, ett marginellt sämre land. Precis som i många andra krig och inbördeskrig. Jag kan se att du skulle ha en poäng om ryssen fortsatt och fortsatt, och om inte Nato hade expanderat in i Ukraina.
Citera
2023-02-25, 12:45
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Jaha, europeiska Turkiet. North Atlantic Treaty Organization. En nordatlantisk allians som nu är nere vid svarta havet. Nato var väl i Libyen och krigade?

Jaja. Det kanske är bra för världen att ett nytt kallt krig med nya järnridåer skapas. Världen var bra mycket mer spännande på 80-talet ändå. Ryska spionbrudar i pälsmössor som knullar engelska agenter i racerbåtar.
Utedassimperiet i öst kan aldrig utmana väst till ett nytt kallt krig.
Sovjets glada dagar är förbi.
Ryssland har inte ens ett etablerat varumärke över världen som alla utvecklande länder har.
Dom är sämst och kommer förbli sämst.
Citera
2023-02-25, 12:47
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi får verkligen hoppas att Vitryssland kan knytas till väst.

Det kan dom, det enda hindret är Lukaskinka och ett litet gäng runt honom. Folket vill västerut.
Citera
2023-02-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har fattat hela tiden att Rysslands militär (exklusive kärnvapen) inte är särskilt stor även om den är större än Ukrainas. Jag dock också fattat att det inte är Tyskland utan USA som är den bidragande orsaken till kriget. Trump försökte tala om för tyskarna att inte göra sig helt beroende av rysk gas men det är nog ingen direkt orsak till kriget. Självklart är också händelserna i Luhansk, Donbas och Krim av betydelse. Gammal är jag också, har jobbat för ett svenskt företag i Sovjetunionen men har slutat jobba numera.

Det finns alltid en summa av orsaker men huvudanledningen till invasionen är att Putin anser att Ukraina inte är ett eget land utan en del av det ryska imperiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in