2023-02-24, 17:52
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Men jag HAR JU INTE uttalat mig om krogmiljön i Stockholm. Jag har arbetat som ordningsvakt på annan ort i landet och jobbar i en rättsvårdande myndighet där våldsanvändning är vanligt förekommande. Jag har jobbat som ordningsvakt i flera år innan dess, så jag vet nog mer om krogmiljö i allmänhet än vad du gör. Du som inte ens kan skilja en entrévärd från en ordningsvakt är snarare den som absolut inte borde uttala dig.
Du får tro precis vad du vill. Själv vet jag att man använt titeln "entrévärd" till anställda som jobbar som vakter på sthlms krogar. Detta är ett sätt att undgå att behöva anställa riktiga vakter. Det blir dels billigare och dels slipper man anställa "utbildat" folk.
Alltså, det ska enligt praxis föreligga en skillnad mellan yrket entrévärd och och yrket vakt. Men på många ställen så är detta synonymt till arbetsuppgifterna. I sthlm. Hur det är där du bor har jag ingen aning om, där kanske saker o ting fungerar som det ska
Citera
2023-02-24, 18:25
Medlem
DoktorNos avatar
Vidriga ordningsvakter.
Visst, fyllot var en fara för allmänheten men det hade gått att sätta handfängsel på honom utan att döda honom först.

Inte ens den kvinnliga vaktfittan gjorde nåt för att hålla fyllot vid liv. På en minut gick hon från diplomerad "Månadens stjärna" på Gröna Lund till att bli "Årets idiot", förhoppningsvis på Hinseberg.

Diplomet: https://www.bildtagg.se/bild/zkhkcemvzvg0del1g8f48b6n
Citera
2023-02-24, 18:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Stämningsansökan

https://gofile.io/d/NHwMH3

.
Tack, har du målnummer tro? Stockholms tingsrätt gissar jag?
Citera
2023-02-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tack, har du målnummer tro? Stockholms tingsrätt gissar jag?
Stockholms tingsrätt
B 11218-22
Citera
2023-02-24, 18:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledningscentralen
Stockholms tingsrätt
B 11218-22
Tack!
Citera
2023-02-24, 19:18
Medlem
Tigerhund79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Har du underlag på det?
Visst. Jag känner flera stycken som har gått och blivit poliser. Självklart kommer jag inte ge dig några namn, vilket du förhoppningsvis förstår. Jag känner ingen som blev ordningsvakt eller väktare för att de inte kom in på polishögskolan. För många som inte har sökt eller ens vill söka så är det för att de flesta anser att lönen inte är värt slitet.

Själv sökte jag för många år sedan. Jag blev antagen men tackade nej för att jag tyckte det var en bättre idé att avsluta den högskoleutbildning jag gick då och ta examen eftersom jag bara hade en termin kvar. Det var nog lika bra, för jag var nog inte uppgiften mogen då.

Så, jag har svarat på din fråga. Nu frågar jag dig om DU har några belägg för DITT påstående.
Citera
2023-02-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Länka gärna till dessa filmer. Har inte din mamma lärt dig att länka?

Har inte din mamma lärt dig att LÄSA TRÅDEN?
Citera
2023-02-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ja det går nog inte att utesluta? Kanske kan det vara fråga om en överdos?
Jävla kamelknullare hade han använt droger så skulle obduktionen visat det. Erkänn att du står upp för din allahufuckbarbror på grund av den religion ni delar. Han kommer dömas för grovt vållande till annans död - ett brott som ger fängelse. Övriga klientel drömmer om att bli cellkompisar med sådana som han. Gissa om han kommer tappa tvålen mer än en gång. Achmed put that in your hookah and smoke it!
Senast redigerad av Maxilla-Maximus 2023-02-24 kl. 19:58.
Citera
2023-02-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Man kan inte dra alla över en kam. Detta är en hemsk händelse som turligt nog för rätten är väldokumenterad. Detta är inte vardagen även om OV inte har samma kunskap och utbildning som Polisen. Jag tycker man ska göra skillnad på dom åtalade och OV i allmänhet. En modig man som var OV dog på delta gym för att han hade kurage. OV som ankommer beter sig korrekt och startar HLR.

