Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Även om man är frestad att hålla med om liknande inlägg så slås man över hur slöa och enkelspåriga många är i ”sina” tankar. Prova att se och lyssna lite kritiskt till det ni blir skedmatade med dagligen. Varför du känner som du gör. Är det dina egna åsikter och tankar? Fundera även kring vilka som sponsrar och eldar på ett krig långt, långt bort från dem? Vilka geopolitiska intressen och konsekvenser som finnes.
Jag ger mig fan på att många som sitter idag och håller hetsigt på sitt lag eller signalerar på sociala medier, inte visste var Ukraina låg, så sent som 2021 typ…
Nej, jag är inte ”proryss”. Jag vill se fred i Europa och att vi kan återgå till vettigare och produktivare fokus, men tyvärr inser man att detta inte ligger i allas intresse i väst. Där i ligger den stora problematiken. Det är makt och det är cynisk geopolitik. Inte i att alla ryssar är svin och behöver slaktas. Det är riktigt infantila tankar. De flesta av dem vill nog samma sak som mig.
Tack för lite välgrundade och balanserade tankar

att bara rapa upp exakt det narrativ som man blir matad med från en extremt partisk media visar ju bara hur lättledd man är, vilket är extremt farligt om för stor del av befolkningen inte tänker själva utan bara "följer order" och inte ens inser att deras tankar inte är deras egna utan har blivit känslomässigt manipulerade till att ta en viss position. Jag tänker som så att om vi i Europa kunde inse att det ligger i vårt eget intresse att sluta bidra till cyniskt och meningslöst dödande i vårt eget närområde bara för att gynna amerikansk geopolitik och ekonomi så vore det väldigt bra.
Fred är det viktigaste att uppnå förstås, det gör man inte genom upprustning och att skicka vapen för miljarder. Hade inte USA fått kontrollera Ukraina så totalt och utnyttja landet för att uppnå ännu ett av alla sina oräkneliga proxykrig som bara tjänar deras egna intressen på alla sätt så tror jag knappast att denna tragiska situation hade inträffat alls och hundratusentals Ukrainare och Ryssar hade fått leva vidare i fred.
Man gillade väl antagligen inte att Tyskland och Ryssland hade ett såpass lukrativt ekonomiskt samarbete så att det började hota USAs dominans, och vi vet ju alla vad som händer när någon försöker rubba hegemonin alltför kraftigt, "någon" ser till att det startas krig på ett eller annat sätt.