Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Intressant fråga som jag inte vet svaret på haha. Hoppas nån annnan vet om CV90 med 40mm kanonen kan bekämpa luftmål. Tidigare har det framkommit att Bradley inte kan iaf. Men för några dagar sen såg jag en ny reklamfilm på CV90. Där gör BAE reklam för att nya CV90 kan bekämpa drönare och det finns tom en liten radar man kan montera på taket. Hoppas fan att UAF får iaf en sån för att panga moppedrönare med.
https://youtu.be/nAKJXggYc4k
I en annan tråd så diskuterades detta.
Slutsattsen var att CV90 i princip skapades för luftvärn men numera så finns den i många varianter. Vi har fortfarande en variant specifikt för lutfvärn. Den har samma skal och beväpning. Men den har en radar och kan vinkla kanonen högre.
Som jag förstått det så används radarn för att identifiera mål innan man kan se dem. Sedan används samma sikte som i cv9040 för att träffa målet. Om jag minns rätt så når kanonen 4km.
Så i princip så kan den bekämpa luftmål om de inte befinner sig rakt upp och man vet vart det kommer att komma ifrån. Samt befinner sig ganska nära. cv90 kan skjuta luftbriserande skott vilket lämpar sig för denna typ av mål så de inte ens behöver få en direkt träff.
Drönare kan förstås vara svåra att se med optiken på långa avstånd så det beror på...
Notera att jag bara summerar vad förståsig påare skrev utan att själv ha någon ingående kunskap att avgöra om det är korrekt.