2023-02-24, 15:59
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Att du skriver att det finns fakta är inga fakta. Det är bara spekulationer och tyckanden du kommer med- inga bevis och fakta.

Att det står i förhören räknas alltså inte?

Vad är det för fakta som visar på att SE inte var där då? Det borde väl rimligtvis också då räknas spekulationer och tyckanden.
Citera
2023-02-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan du utveckla den tanken?

Menar du att GM oavsett vem det är, alltid gör klanderfria falska alibin?

Är inte det allmän kunskap att man som utredare letar efter skillnader i utsagor?

Det är ju en sannolikhetsbedömning var och en får göra.

Engströms vittnesmål är stökigt och har som genomgående inslag att han tar större plats i händelserna än vad andra vittnen ger stöd för.

Vad beror det troligast på?

1. Han är ett vittne med hävdelsebehov. Vilket går väl ihop med det vi vet om hans person.

2. Han sköt Palme och väljer som försvarsstrategi att dra till sig extra mycket uppmärksamhet genom att hitta på saker han vet att andra vittnen inte kommer bekräfta.
Senast redigerad av Bemp 2023-02-24 kl. 16:16.
Citera
2023-02-24, 16:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
En fristående fråga.

Har ni som tror på SE undersökt andra spår?

Absolut!

På 90 talet la jag närmare ett år på CP.
Jag har även djuptdykt i CA.

Sydafrika och polisspåret har jag bara grävt i ytligt.
Citera
2023-02-24, 16:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Besvarar du inte dig själv här?

Som du säger har han ju inte särskilt mycket att tillföra utredningen och det är en man med bekräftelsebehov. Klart han då ger sig själv större betydelse.

Det här insåg de tidiga utredarna och de såg inget anmärkningsvärt i det. Eftersom de utrett brott förut. Det är SE-gökarna 30 år senare som tycker det är oerhört egendomligt och avvikande och kokar sen soppa på den spiken.

Engström är precis så konstig som man väljer att göra honom.

Du är mer än välkommen att läsa mitt inlägg en gång till (hela) så trillar nog poletten ner var jag står.
Återkom gärna om det fortfarande känns svårt.
Citera
2023-02-24, 16:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Absolut!

På 90 talet la jag närmare ett år på CP.
Jag har även djuptdykt i CA.

Sydafrika och polisspåret har jag bara grävt i ytligt.

Konspiration är ju sannolikheten i sådana här fall över 50% på.

Det är ju rimligtvis där man ska börja leta. Ungefär som att man börjar misstänka maken om frugan dör.

Där har vi indicier som heter duga om man gillar sådana.

Hur ställer du dig till CA och CP då?
Citera
2023-02-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du är mer än välkommen att läsa mitt inlägg en gång till (hela) så trillar nog poletten ner var jag står.
Återkom gärna om det fortfarande känns svårt.

Du säger att hans vittnesmåle går ut på att sätta sig själv i centrum men det stör dig att han placerar sig så nära skotten och gör en språngmarsch genom Tunnelgatan?
Citera
2023-02-24, 16:38
Avslutad
Citat:
Att det står i förhören räknas alltså inte?

Vad är det för fakta som visar på att SE inte var där då? Det borde väl rimligtvis också då räknas spekulationer och tyckanden.

Vem mer än SE påstod att han hade pratat med Lisbet Palme på mordplatsen? Vem mer såg när SE nästan snubblade på Olofs döda kropp? Vem mer än SE påstår att han sprang in i gränden och kom tillbaka därifrån? Ingen har sett SE på mordplatsen efter skotten och många minuter efteråt innan han kom tillbaka till Skandia ca kl 23:40.
Citera
2023-02-24, 16:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Konspiration är ju sannolikheten i sådana här fall över 50% på.

Det är ju rimligtvis där man ska börja leta. Ungefär som att man börjar misstänka maken om frugan dör.

Där har vi indicier som heter duga om man gillar sådana.

Hur ställer du dig till CA och CP då?

Det där behöver jag en källa på
Listan med politiska mord jag har stipulerar att det nästan alltid är en ensam galning.

CA och CP har egna trådar.
Citera
2023-02-24, 16:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vem mer än SE påstod att han hade pratat med Lisbet Palme på mordplatsen? Vem mer såg när SE nästan snubblade på Olofs döda kropp? Vem mer än SE påstår att han sprang in i gränden och kom tillbaka därifrån? Ingen har sett SE på mordplatsen efter skotten och många minuter efteråt innan han kom tillbaka till Skandia ca kl 23:40.

Men du läser ju inte vad jag skriver.

Det är AH som påstår det genom att påpeka samma detalj som SE angående det där samtalet.

Att SE nästan snubblar över OPs kropp är inget han säger i något förhör, så det förstår jag inte var du har fått det ifrån.

Det är CL och LL som påstår det där om gränden.

Och JA pekar ut SE i en fotokonfrontation. Så det finns visst folk som har sett honom.

Vem är det du anser har fått frågan om SEs närvaro men nekat?
Senast redigerad av Faderlig 2023-02-24 kl. 17:42.
Citera
2023-02-24, 16:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du säger att hans vittnesmåle går ut på att sätta sig själv i centrum men det stör dig att han placerar sig så nära skotten och gör en språngmarsch genom Tunnelgatan?

Mitt svar var mest retoriskt då jag anser att mitt inlägg är självförklarande.

1. Jag sympatiserar med synen att Engtröm är en Pellejöns med ett enormt bekräftelsebehov.

2. Samtidigt tycker jag att det fanns tillräckligt mycket för att "plocka in honom" 86/87.

Tro det eller ej. Jag är helt kapabel till att se saken från flera håll.
Citera
2023-02-24, 16:49
Avstängd
Citat:
Men du läser ju inte vad jag skriver.

Det är AH som påstår det genom att påpeka samma detalj som SE angående det där samtalet.

Att SE nästan snubblar över OPs kropp är inget han säger i något förhör, så det förstår jag inte var du har fått det ifrån.

Det är CL och LL som påstår det där om gränsen.

Och JA pekar ut SE i en fotokonfrontation. Så det finns visst folk som har sett honom.

Vem är det du anser har fått frågan om SEs närvaro men nekat?

Knappast, han pekar ut glasögonen. Han tycker sig känna igen glasögonen. Någon på platsen hade eventuellt liknande glasögon. Jag begriper inte varför alla dönickar till SE-motståndare har så svårt att läsa, eller förstå vad man läser. Läs på, som det så vackert heter. Och öva upp läsförståelsen. Jävla pajaser.
Citera
2023-02-24, 16:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Knappast, han pekar ut glasögonen. Han tycker sig känna igen glasögonen. Någon på platsen hade eventuellt liknande glasögon. Jag begriper inte varför alla dönickar till SE-motståndare har så svårt att läsa, eller förstå vad man läser. Läs på, som det så vackert heter. Och öva upp läsförståelsen. Jävla pajaser.

Helt enig.

Den person Jan Andersson talade om var emellertid vittnet Jan-Åke Svensson. Han hade stannat framför Chevan med sin BMW och enligt sitt eget vittnesmål pratat med Ljungqvist och Andersson strax därefter. Han var tunnhårig, hade glasögon och bar en ljus rock, och hade på så sätt vissa drag gemensamt med Engström. Jan-Åke Svensson gick också att identifiera via det så kallade LAC-bandet där trion Ljungqvist, Andersson och Svensson var fullt hörbara. Men istället för att kontrollera den saken summerade Ström och Hamrén utredningsinsatserna med att det kunde »hållas för visst att Engström uppehållit sig på brottsplatsen i enlighet med sin förhörsutsago«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in