2023-02-24, 17:37
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Svensk ekonomi mår bättre av stödet och en rysk förlust.

Motsatsen är en sorts alvernas belägring av Angband som visade sig kosta mycket för dem.

Trist att du vurmar för svensk adel och hur smarta de är, men samtidigt presterar inlägg som ovan.

Nu är det ju inte bara svensk adel jag vurmar för, utan HELA den kristna korsadeln i väst-Europa är jag särskilt svag för. Det är föga troligt att svenska folket tjänar något på Statens krigsgåvor till Zelensky. Snarare är det ytterligare slöseri med svenska skattekronor.
Citera
2023-02-24, 17:38
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det är uppenbarligen mycket du inte vet. Givetvis fanns kinesiska och ryska instruktörer på plats för att lära vietnameserna hantera vapnen. På samma sätt har amerikanerna skickat vapen och instruktörer till en massa konfliktzoner där man för den sakens skull inte är "en aktivt stridande part".

Man kan också gå betydligt längre tillbaka i historien, till exempel till 1600-talet, då Sverige skickade både vapen, soldater och en general - Alexander Leslie - till skottarna som sedan använde dessa till att föra krig mot England. Ingen betraktade detta som att Sverige var "en aktivt stridande part". Frankrike betalade Sverige mångmiljonbelopp för att kriga mot dåvarande tysk-romerska kejsaren, men betraktades inte som en "aktivt stridande part" förrän man blev just en aktivt stridande part efter den svenska förlusten vid Nördlingen.

Det finns ett konsensus om vad "aktivt stridande part" betyder. De enda som påstår att Nato/väst är en "aktivt stridande part" är Kreml, och det är förstås propaganda för att motivera att kriget går så dåligt för den egna befolkningen. Den ryska ledningen tror naturligtvis inte på det här själva: om nu Nato är en "aktivt stridande part" varför angriper man inte t.ex Baltikum?

Verkar som vi hakat upp oss på frasen "aktivt stridande part" tror jag. Jag använde den som en personlig tolkning men om det finns en militärteknisk term och "konsensus" om den exakta definitionen så är det möjligt att jag kan ha använt den fel då.

Varför skulle man anfalla Baltikum även om de är allierade med de som styr det mesta av krigandet i Ukraina? måste man anfalla precis alla tänkbara mål bara för att man anser sig ha legitim rätt till det? vad jag förstår så är målet att "frigöra" Donetsk och Luhansk, inget annat.
Citera
2023-02-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Om en angripare riktar en pistol mot dig och ditt huvud och du då tar upp en "mördar"-kniv då är det du som offer, som bara vill försvara dig, som anklagas för att vara mördaren.
Ukraina har inget annat val än att försvara sig. Ukraina existens som land står på spel. Ukraina har ingen uppbyggd ammunitionsfabrik än så det är vad vi borde hjälpa dom med innan mera offensiva vapen som 39 Gripen kommer på tal. Stridsvagnar är omoderna och besegras av enkla bärbara vapen och drönare.

Sovjetiska rosthögar besegras av moderna västerländska vapen ja. Det omvända är nog inte lika självklart. Och Ukraina behöver offensiva vapen som stridsvagnar för att återta territorium och köra ut orcherna.
Citera
2023-02-24, 17:41
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina

Varför fortsätter Sverige att eskalera kriget? Ska vi verkligen göra så? Vårt ansvar borde vara att hjälpa till humanistiskt och hjälpa till för att det ska bli fred. Det är ett farligt spel som de "goda" i väst spelar.

Föratt vi vill bli av med Orcherna som invarderadar ett oskyldigt land. Ju mer Ukraina piskar till Ryssen och ju fler kistor som skickas tillbaka till Ryssland desto bättre.
Bättre att Ryssan självmant lämnar Ukraina och lämnar tillbaka landområden som dom har stuligrt så blir allt frid och fröjd igen.
Citera
2023-02-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Även om man är frestad att hålla med om liknande inlägg så slås man över hur slöa och enkelspåriga många är i ”sina” tankar. Prova att se och lyssna lite kritiskt till det ni blir skedmatade med dagligen. Varför du känner som du gör. Är det dina egna åsikter och tankar? Fundera även kring vilka som sponsrar och eldar på ett krig långt, långt bort från dem? Vilka geopolitiska intressen och konsekvenser som finnes.

Jag ger mig fan på att många som sitter idag och håller hetsigt på sitt lag eller signalerar på sociala medier, inte visste var Ukraina låg, så sent som 2021 typ…

Nej, jag är inte ”proryss”. Jag vill se fred i Europa och att vi kan återgå till vettigare och produktivare fokus, men tyvärr inser man att detta inte ligger i allas intresse i väst. Där i ligger den stora problematiken. Det är makt och det är cynisk geopolitik. Inte i att alla ryssar är svin och behöver slaktas. Det är riktigt infantila tankar. De flesta av dem vill nog samma sak som mig.

Är det så du ditt ryssvin jobbar nu. Idiotjävel. Så jävla enkelt. Lämna Ukraina och bete dig som folk din jävla idiotjävel. Dra till fronten idiot.
Citera
2023-02-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Hur är Europa under angrepp? mig veterligen så har man bara anfallit mål i Ukrainas ytterkanter och specifikt sagt att det enbart handlar om att rädda ryssar från att bli dödade av den Ukrainska armén. Är hela Asien under angrepp om Afghanistan skulle invadera Pakistan också menar du?

