2023-02-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Du vänder dig till fel person här...jag kan inte svara på såna frågor, för jag vet inte vad solen är för nånting, så jag vet inte hur den "borde" uppföra sig och vad vi "borde" se.

Därför tycker jag att gravitation är intressant. För det framstår faktiskt som ett fenomen som är möjligt att relatera till sådant som är mer "handfast" för oss. Man kan exempelvis åka uppåt med hissen och känna hur man blir tyngre, och lättare när det bär av neråt.
Tack vare gravitationen....
Citera
2023-02-24, 20:33
Medlem
Citat:
Du vänder dig till fel person här...jag kan inte svara på såna frågor, för jag vet inte vad solen är för nånting, så jag vet inte hur den "borde" uppföra sig och vad vi "borde" se.

Därför tycker jag att gravitation är intressant. För det framstår faktiskt som ett fenomen som är möjligt att relatera till sådant som är mer "handfast" för oss. Man kan exempelvis åka uppåt med hissen och känna hur man blir tyngre, och lättare när det bär av neråt.
Jag bryr mig inte om vad solen är. Poängen är åt vilket håll vi ser den. Vi kan inte se solen samtidigt åt flera håll, och ingen har någonsin sett två solar. Detsamma gäller Söderkorset. Det spelar ingen roll vilka stjärnorna är. Frågan är åt vilket håll vi ser dem. Det är för lätt för dig och andra att gömma sig bakom det faktum att ni inte vet. Det måste finnas en platt jordkarta, och hur man än vänder på den så stämmer den inte med verkligheten och åt vilket håll vi ser solen och Söderkorset.

Var lärde du dig att jorden fungerar som en hiss och accelererar uppåt i full fart? Jag kan tala om for dig at det är något som Flat Earth Society hittade på, och de flesta FE:er är upprörda eftersom de tror att Flat Earth Society köps och betalas av NASA för att förlöjliga FE-rörelsen eftersom idén är för dum även för FEs.

Det är väldigt synd för dig att du inte inser hur viktig solens gång är. Det passar perfekt med en rund jord och absolut inte med en platt, och då räcker det inte med att fly ut i rymden och gömma sig bakom gravitationen. FE:are måste ta ställning till detta, och det vågar man inte.
Citera
2023-02-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad har du själv för experiment som vem som helst skulle kunna utföra som bevisar att jorden är platt? Eller har du bara spekulationer?

man kan väl börja med att se sig omkring. Kan du se att du befinner dig på ett klot?

Blir ju dock alltid problematiskt att tala om "jorden" i bestämd form, om man hävdar att våra nuvarande uppfattning om den kan ifrågasättas. Det blir ju att skjuta sig i foten, i så fall, att säga "jorden" är ditten eller datten, som om man visste vart allt börjar och slutar etc...

Men att ifrågasätta klotet är en annan sak. Klotet förutsätter "krökt rumtid" för att funka. Vad finns beviset för "att krökt rumtid" inte enbart är science fiction-trams?
Citera
2023-02-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag bryr mig inte om vad solen är. Poängen är åt vilket håll vi ser den. Vi kan inte se solen samtidigt åt flera håll, och ingen har någonsin sett två solar. Detsamma gäller Söderkorset. Det spelar ingen roll vilka stjärnorna är. Frågan är åt vilket håll vi ser dem. Det är för lätt för dig och andra att gömma sig bakom det faktum att ni inte vet. Det måste finnas en platt jordkarta, och hur man än vänder på den så stämmer den inte med verkligheten och åt vilket håll vi ser solen och Söderkorset.

Var lärde du dig att jorden fungerar som en hiss och accelererar uppåt i full fart? Jag kan tala om for dig at det är något som Flat Earth Society hittade på, och de flesta FE:er är upprörda eftersom de tror att Flat Earth Society köps och betalas av NASA för att förlöjliga FE-rörelsen eftersom idén är för dum även för FEs.

Det är väldigt synd för dig att du inte inser hur viktig solens gång är. Det passar perfekt med en rund jord och absolut inte med en platt, och då räcker det inte med att fly ut i rymden och gömma sig bakom gravitationen. FE:are måste ta ställning till detta, och det vågar man inte.

Jag har sagt detta många gånger tidigare, så jag vet att det blir som att hälla vatten på en gås men here we go: Man kan utveckla en teori om jodens form utifrån observationer av himlen. MEN det kan aldrig bli mer än en teori, eftersom man inte vet vad man observerar. Det är alltså INTE ett bevis eftersom du står går och lever hela ditt liv på marken inte i himlen.

Jag vet att Flat Earth Society anklagas för att vara "controlled oppostion" av många FE:are. men jag bryr mig inte. Jag är ingen medlem eller så, men måste säga att deras ståndpunkt är mera intellektuellt hederlig än det som förs fram av Eric Dubay med flera. "relativ densitet" är lika otillfredsställande som förklaring till fenomenet gravitiation som "krökt rumtid".

Var har jag fått det ifrån? Tja, har DU aldrig åkt hiss? Har du aldrig åkt snabbt med en bil genom en kurva? Kände du nånting?
Citera
2023-02-24, 21:29
Medlem
Citat:
Jag har sagt detta många gånger tidigare, så jag vet att det blir som att hälla vatten på en gås men here we go: Man kan utveckla en teori om jodens form utifrån observationer av himlen. MEN det kan aldrig bli mer än en teori, eftersom man inte vet vad man observerar. Det är alltså INTE ett bevis eftersom du står går och lever hela ditt liv på marken inte i himlen.

