Citat:
Ursprungligen postat av
GenusKhan
Vad jag vet så sprang knappast ryssarna och kineserna runt tillsammans med Vietnameserna och instruerade/tränade dem dels under själva kriget och dessutom i nästan ett decennium innan så som NATOs militärer gjort och gör, sedan att man försöker låtsas om att man bara "passivt" levererar vapen och annat för miljarder är ju en annan sak men ganska genomskinlig semantik tycker jag och min dumma fitta.
Det är uppenbarligen mycket du inte vet. Givetvis fanns kinesiska och ryska instruktörer på plats för att lära vietnameserna hantera vapnen. På samma sätt har amerikanerna skickat vapen och instruktörer till en massa konfliktzoner där man för den sakens skull inte är "en aktivt stridande part".
Man kan också gå betydligt längre tillbaka i historien, till exempel till 1600-talet, då Sverige skickade både vapen, soldater och en general - Alexander Leslie - till skottarna som sedan använde dessa till att föra krig mot England. Ingen betraktade detta som att Sverige var "en aktivt stridande part". Frankrike betalade Sverige mångmiljonbelopp för att kriga mot dåvarande tysk-romerska kejsaren, men betraktades inte som en "aktivt stridande part" förrän man blev just en aktivt stridande part efter den svenska förlusten vid Nördlingen.
Det finns ett konsensus om vad "aktivt stridande part" betyder. De enda som påstår att Nato/väst är en "aktivt stridande part" är Kreml, och det är förstås propaganda för att motivera att kriget går så dåligt för den egna befolkningen. Den ryska ledningen tror naturligtvis inte på det här själva: om nu Nato är en "aktivt stridande part" varför angriper man inte t.ex Baltikum?