Nej, man ska inte dra alla OV över en kam. Man ska dra alla Ov som arbetar på Klottersanerarna AB (aka. CSG) över en kam. De OV som kom efter, den sk. patrull 2 med en AL, var ju inte direkt lämpliga heller. Det första AL gör är att rapportera in våld mot tjänsteman till TryggC, inte ringa ambulans. HLR påbörjades av vilsna kollegor efter fem minuter. Då med bojor på, som de inte får av för att ingen av dem har nyckel. Så det tar ytterligare en minut att skaka fram en nyckel till bojorna (fastän alla som bär handfängsel skall ha en nyckel). Före detta var det fokus för alla OV att försöka tvinga alla på perrongen att stå kvar som vittnen till att Juha hade brukat våld mot ordningsvakterna. Det var således viktigare att rapportera in att en död person har förgripit sig mot en tjänsteman än att de facto kolla om det går att rädda personens liv.
Citera
2023-02-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Du får tro precis vad du vill. Själv vet jag att man använt titeln "entrévärd" till anställda som jobbar som vakter på sthlms krogar. Detta är ett sätt att undgå att behöva anställa riktiga vakter. Det blir dels billigare och dels slipper man anställa "utbildat" folk.
Alltså, det ska enligt praxis föreligga en skillnad mellan yrket entrévärd och och yrket vakt. Men på många ställen så är detta synonymt till arbetsuppgifterna. I sthlm. Hur det är där du bor har jag ingen aning om, där kanske saker o ting fungerar som det ska

Fast nu är du ju ute och seglar; Alkoholtillståndet kräver att det skall finnas x antal Ordningsvakter på plats vid en krog. Men Ordningsvakter är myndighetspersoner och får inte göra vad som helst. Därför jobbar de tillsammans med sk. "Entrevärdar" som får sålla ut folk i krogkön osv. Det som brukar hända är att krögarna skippar entrevärdarna och låter Ordningsvakterna agera entrevärdar, det mot föreskrifterna. Jag har varit med om att en och samma person står vid dörren med emblemet Entrevärd och sållar kön, för att i lämplig situation hänga på sin OV-bricka och då få laga befogenhet (vilket givetvis är lagvidrigt). Nu för tiden får OV t.ex. kolla ID på folk, det fick de inte göra utan laga befogenhet för några år sedan. De får fortfarande inte sålla ut folk hur som helst, men det löser OV genom att istället hävda att kunden är för full för att få komma in.

Men detta har ingenting att göra med de Ordningsvakter som spatserar i tunnelbanan.
Citera
2023-02-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Precis min mening. Finns många duktiga väktare i tuben.

Du lär inte se några väktare i tuben om du nu inte tar första eller sista avgången och hänger på låset. För väktarnas enda jobb är att låsa och låsa upp dörrarna, stänga av och på rulltrappor och hissar. En del väktare kan tjäna som informationstavlor, sk. "tågvärdar".

Det du ser som ofta vevar med expanderbara batonger är CSGs Ordningsvakter. De tror att de äger stället och springer ofta på folk som bara står på perrongen. Vid vissa stationer parkerar de så illa att de blockerar bussterminalens in-utfarter.
Citera
2023-02-24, 21:33
Medlem
TröttSvensks avatar
Det finns många bra OV och några as.
Jag hade fredagsbastat och druckit 3*0,33 öl, 4,5 % på stationen.
Gick ner i tuben och satte mig att vänta på tåget.
3 OV kommer ner, tittar sig omkring och går fram till mig.
- Har du druckit ?
- Har du inte med att göra.
- Du är full, du får gå ut, du är avvisad.
- Nej, jag kommer att ta tåget eftersom du inte har skälig anledning att anta att jag är berusad så att jag inte kan ta hand om mig själv och utgör en fara i tunnelbanan.
- Går du inte ut så lyfter vi ut dig.
- Det blir det sista ni gör i er tjänst som OV i så fall.
Då kommer tåget, jag reser mig och går in i vagnen och lämnar 3 OV ståendes på perrongen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in