2023-02-24, 17:19
Medlem
Bra. Det skickar signalen att om man invaderar Ukraina så kommer det att göra ont. Putin trodde att han kunde göra en snabbis och plocka Ukraina på ett par dagar innan västvärlden hunnit reagera. Han underskattade Ukrainarna och nu sitter han där som den envisa diktatorn han är och vägrar backa ur.

Startar man krig får man skylla sig själv, helt enkelt.
Citera
2023-02-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina

Varför fortsätter Sverige att eskalera kriget? Ska vi verkligen göra så? Vårt ansvar borde vara att hjälpa till humanistiskt och hjälpa till för att det ska bli fred. Det är ett farligt spel som de "goda" i väst spelar.

Avlusning av Ukraina medelst svenska vapen är en utmärkt idé.
Eskalera? Det är väl bara för den ryska cirkusarmén att åka hem...vilket dom iofs kommer att göra på ett eller annat vis.
Citera
2023-02-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja hoppas Sverige skickar allt vi har..

Då blir det lättare att invadera oss.

Och vem önskar du ska invadera oss?
Citera
2023-02-24, 17:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Så du menar att Ukrainas militär inte har byggts upp massivt under åren 2014-2022 utan gått från helt värdelös till Europas starkaste på mindre än ett år? låter inte direkt rimligt du, är väl därför västra Ukraina fortfarande inte är ryskt ja, de har rustat upp under ett antal år nu.
Du fortsätter bara utan att kolla upp det du säger. Är din avsikt att sprida desinformation?
Ukraina har förstås mobiliserat och fått vapen från väst, men faktiskt även av Ryssland när de retirerat. Det du säger att det var Europas starkaste stämmer inte, men självklart har de rustat upp.

Citat:
Ok, vi kanske har olika definitioner på "stora", och ja jag gjorde en annan kanske mer relevant jämförelse med Kanadascenariot, skillnaden är ju att Kubakrisen faktiskt har inträffat tänkte jag.

Och nej, jag trodde inte på Saddams massförstörelsevapen...
Vad USA, skulle göra om Kanada rustade upp vid gränsen är väl samma som Ukraina gjorde när ryssarna började hota dem. Rusta upp. Dessutom hade Ukraina även rysk militär inom sina gränser och ett inbördeskrig, triggat av Ryssland som krävde att de skulle lämna ifrån sig mark åt dem. En halvö hade de ockuperat. Du måste väl ta med det också i jämförelsen också. Hur blir det då? I ett sånt scenario skulle det väl bli annorlunda, tror du inte det. Om man jämför verkligheten med ett tänkt scenario.

Men ändå tror du på Ryssland. Är du jävig eller tror du att det är ärliga människor?
Senast redigerad av EnCarte 2023-02-24 kl. 17:29.
Citera
2023-02-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Samtidigt som vi svenskar får det sämre och sämre så fortsätter regeringen ösa pengar över skurkstaten Ukraina. Skamligt.
Kom in i matchen, situationen i Sverige beror på svenska politiker och riksbanken.
Citera
2023-02-24, 17:26
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Vad jag vet så sprang knappast ryssarna och kineserna runt tillsammans med Vietnameserna och instruerade/tränade dem dels under själva kriget och dessutom i nästan ett decennium innan så som NATOs militärer gjort och gör, sedan att man försöker låtsas om att man bara "passivt" levererar vapen och annat för miljarder är ju en annan sak men ganska genomskinlig semantik tycker jag och min dumma fitta.

Det är uppenbarligen mycket du inte vet. Givetvis fanns kinesiska och ryska instruktörer på plats för att lära vietnameserna hantera vapnen. På samma sätt har amerikanerna skickat vapen och instruktörer till en massa konfliktzoner där man för den sakens skull inte är "en aktivt stridande part".

Man kan också gå betydligt längre tillbaka i historien, till exempel till 1600-talet, då Sverige skickade både vapen, soldater och en general - Alexander Leslie - till skottarna som sedan använde dessa till att föra krig mot England. Ingen betraktade detta som att Sverige var "en aktivt stridande part". Frankrike betalade Sverige mångmiljonbelopp för att kriga mot dåvarande tysk-romerska kejsaren, men betraktades inte som en "aktivt stridande part" förrän man blev just en aktivt stridande part efter den svenska förlusten vid Nördlingen.

Det finns ett konsensus om vad "aktivt stridande part" betyder. De enda som påstår att Nato/väst är en "aktivt stridande part" är Kreml, och det är förstås propaganda för att motivera att kriget går så dåligt för den egna befolkningen. Den ryska ledningen tror naturligtvis inte på det här själva: om nu Nato är en "aktivt stridande part" varför angriper man inte t.ex Baltikum?
Citera
2023-02-24, 17:27
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina

Varför fortsätter Sverige att eskalera kriget? Ska vi verkligen göra så? Vårt ansvar borde vara att hjälpa till humanistiskt och hjälpa till för att det ska bli fred. Det är ett farligt spel som de "goda" i väst spelar.

