• 1
  • 2
2023-02-25, 09:52
Medlem
Alltså att situationen precis som den var i Tyskland för längesen, är så jävligt att vi accepterar vilket styre som helst. Att vår ekonomi kollapsar med arbetstillfällen, priser på mat, skenande inflation, försvunnen trygghet.

Detta kan låta som en sorts omöjlig och överdriven domedags-prognos men om inte situationen ändras kommer det troligen bli värre. Problemen med el, följder av sanktioner, priser etc kommer inte försvinna förrän något ändras.

Folk som redan är utblottade pga sanslösa priser har redan nått en sorts personlig "domedag". Drabbar detta väldigt många kommer missnöje att breda ut sig ännu mer... Precis som i Tyskland på 30-talet.

Så är vi nära ett sådant scenario och i så fall hur nära? Eller kommer dessa problem att lösa sig?
Senast redigerad av Snobird 2023-02-25 kl. 09:56.
Citera
2023-02-25, 10:00
Medlem
Det är också det att ju värre det blir inom diverse områden desto mer radikala åtgärder accepterar folk. Ett exempel är att de flesta nu stöder kameraövervakning på alla möjliga platser... Tidigare oroade sig många för om det kränker folks integritet.
Senast redigerad av Snobird 2023-02-25 kl. 10:24.
Citera
2023-02-25, 10:00
Medlem
Smugumins avatar
Väldigt långt ifrån är min uppfattning, ekonomin kollapsar ej, inflationen är hanterbar och samhället är fortfarande riktigt tryggt (vet dock inte om Weimarrepubliken var särskilt otryggt).
Citera
2023-02-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Väldigt långt ifrån är min uppfattning, ekonomin kollapsar ej, inflationen är hanterbar och samhället är fortfarande riktigt tryggt (vet dock inte om Weimarrepubliken var särskilt otryggt).

Nu är den hanterbar men vad är prognosen om ett år, två, 5 år? Mycket har förändrats ganska fort...

Jag har faktiskt ingen koll på det men beväpnade miliser slogs på gatorna. Det verkar inte särskilt tryggt...
Citera
2023-02-25, 10:21
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det finns byst med Romantik, runt Weimar.

Sexigaste epoken, under 20:e århundradet?

Vi är inte i närheten.

Kom igen, när gatubilden återger att Nooshi's apollogetter slåss med 400 under fulrunor.

1980-talet, med alla pudelfrillor & axelvaddar, rymde i a f överlevare ur R A F .
Citera
2023-02-25, 10:58
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Alltså att situationen precis som den var i Tyskland för längesen, är så jävligt att vi accepterar vilket styre som helst. Att vår ekonomi kollapsar med arbetstillfällen, priser på mat, skenande inflation, försvunnen trygghet.

Detta kan låta som en sorts omöjlig och överdriven domedags-prognos men om inte situationen ändras kommer det troligen bli värre. Problemen med el, följder av sanktioner, priser etc kommer inte försvinna förrän något ändras.

Folk som redan är utblottade pga sanslösa priser har redan nått en sorts personlig "domedag". Drabbar detta väldigt många kommer missnöje att breda ut sig ännu mer... Precis som i Tyskland på 30-talet.

Så är vi nära ett sådant scenario och i så fall hur nära? Eller kommer dessa problem att lösa sig?

Intressant !

Historien tenderar att upprepa sig.Det finns naturligtvis starka krafter inom Europa som tjänar på detta tillstånd av "Weimarrepublik" som råder på det flesta håll av Västeuropa idag.

Dessa krafter som tjänar på nuvarande tillstånd är dom samma idag som det var under Weimarrepubliken dvs. Internationellt verksamma rovkapitalister och bankirer och en fastighetsmaffia som suger ut vanligt folk via deras boende. Dessa rovkapitalister och bankirers beskyddare är dom samma idag som då dvs deras köpta politiker i olika sk. "partier" som driver den form av politik som gynnar dessa rovkapitalister, dvs primärt kommunism och socialdemokrati men även sk. "konservativa partier inom detta "vänstersystem" driver exakt samma politik. Vänsters fotfolk och nyttiga idioter är dom samma idag som då, dvs fackföreningar, vänsterpöbel, idag har denna vänsterpöbel som gör skitjobbet för det internationella rovkapitalisterna utökats med homolobbyn, den sk. "miljörörelsen", de felaktigt benämnda "kvinnorättsorganisationer" samt en enorm mängd av sk. "humanitära organisationer" även olika kyrkor och religiösa övertygelser ingår i arsenalen till beskydd av det internationella rovkapitalet.

Så ja det är ett medvetet skapat tillstånd av Weimarrepublik där dessa internationellt verksamma rovkapitalister har lagt under sig både medier, politik och lagstiftning samt förlett dom korkade massorna med en skenbar opposition mot "kapitalism" och "rovdrift", svaret på massorna önskan på mera rättvisa är det politiska system som rovkapitalisterna har skapat dvs det korrupta politiska sytem som räder i västvärlden den sk. "demokratin".

Fördelen med Weimarrepubliken är att efter den kom NSDAP och Adolf Hitler och städade upp alla dessa missförhållanden och det Tyska folket fick några år av framgångar och ett bättre liv.