Jag vet att Flat Earth Society anklagas för att vara "controlled oppostion" av många FE:are. men jag bryr mig inte. Jag är ingen medlem eller så, men måste säga att deras ståndpunkt är mera intellektuellt hederlig än det som förs fram av Eric Dubay med flera. "relativ densitet" är lika otillfredsställande som förklaring till fenomenet gravitiation som "krökt rumtid".

Var har jag fått det ifrån? Tja, har DU aldrig åkt hiss? Har du aldrig åkt snabbt med en bil genom en kurva? Kände du nånting?
Teori? Det är ett faktum att vi vet hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenter på södra halvklotet. Det är ett faktum att det är ljust dygnet runt på Antarktis i december och januari. Det är ett faktum att vi kan se södra korset rakt söderut över allt söder om ekvatorn, oavsett när. Om det finns en annan förklaring till de tre fakta än att jorden är rund så är det bara att presentera det. Och om du inte tror på de tre fakta jag har presenterat här, berätta gärna varför.

Jag har förmodligen åkt hiss innan du föddes. Och du menar att det är troligt att jorden accelererar uppåt snabbare och snabbare, och det är det som förklarar gravitationen? Det är givetvis tillåtet om man tror att det är mer troligt än andra förklaringar.

Enkelt och okomplicerat säger du. Är krökt rumtid en förutsättning för att jorden ska vara rund? Jaja? Och det är mycket viktigare än vad både du och jag kan observera med våra egna ögon? Bara om vi vill, förstås.

Goda råd från någon som faktiskt vill dig väl. Kom ner till jorden innan det är för sent.
Citera
2023-02-24, 22:45
Medlem
Citat:

En så enkel sak att solen går ned över horisonten är ett enkelt bevis för jordens form. Å ja, vi vet vad solen är, vi vet hur långt borta den är.
Citera
2023-02-25, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
En så enkel sak att solen går ned över horisonten är ett enkelt bevis för jordens form. Å ja, vi vet vad solen är, vi vet hur långt borta den är.
Det är alldeles för enkelt. Du glömmer astrofysik, gravitationsvågor och perspektiv, och du glömmer att gravitationen är en hiss som gjör at jorden går snabbare och snabbare uppåt. Och dessutom vet vi inte vad solen är, och då kan vi inte veta åt vilket håll vi ser den. Du måste komma ihåg att se dig omkring, även om du inte förstår åt vilket håll du och solen står og varför. Och krökt rumtid är förstås en viktig del av detta. Annars skulle planen inte komma fram. Och vi vet inte vad det södra korset är, så hur kan vi veta att det alltid är rakt söderut? Det viktiga är att vi litar på våra egna ögon och inte blir för teoretiska. Suck!!
Citera
2023-02-25, 00:36
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är alldeles för enkelt. Du glömmer astrofysik, gravitationsvågor och perspektiv, och du glömmer att gravitationen är en hiss som gjör at jorden går snabbare och snabbare uppåt. Och dessutom vet vi inte vad solen är, och då kan vi inte veta åt vilket håll vi ser den. Du måste komma ihåg att se dig omkring, även om du inte förstår åt vilket håll du och solen står og varför. Och krökt rumtid är förstås en viktig del av detta. Annars skulle planen inte komma fram. Och vi vet inte vad det södra korset är, så hur kan vi veta att det alltid är rakt söderut? Det viktiga är att vi litar på våra egna ögon och inte blir för teoretiska. Suck!!

Så vi ska lita på våra egna ögon, men inte om det gäller att se solen gå ned under horisonten?
Citera
2023-02-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Så vi ska lita på våra egna ögon, men inte om det gäller att se solen gå ned under horisonten?
Sarkasm är inte din grej?
Citera
2023-02-25, 09:49
Medlem
Citat:
man kan väl börja med att se sig omkring. Kan du se att du befinner dig på ett klot? ...

Jag kan utan något som helst problem se att jorden inte är platt. Delar av objekt som ligger under horisonten, polstjärnans position på olika breddgrader, olika längd på skuggor, månens lutning...

Citat:
... Blir ju dock alltid problematiskt att tala om "jorden" i bestämd form, om man hävdar att våra nuvarande uppfattning om den kan ifrågasättas. ....

Jag förstår inte varför det är problematiskt. Jorden är väldigt väl utforskad och vi färdas kors och tvärs över den varje dag och vi hittar varje gång. Vi känner till avstånd och riktningar och därmed även jordens form.

Det faktum att vi utforskat jorden betyder att vi känner till dess storlek och form och vi kan därmed prata om jorden i bestämd form.

Citat:
...den kan ifrågasättas. ....

Hur kan du ifrågasätta att vi hittar på jorden?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-02-25 kl. 09:51.
Citera
2023-02-25, 13:33
Medlem
trickydicks avatar
Råkade snubbla över den här video
https://youtu.be/MoK2BKj7QYk

Här kan man se Turning Torso Försvinna mer och mer.

Hur förklarar man det på en platt jord?
Citera
2023-02-25, 15:55
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Råkade snubbla över den här video
https://youtu.be/MoK2BKj7QYk

Här kan man se Turning Torso Försvinna mer och mer.

Hur förklarar man det på en platt jord?

Den videon har varit uppe i många år.

Det enda dom som låtsas tro på en platt jord svarar är ”perspektiv”.
Möjligtvis har även påståendet att fukt i luften ska förvränga som en lins. Eller refraktion.

Men som sagt, det finns ingen som tror på en platt jord här så det enda du kommer få som svar är ren nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in