2023-02-24, 18:15
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det ser kört ut för Ukraina.
Lita inte på det pingvinen säger, han far bara med osanning så fort han öppnar munnen
Citera
2023-02-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag hade fel i att det skulle komma nordkoreaner, hittills i alla fall.

Mobiliseringen har antagligen inte gått så dåligt för ryssarna. Så de har inte behövt nordkoreanerna än. Går det riktigt dåligt för ryssarna så tror jag fortfarande nordkoreanerna dyker upp. Knappast 100 000. Men 5-10,000 är inte orealistiskt.
De nordkoreanska soldaterna är i extremt dåligt fysiskt skick, långvarig svår mat- och näringsbrist gör ingen soldat. De skulle inte tillföra mer än som kanonmat.
Det kanske duger för en krigsregim som värderar människoliv till noll och intet? Eller vad tror du?
Citera
2023-02-24, 18:16
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja alltså jag vet inte vad man ska tro längre? Det har ju rapporterats många gånger tidigare att ukrainska piloter redan tränar på F16 etc. Nyss ploppade det upp ett uttalande från Zelensky om att Polen ska inleda träning av ukrainska piloter på F16 också.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1629159810347196417

Det låter ju perfekt!

Själv tycker jag att Sverige borde dra igång utbildning av ukrainska piloter på JAS, omgående!

Även om det tar tid så är det ju en satsning för framtiden. JAS verkar ju vara ett optimalt plan för Ukraina och om deras piloter kommer att föredra det för F16, så finns ju potential för stor export av planet.
Citera
2023-02-24, 18:17
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Det är väl knappast nån konspirationsteori då han själv sagt att Sovjetunionens fall är den största geopolitiska katastrofen som drabbat Ryssland.

Detta tillsamman med Lavrovs påstående om Putins enda 3 rådgivare gör det givetvis inte till en konspirationsteori.

Mer troligt är att han trott att han skulle kunna återskapa Tsardömet.

Bara för drygt ett år ville ju Duman byta titel på Putin till Härskaren eller Tsar.

Vem trod du kläckte den iden?

Exakt, en förvirrad orealistiskt dröm om att återskapa ett gammalt fallet imperium..
Citera
2023-02-24, 18:18
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Har tyvärr sett tillräckligt med krig där demokratier gått in och stött halvhjärtat. Intresset dör ut och stödet upphör. Ukraina måste avgöra kriget denna sommar tror jag, annars är det kört.
Tycker inte att vi nu går in halvhjärtat längre men det som kommer nu är sex månader försent och tempot måste ökas snabbt. Kasst att vi i väst legat steget efter, hoppas vi kommer ikapp och förbi inom kort. Tiden är inte på puttes sida, tyvärr bara fler döda.
Citera
2023-02-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Visa lösa turister jagas. Har man inte rätt att vistas i landet så går det så här.

Enemy infantry getting smashed #Ukraine #RussiaIsLosing
https://twitter.com/tomaburque/status/1629165299739279361

Hur kommer det sig att de ryska supersoldaterna inte fattar att man ska gå med stort avstånd mellan varandra och inte i en tight grupp,

Jag var malaj på 90 talet och till och med vi fick lära oss att hålla avstånd till varandra.

Jävla sopor.
Citera
2023-02-24, 18:21
Medlem
iDiot5s avatar
Man var tvungna att fejka att säten var fyllda vid Putins framträdande på Moskvas arena häromdagen😀

https://vm.tiktok.com/ZMYAsd1TJ/

Putin verkar tappa greppet om statsanställda, som vägrar att närvara på zirkuzzen.
Citera
2023-02-24, 18:22
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Har tyvärr sett tillräckligt med krig där demokratier gått in och stött halvhjärtat. Intresset dör ut och stödet upphör. Ukraina måste avgöra kriget denna sommar tror jag, annars är det kört.
Jag är övertygad om att vi i civiliserade länder kommer att ha mer tålamod och vapen än ryssen. även om Ukraina inte helt kastat ut folkmordsfedartionen innan sommaren.

Ryssen lär tröttna innan vi i den fria världen.
Citera
2023-02-24, 18:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Det låter ju perfekt!

Själv tycker jag att Sverige borde dra igång utbildning av ukrainska piloter på JAS, omgående!

Även om det tar tid så är det ju en satsning för framtiden. JAS verkar ju vara ett optimalt plan för Ukraina och om deras piloter kommer att föredra det för F16, så finns ju potential för stor export av planet.

Det skulle kunna vara en chans för JAS att visa upp sig i ett krig,
då ingen vill köpa JAS just på grund detta och att det används inte av NATO. Krig är ett fantastisk skyltfönster... för alla vapensystem.
Citera
2023-02-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
då ingen vill köpa JAS just på grund detta och att det används inte av NATO. Krig är ett fantastisk skyltfönster... för alla vapensystem.

Jag tror natomedlemskap och 30 gratis JAS till Ukraina skulle löna sig big time för Sverige.
Citera
2023-02-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Håller med till 100% Jas är perfekt för Ukraina vi borde skicka 20 så snart som möjligt.
Börja utbilda piloter och övrig personal redan idag så kan de börja bomba ryssar om 10 veckor.
Citera
2023-02-24, 18:28
Medlem
Snapcounts avatar
Så vad är detta nu då, finner inget på Reuters som det hänvisas till :

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj er åpen for å vurdere deler av Kinas 12-punkts våpenhvileplan for å avslutte Russlands krig mot landet hans.

Det melder nyhetsbyrået Reuters.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KnG6ae/zelenskyi-aapner-for-deler-av-kinas-fredsforslag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in