Detta goda exempel fick inte sprida sig till andra länder, så därför förklarade det internationella rovkapitalet bojkottaktioner följt av krig mot Tyskland. Det internationella rovkapitalet vann som bekant 2:a världskriget och har sedan dess byggt ut sin makt över allt och alla.

Sanningen om detta krig har aldrig berättas i några skolor i väst medan däremot propagandabilden av det "onda Tyskland" är en omhuldad myt i alla av USA´s och världssionismens krigsbyten i form av vasallstater och hundratals miljoner av slavarbetare.
Senast redigerad av holmium 2023-02-25 kl. 11:11.
Citera
2023-02-25, 11:09
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Gäsp vi är inte ens i närheten av någon Weimarrepublik scenario. Utblottade människor...var ser du dessa någonstans? Bara för att priserna på el och mat går upp lite så kanske medelsvensson får göra en golf- eller sparesa mindre i år eller låta bli att köpa så mycket kinesiskt importerat skit i någon sunkig galleria. En hälsosam korrektion av bostadsmarknaden väntar också. Det är de senaste 20 åren som har varit en anomali, nu återgår vi till ett normaltillstånd. När jag köpte min första lägenhet i början på 90-talet hade jag 8% ränta på lånet och det ansågs helt ok. Jag var student och hade ingen fast inkomst men det gick bra. Allting kommer att gå bra nu med i slutändan. Ekonomin har inte kollapsat och det är bara sunt om bortskämda svenskar får lite mindre att röra sig med i plånboken ett tag så vi kommer tillbaka till sunda konsumtionsmönster och sunda värderingar. För den som vill finns idag möjligheten att "hedga" sig mot giriga banker och inkompetenta myndigheter tex att satsa på decentraliserade kryptovalutor som Bitcoin.
Citera
2023-02-25, 11:13
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Gäsp vi är inte ens i närheten av någon Weimarrepublik scenario. Utblottade människor...var ser du dessa någonstans? Bara för att priserna på el och mat går upp lite så kanske medelsvensson får göra en golf- eller sparesa mindre i år eller låta bli att köpa så mycket kinesiskt importerat skit i någon sunkig galleria. En hälsosam korrektion av bostadsmarknaden väntar också. Det är de senaste 20 åren som har varit en anomali, nu återgår vi till ett normaltillstånd. När jag köpte min första lägenhet i början på 90-talet hade jag 8% ränta på lånet och det ansågs helt ok. Jag var student och hade ingen fast inkomst men det gick bra. Allting kommer att gå bra nu med i slutändan. Ekonomin har inte kollapsat och det är bara sunt om bortskämda svenskar får lite mindre att röra sig med i plånboken ett tag så vi kommer tillbaka till sunda konsumtionsmönster och sunda värderingar. För den som vill finns idag möjligheten att "hedga" sig mot giriga banker och inkompetenta myndigheter tex att satsa på decentraliserade kryptovalutor som Bitcoin.

Det fetade:

Dream on......
Citera
2023-02-25, 11:15
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Nu är den hanterbar men vad är prognosen om ett år, två, 5 år? Mycket har förändrats ganska fort...

Jag har faktiskt ingen koll på det men beväpnade miliser slogs på gatorna. Det verkar inte särskilt tryggt...

Ser du mycket beväpnad milis på Sveriges gator? Inte ens polisen har ett våldskapital i Sverige. De kriminella gängen är inte heller imponerande. Trasiga fjortissomalier höga som skyskrapor och med en IQ i höjd med en varm svensk sommardag är inte mycket att hänga i julgranen. Därmed inte sagt att det finns utrymme för sociala, ekonomiska, etniska och religiösa motsättningar i Sverige men vi är inte riktigt där ännu.
Citera
2023-02-25, 11:21
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det fetade:

Dream on......

Jag förstår din skepticism men jag tror stenhårt att Bitcoin har en ljus framtid som decentraliserad digitalt guld för den lilla människan oberoende av banker och myndigheter. Vi är inte där ännu men vi kommer sakta men säkert.
Citera
2023-02-25, 11:24
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag förstår din skepticism men jag tror stenhårt att Bitcoin har en ljus framtid som decentraliserad digitalt guld för den lilla människan oberoende av banker och myndigheter. Vi är inte där ännu men vi kommer sakta men säkert.

Bitcoin är ett intrikat kopplat system beroende av komplexa strukturer för att fungera. Jag befarar dessvärre att det inte är något att luta sig emot i svåra tider.

Då tror jag personligen mer på metaller och råvaror även om detta inte är enkelt heller...
Citera
2023-02-25, 11:29
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Bitcoin är ett intrikat kopplat system beroende av komplexa strukturer för att fungera. Jag befarar dessvärre att det inte är något att luta sig emot i svåra tider.

Då tror jag personligen mer på metaller och råvaror även om detta inte är enkelt heller...

Ja det är fortfarande komplicerat och som betalningsmedel funkar det i princip inte. Guld och andra metaller kan vara ett bra alternativ men det är också opraktiskt. Tyvärr kommer de allra flesta att sitta fast med sina skitvalutor som inflaterar våldsamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in