Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Jag har sagt detta många gånger tidigare, så jag vet att det blir som att hälla vatten på en gås men here we go: Man kan utveckla en teori om jodens form utifrån observationer av himlen. MEN det kan aldrig bli mer än en teori, eftersom man inte vet vad man observerar. Det är alltså INTE ett bevis eftersom du står går och lever hela ditt liv på marken inte i himlen.
Jag vet att Flat Earth Society anklagas för att vara "controlled oppostion" av många FE:are. men jag bryr mig inte. Jag är ingen medlem eller så, men måste säga att deras ståndpunkt är mera intellektuellt hederlig än det som förs fram av Eric Dubay med flera. "relativ densitet" är lika otillfredsställande som förklaring till fenomenet gravitiation som "krökt rumtid".
Var har jag fått det ifrån? Tja, har DU aldrig åkt hiss? Har du aldrig åkt snabbt med en bil genom en kurva? Kände du nånting?
Teori? Det är ett faktum att vi vet hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenter på södra halvklotet. Det är ett faktum att det är ljust dygnet runt på Antarktis i december och januari. Det är ett faktum att vi kan se södra korset rakt söderut över allt söder om ekvatorn, oavsett när. Om det finns en annan förklaring till de tre fakta än att jorden är rund så är det bara att presentera det. Och om du inte tror på de tre fakta jag har presenterat här, berätta gärna varför.
Jag har förmodligen åkt hiss innan du föddes. Och du menar att det är troligt att jorden accelererar uppåt snabbare och snabbare, och det är det som förklarar gravitationen? Det är givetvis tillåtet om man tror att det är mer troligt än andra förklaringar.
Enkelt och okomplicerat säger du. Är krökt rumtid en förutsättning för att jorden ska vara rund? Jaja? Och det är mycket viktigare än vad både du och jag kan observera med våra egna ögon? Bara om vi vill, förstås.
Goda råd från någon som faktiskt vill dig väl. Kom ner till jorden innan det är för sent.