Du får tänka lite mer strategiskt och inse Ulf Kristerssons karriärtänkande i hjälpen till Zelensky. Sverige har alltid fått guldmedaljer inom FN för att just agera som hjälpare till utvalda länder. Ukraina är ett sådant utvalt land, där deras ekonomi är viktigare än Sveriges. Vilket jag personligen tycker är förkastligt, men svenska folket sväljer skiten och det utnyttjar Kristersson - på svenska folkets bekostnad !
Citera
2023-02-24, 17:29
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du fortsätter bara utan att kolla upp det du säger. Är din avsikt att sprida desinformation?
Ukraina har förstås mobiliserat och fått vapen från väst, men faktiskt även av Ryssland när de retirerat. Det du säger att det var Europas starkaste stämmer inte, men självklart har de rustat upp.

Vad USA, skulle göra om Kanada rustade upp vid gränsen är väl samma som Ukraina gjorde när ryssarna började hota dem. Rusta upp. Dessutom hade Ukraina även rysk militär inom sina gränser och en inbördeskrig, triggat av Ryssland som krävde att de skulle lämna ifrån sig mark åt dem. En halvö de hade ockuperat. Du måste väl ta med det också i jämförelsen också. Hur blir det då? Skulle USA då om de blev anfallna av Kanada ge sig?

Men ändå tror du på Ryssland. Är du jävig eller tror du att det är ärliga människor?

Jag har sett siffror på hur stor deras militär är och konstaterat att det var mer än Tyskland och Frankrikes, självklart har jag inte varit på plats och kontrollerat själv så du får gärna motbevisa mig.

Förnekar du att Ukraina rustat upp från 2014 med stor hjälp av NATO förresten? jag tror att USA skulle vara de som anföll Kanada först i ett sådant scenario samtidigt som man hävdar "självförsvar", ungefär som Ryssland gör nu.

Jag litar inte på någon av parterna i detta kriget, men tydligen så måste man vara rysstroll bara för att man inte anser att Ukraina/NATO är 100% oskyldiga till situationen samt de "goda".
Citera
2023-02-24, 17:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Hur eskalerar man försvar? 😋
Citera
2023-02-24, 17:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Du får tänka lite mer strategiskt och inse Ulf Kristerssons karriärtänkande i hjälpen till Zelensky. Sverige har alltid fått guldmedaljer inom FN för att just agera som hjälpare till utvalda länder. Ukraina är ett sådant utvalt land, där deras ekonomi är viktigare än Sveriges. Vilket jag personligen tycker är förkastligt, men svenska folket sväljer skiten och det utnyttjar Kristersson - på svenska folkets bekostnad !

Svensk ekonomi mår bättre av stödet och en rysk förlust.

Motsatsen är en sorts alvernas belägring av Angband som visade sig kosta mycket för dem.

Trist att du vurmar för svensk adel och hur smarta de är, men samtidigt presterar inlägg som ovan.
Citera
2023-02-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Bra ryssjävlarna måste stoppas. Dom invaderande svinen ska slaktas och harvas ner till gödsel. Dom och de smutsiga PRO ryssarna här på forumet. Vet exakt vilka ni är era svin. Misslyckade och fula värdelösa skitmänniskor utan empati.

Även om man är frestad att hålla med om liknande inlägg så slås man över hur slöa och enkelspåriga många är i ”sina” tankar. Prova att se och lyssna lite kritiskt till det ni blir skedmatade med dagligen. Varför du känner som du gör. Är det dina egna åsikter och tankar? Fundera även kring vilka som sponsrar och eldar på ett krig långt, långt bort från dem? Vilka geopolitiska intressen och konsekvenser som finnes.

Jag ger mig fan på att många som sitter idag och håller hetsigt på sitt lag eller signalerar på sociala medier, inte visste var Ukraina låg, så sent som 2021 typ…

Nej, jag är inte ”proryss”. Jag vill se fred i Europa och att vi kan återgå till vettigare och produktivare fokus, men tyvärr inser man att detta inte ligger i allas intresse i väst. Där i ligger den stora problematiken. Det är makt och det är cynisk geopolitik. Inte i att alla ryssar är svin och behöver slaktas. Det är riktigt infantila tankar. De flesta av dem vill nog samma sak som mig.
Citera
2023-02-24, 17:37
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:

Ja fy bubblan vilka dummingar. Vi får hoppas att otäckingarna här i Sverige åker på en tjottablängare av Putin och det fredsälskande ryska folket. Så de får åka plinplongtaxi till plåsterhuset.

Du är en stor tänkare och jag är glad att det finns goda människor som du här på Flashback!
Senast redigerad av flesh-flute 2023-02-24 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in