Det är en gammalsovjetisk öststatskonflikt helt enkelt och att hela västvärlden plötsligt agerar som om ett av länderna som de tidigare kallat superkorrupt och med ett stort nazistproblem är deras personliga gullunge är ju inte lite suspekt, det handlar nog snarare om att man i princip kontrollerat Ukraina från amerikanskt håll sedan kuppet 2014 och använt för det för sina egna ljusskygga syften som man inte kunnat göra på hemmaplan, plus att ryssen naturligt nog inte gillar att man börjat rusta upp precis på deras bakgård, precis som att man inte gillade från amerikanskt håll när ryssen placerade ut missiler på Kuba.
Att säga att det bara är en gammalsovjetisk öststatskonflikt är en förenklad och ogrundad syn på situationen. Konflikten i Ukraina har sin grund i de historiska och kulturella skillnaderna mellan östra och västra Ukraina, samt mellan Ukraina och Ryssland. Konflikten har också förvärrats av korruption och politisk instabilitet i Ukraina.

När det gäller frågan om att ryssen inte gillar att väst rustar upp på deras bakgård, är det viktigt att påpeka att Ryssland har använt militär styrka för att annektera Krimhalvön från Ukraina och har också stött separatistiska rörelser i östra Ukraina. Detta har lett till en destabilisering av regionen och skapat oro för säkerheten i Europa.
Citera
2023-02-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Och vem önskar du ska invadera oss?

Ja du det finns bara ett hot enligt allah..

Bra att Sverige bidrar till att Ukraina blir än mer sönderbombat.
Citera
2023-02-24, 17:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Nu är det ju inte bara svensk adel jag vurmar för, utan HELA den kristna korsadeln i väst-Europa är jag särskilt svag för. Det är föga troligt att svenska folket tjänar något på Statens krigsgåvor till Zelensky. Snarare är det ytterligare slöseri med svenska skattekronor.

Poängen är alltså att ett krossande av den ryska imperialismen gör vår ekonomi bättre i långa loppet, eftersom det gör att vi i framtiden slipper investera i försvaret.

Det är inte väldigt svårt att förstå.
Citera
2023-02-24, 17:50
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Även om man är frestad att hålla med om liknande inlägg så slås man över hur slöa och enkelspåriga många är i ”sina” tankar. Prova att se och lyssna lite kritiskt till det ni blir skedmatade med dagligen. Varför du känner som du gör. Är det dina egna åsikter och tankar? Fundera även kring vilka som sponsrar och eldar på ett krig långt, långt bort från dem? Vilka geopolitiska intressen och konsekvenser som finnes.

Jag ger mig fan på att många som sitter idag och håller hetsigt på sitt lag eller signalerar på sociala medier, inte visste var Ukraina låg, så sent som 2021 typ…

Nej, jag är inte ”proryss”. Jag vill se fred i Europa och att vi kan återgå till vettigare och produktivare fokus, men tyvärr inser man att detta inte ligger i allas intresse i väst. Där i ligger den stora problematiken. Det är makt och det är cynisk geopolitik. Inte i att alla ryssar är svin och behöver slaktas. Det är riktigt infantila tankar. De flesta av dem vill nog samma sak som mig.

Tack för lite välgrundade och balanserade tankar att bara rapa upp exakt det narrativ som man blir matad med från en extremt partisk media visar ju bara hur lättledd man är, vilket är extremt farligt om för stor del av befolkningen inte tänker själva utan bara "följer order" och inte ens inser att deras tankar inte är deras egna utan har blivit känslomässigt manipulerade till att ta en viss position. Jag tänker som så att om vi i Europa kunde inse att det ligger i vårt eget intresse att sluta bidra till cyniskt och meningslöst dödande i vårt eget närområde bara för att gynna amerikansk geopolitik och ekonomi så vore det väldigt bra.

Fred är det viktigaste att uppnå förstås, det gör man inte genom upprustning och att skicka vapen för miljarder. Hade inte USA fått kontrollera Ukraina så totalt och utnyttja landet för att uppnå ännu ett av alla sina oräkneliga proxykrig som bara tjänar deras egna intressen på alla sätt så tror jag knappast att denna tragiska situation hade inträffat alls och hundratusentals Ukrainare och Ryssar hade fått leva vidare i fred.

Man gillade väl antagligen inte att Tyskland och Ryssland hade ett såpass lukrativt ekonomiskt samarbete så att det började hota USAs dominans, och vi vet ju alla vad som händer när någon försöker rubba hegemonin alltför kraftigt, "någon" ser till att det startas krig på ett eller annat sätt.
Citera
2023-02-24, 17:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Kom in i matchen, situationen i Sverige beror på svenska politiker och riksbanken.

Ja, och? Tror du det förbättrar saken att vi skickar pengar till Ukraina?
Citera
2023-02-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, det vore underbart. Då skulle ryssen komma att få uppleva Mariupol i sina egna storstäder och slutligen också fina rosa moln över dem.

Ryssen skulle gå under och en ny vår skulle spira efter att detta terrorvälde slutligen försvinner. 800 år med Myggträsk är 800 år för många.

du tror svennen skulle stå upp mot ryssen ? vilka moln , har Sverige kärnvapen eller förlitar du dig på andra som andra fjollor i världen ?
Citera
2023-02-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är väl det "svennen" försöker undvika genom att hjälpa Ukraina på samma sätt som vi hjälpte Finland 1939 när de fega ryssarna anföll dem för att försöka ta dess land. Annars kunde gränsen till Sovjet gått vid Torneälven. Då hade kalla kriget varit betydligt mer spännande med kärnvapen vid våran gräns, riktade västerut.

Men är du inte svensk och vill stå upp för våran politik, finns det andra länder att flytta till. Jag tror ingen kommer att sakna dig.

vilken politik babblar du om, har vi fått välja detta eller har våra politiker valt det år oss ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in