2023-02-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Hur är Europa under angrepp? mig veterligen så har man bara anfallit mål i Ukrainas ytterkanter ...

Ja hur ska detta sluta ?
Om man krigar eller upplöser Sovjetunionen så uppstår det landsgränser.
Om man då vill flytta dessa landsgränser igen och igen med femtioårs mellanrum och varje gång säga sig att fred förra gången var ingen fred utan en konflikt som måste lösas med ett nytt krig är det inte den utveckling som Europa vill se. Ukraina har väl fått mandat av hela västvärlden att kriga tills man kommit till sina landgränser innan 2014, vad jag förstår, men inte länge och in på ryskt territorium.
Citera
2023-02-24, 16:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hoppas ryssen attackerar Sverige så svennen får se samma lidande som vi bidrar till. Kanske ni vaknar till liv och inser att krig inte är cod utan verkliga livet

Ja, det vore underbart. Då skulle ryssen komma att få uppleva Mariupol i sina egna storstäder och slutligen också fina rosa moln över dem.

Ryssen skulle gå under och en ny vår skulle spira efter att detta terrorvälde slutligen försvinner. 800 år med Myggträsk är 800 år för många.
Citera
2023-02-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Läsförståelsen är på.topp ser jag!

Det är inte så jävla lätt när du sätter punkt mitt i meningarna.
Citera
2023-02-24, 17:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vad jag förstår så har man ju upprustat landets militär från den sämsta till den överlägset största i hela Europa (större än t.ex. Frankrike och Tysklands) på bara åtta korta år (självklart finansierade och tränade av väst), sedan har man velat gå med i NATO, skaffa sig kärnvapen samt bygga upp biolab inte långt från den ryska gränsen osv osv.
Det här är inte sant. Du kanske skulle kolla upp saker innan du påstår det. Nu är Ukrainas armé väldigt stark. Men det var den inte när kriget började. Däremot var världens näst starkaste armé ett skämt. Det är därför västra Ukraina är fritt än. Men du kanske trodde på Saddams massförstörelsevapen också?

Citat:
Jag anser iaf att det har stora likheter med Kubakrisen, eller ett scenario där Kanada plötsligt skulle kuppa in en Ryssvänlig regering och sedan börja rusta upp radikalt vid gränsen.
Kubakrisen har inte stora likheter med det här kriget och nu tog du Kanada plötsligt och gjorde en annan jämförelse.
Kuba är förstås kommunistiskt och tidigare sovjetvänlig.
Citera
2023-02-24, 17:05
Medlem
Skicka men varför skapa rubriker(syftar på bl a expressen och aftonbladet) och ha pressträffar om det. Det kommer en dag när kriget är slut men vad händer sen från ryssens sida ska det hämnas?

Skulle det hända något här i Sverige så är det våra politiker som satt oss i skiten vi som kommer få ta smällen i befolkningen. Ryssland har mycket i sin verktygslåda kemiska vapen cyber you name it.
Citera
2023-02-24, 17:05
Medlem
Man förstår hur "bra" det går för NATO när till och med Sverige kommer skicka stridsvagnar. Till den sista ukrainaren var det väl.

Starkt av Uffe att sponsra en naziregim.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-02-24 kl. 17:10.
Citera
2023-02-24, 17:07
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det här är inte sant. Du kanske skulle kolla upp saker innan du påstår det. Nu är Ukrainas armé väldigt stark. Men det var den inte när kriget började. Däremot var världens näst starkaste armé ett skämt. Det är därför västra Ukraina är fritt än. Men du kanske trodde på Saddams massförstörelsevapen också?

Så du menar att Ukrainas militär inte har byggts upp massivt under åren 2014-2022 utan gått från helt värdelös till Europas starkaste på mindre än ett år? låter inte direkt rimligt du, är väl därför västra Ukraina fortfarande inte är ryskt ja, de har rustat upp under ett antal år nu.

Ok, vi kanske har olika definitioner på "stora", och ja jag gjorde en annan kanske mer relevant jämförelse med Kanadascenariot, skillnaden är ju att Kubakrisen faktiskt har inträffat tänkte jag.

Och nej, jag trodde inte på Saddams massförstörelsevapen...
Citera
2023-02-24, 17:12
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
De upplever väl helt enkelt att hela väst är i krig med dem genom att de levererar vapen i miljardklassen till Ukraina? det är ju uppenbart för alla att väst/nato i princip är en aktiv stridande part i kriget. Betyder knappast att deras "ambitioner" är att invadera någonting alls mer bortom Donetsk och Luhansk.

Nej, att skicka vapen till den ena parten i ett krig betyder givetvis inte att man är en "aktiv stridande part" din dumma fitta. Dels säger det sig själv - en "aktivt stridande part" är naturligtvis aktivt stridande och inte annat - dels skickade både Sovjetunionen och Kina vapen till Vietnam under Vietnamkriget utan att någon betecknat dem som "aktivt stridande parter".
Citera
2023-02-24, 17:15
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Tio stycken stridsvagnar är ingenting i kriget i Ukraina och dessutom behöver vi dom själva.
Ja det är bara löjligt och säkert något symboliskt för att lättare få komma med i NATO. Börjar bli riktigt pinsamt nu.
Citera
2023-02-24, 17:16
Medlem
Handfots avatar
Ryssland skickar allt sitt skräp till Ukraina och sparar de mest moderna krigsmaterialet, medan hela väst skickar toppmoderna grejer på löpande band. Känns som att Ryssland (med vänner) har en långsiktig plan på att tömma stora delar av västs lager på modernt krigsmaterial och ammunition.

Kanske har de gemensamma planer på att inom några år eskalera kriget, att Kina senare går in i Taiwan, Iran går in i Saudi etc. Så de försvagar väst så mycket de kan just nu tills det smäller på riktigt.
Citera
2023-02-24, 17:17
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Nej, att skicka vapen till den ena parten i ett krig betyder givetvis inte att man är en "aktiv stridande part" din dumma fitta. Dels säger det sig själv - en "aktivt stridande part" är naturligtvis aktivt stridande och inte annat - dels skickade både Sovjetunionen och Kina vapen till Vietnam under Vietnamkriget utan att någon betecknat dem som "aktivt stridande parter".

Vad jag vet så sprang knappast ryssarna och kineserna runt tillsammans med Vietnameserna och instruerade/tränade dem dels under själva kriget och dessutom i nästan ett decennium innan så som NATOs militärer gjort och gör, sedan att man försöker låtsas om att man bara "passivt" levererar vapen och annat för miljarder är ju en annan sak men ganska genomskinlig semantik tycker jag och min dumma fitta.
Citera
2023-02-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina

Varför fortsätter Sverige att eskalera kriget? Ska vi verkligen göra så? Vårt ansvar borde vara att hjälpa till humanistiskt och hjälpa till för att det ska bli fred. Det är ett farligt spel som de "goda" i väst spelar.
Japp, väst bistår med bränsle till brasan och bidrar till fler döda ukrainare, inte för att jag bryr mig så mycket om det.
Låt östra Ukraina återgå till Ryssland, de bor ju ändå mest rysktalande där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in