2023-02-25, 03:44
Medlem
Så min fråga är om det går att bli medelklass i dag? Då pratar jag om en central villa i en storstad, 2 nya bilar och minst ett sommarhus samt skid och solsemester för hela familjen 4 gånger om året på en arbetande pesons inkomst.. Så som många av 40talisterna hade det.
Citera
2023-02-25, 03:58
Bannlyst
att vilja bli 'medelklass', är det inte som att sträva för att inte behöva bry sig längre?

jag hoppas på en familj, hus långt ute på landet, egen gård, tillgång till skog och hav etc, att kalla det att sträva för att bli medelklass eller liknande är väl meningslöst eftersom det jag nämnt som mål väl bara vad en genomtänkt människa naturligt strävar efter.

att vi i Sverige också är bundna till ekonomiska modeller som enbart gynnar de inavlade judarna är varför flera tänker i 'klasser' istället för slåss mot de som enbart kan vara så onda som möjligt på grund av inavel.
Citera
2023-02-25, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diabubblo
Så min fråga är om det går att bli medelklass i dag? Då pratar jag om en central villa i en storstad, 2 nya bilar och minst ett sommarhus samt skid och solsemester för hela familjen 4 gånger om året på en arbetande pesons inkomst.. Så som många av 40talisterna hade det.

Det kan jag garantera de inte hade på en lön som barn till 30talister.
Ingen av mina vänner hade det så heller

Civilingenjör och Lärare så slipper vi höra att de var arbetarklass eller fattiga.

Var får du dina dumheter ifrån
Citera
2023-02-25, 04:16
Avslutad
det du beskriver har inte varit medelklass sedan 2000....
Citera
2023-02-25, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diabubblo

Har du pengar, ja.
Citera
2023-02-25, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det kan jag garantera de inte hade på en lön som barn till 30talister.
Ingen av mina vänner hade det så heller

Civilingenjör och Lärare så slipper vi höra att de var arbetarklass eller fattiga.

Var får du dina dumheter ifrån

Det är bara någon som försöker hitta en syndabock och inte förstår begreppet medelklass, tror jag.

Det finns ju data på allt. Lägg lönestatistik, kostnad för boende och antal skolår i samma graf så får man en korrelation som talar för sig själv. Ts har inte rätt definition på begreppet medelklass.

Sen kan man skylla avundsjukan på arv från övervärderade bostäder eller företag på en folkgrupp istället för att vara handlingskraftig. Att gnälla på andra är bättre än kunskap.
Citera
2023-02-25, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
det du beskriver har inte varit medelklass sedan 2000....
Då får du definiera medelklass;
Citera
2023-02-25, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Det är bara någon som försöker hitta en syndabock och inte förstår begreppet medelklass, tror jag.

Det finns ju data på allt. Lägg lönestatistik, kostnad för boende och antal skolår i samma graf så får man en korrelation som talar för sig själv. Ts har inte rätt definition på begreppet medelklass.

Sen kan man skylla avundsjukan på arv från övervärderade bostäder eller företag på en folkgrupp istället för att vara handlingskraftig. Att gnälla på andra är bättre än kunskap.

Definitionen av medelklass är mig veterligen inte på bordet.
Citera
2023-02-25, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki

Syndabock? Menar du att det är fel att vara medelklass?
Citera
2023-02-25, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Definitionen av medelklass är mig veterligen inte på bordet.

Då är det nog dags att du googlar.

Medelklassen är bred och begreppet är en smula förlegat.
Citera
2023-02-25, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Syndabock? Menar du att det är fel att vara medelklass?

Absolut inte.
Citera
2023-02-25, 04:29
Medlem

Ptja, socionomer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in