2023-02-24, 11:51
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
20 st borde vi kunna leverera!
Har för mig 10 - 12 st Leo ll var på gång från Sverige?
Edit: Publicerat igår kl 17.48
Citat:
Regeringen presenterar inom kort ett nytt militärt stödpaket till Ukraina. I paketet ingår bland annat stridsvagnar.
Enligt Ekots källor kommer ett tiotal av Sveriges 120 Leopardstridsvagnar skickas till Ukraina.

https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina
Senast redigerad av Taggad 2023-02-24 kl. 12:02.
Citera
2023-02-24, 11:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Se t.ex. senaste videon från 1420 med "folk på gatan" på landet i Ryssland.
Verkar finnas stort stöd (främst bland gamlingar på landet) för att invadera andra länder för att "skydda" Ryssland.
https://www.youtube.com/watch?v=jDTZJM0TriQ
Läskigt hur hjärntvättad den ryska landsbygden är.

De förstår inte själva konceptet "fri vilja". Det är klart har man aldrig upplevt det, hur kan man då förstå vad det är. De är som djur på ett zoo som aldrig sett en savann så det går egentligen inte att beskylla dem.

Men de tror stenhårt på att Amerika har manipulerat folket till att förstå vad fri vilja innebär. De har i sak rätt men absurt att de inte själv är kapabla till att förstå. Men som sagt, man kan inte beskylla djur på Zoo.
Citera
2023-02-24, 11:55
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så är det. En katastrofalt dålig utgång, många andra möjligheter fanns. Det som ukraina-supporters kan hoppas på är att de kommer med i EU och om 10-20 år har de fått så bra ekonomisk utveckling att det kompenserar. Och så skyller de på att Putin annars hade tagit allt. Kanske också grillat alla spädbarn.
Jag kräver iaf att se gråtande brinnande ryska barn vid den framtida bombningen av Moskva.
Allt annat är ett misslyckande.
Citera
2023-02-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Jag tror snarare det var Ukraina som gjorde ett stort misstag/blev lurade av USA/UK.

Istället för att sluta fred i inbördeskriget med DNR/LPR som Zelensky lovat och vann valet på och som hade kostat 0 för ukraina så har man på bara 12 månader:

- Förlorat 10 miljoner invånare som flytt landet eller anslutit till Ryssland
- Förlorad 200 000 soldater
- Förlorad 20% av sitt land och stora delar av kusten
- Ekonomin är i total konkurs och infrastrukturen i stora delar av landet är förstörd
- Man har förlorat europas största kärnkraftverk och otroliga mängder industri och åkermark
- Man har dödad sin egen fredsförhandlare och kanske intrikesministern
- Halva regeringen har fått sparken för korruption och att ha snott pengar från folket och militären under kriget.

Kan ju vara en av dom dummaste grejer nån regering gjort eller gått med på.

Om man skall tycka att något var dumt var det väl snarare att hoppas på att Rysslands trupp ansamlingar nära Ukrainas gränser bara var militärövningar-
Ett annat misstag var väl att man inte i förväg lyckats avslöja alla kollaboratörer i landet sådana som bland annat beordrat borttagning av stridsvagns hinder och mineringar vid vissa gränsposteringar.
Troligtvis mot löfte att få höga poster i det marionett styre Ryssland tänkt införa.
Förhoppningsvis sitter dessa bakom lås och bom nu om dom inte hann fly när dom såg hur stark
försvarsviljan bland Ukrainarna var.
Huvud ansvaret för konflikten ligger hos Ryssland som länge planerat att ge sig själva en anledning
att attackera för att återigen göra Ukraina till en lydstat likt Belarus med en nickedocka som President.
Strategin har varit sedan före 2014 starta separatist rörelser i utkanten av Ukraina för att därigenom
ge sig själva anledning att flytta fram sina positioner inför det slutliga maktövertagandet.
Citera
2023-02-24, 12:09
Medlem
Världens längsta tredagars krig har pågått i ett års tid nu.

Ryssen har kört fast. Det enda som händer är att den ryska militären monteras ned bit för bit. Nu har till och med gamla sovjetiska BTR-50s skymtats i östra Ukraina. Helt vansinnigt och ett tydligt tecken på att mer moderna saker börjar att ta slut.
Källa: https://twitter.com/gloooud/status/1628695296552144896?s=46&t=IKymEE05Lx2VPIoDns9pOg

Under 365 dagar har RuAF förlorat 9393 tunga militärfordon. 9393 stycken. Det är i snitt 26 stridsvagnar/AFVs/APC/militära transporter PER DAG som går att bekräftad med bilder. Förlusterna är givetvis större än så, men det är 9393 tunga fordon som kan bekräftas med bildbevis. Oryx som har gjort listan uppskattar att cirka 25% av alla förluster aldrig hamnar på bild.

Av de 9393 förlusterna är 1772 stridsvagnar. Minst 54 st är av T90-modell. Ryssens modernaste stridsvagn.

Helt sjukt. Ännu sjukare är att vissa här inne tror att Ryssland kan tillåta det här kriget att pågå mycket längre till. Materialet börjar att ta slut.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Citera
2023-02-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Zelenskys problem var ju att de första två inte var enkla objektivt. Han hade inte kontroll över dem.
https://www.youtube.com/watch?v=rgkPpsyUFcM

McCain och liknande figurer stod också och hetsade dem till att vinna kriget ett par år före. Inte konstigt att de inte ville sluta slåss.

Så det är lite av en tragedi. Väldigt svårt att navigera i, och Zelensky var inte duktig nog för att lyckas. Få andra politiker hade lyckats bättre heller. Enda sättet Ukraina hade kunnat räddas från detta var om Väst hade haft en annan politik. (eller om Putin haft det, så klart).

"Vinna kriget ett par år före" är en svår formulering ur Ukrainas perspektiv tänker jag. Det var ju efter Putin beslutat att Ryssland kan ta Krim och säkert efter annan skit från Rysslands sida också. Så det var väl under kriget, inte före enligt Ukraina. Sen kan jag sträcka mig till att tycka att McCain var en stjärt och inte behövdes just där just då. Han fick ju skäll för det av Trumpen också.
Citera
2023-02-24, 12:12
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Hur vet du det? Hur är du så säker på att Putins Ryssland är en stenhård diktatur likt Stalins Sovjet eller dagens Nordkorea?

Jag vet detta efter att ha inhämtat fakta från olika multipla källor som jag har förtroende för. Detta har jag sedan kombinerat med egen slutledningsförmåga, och genom att observera omvärlden runt omkring mig.

(ja; jag vet att du ville att jag skulle skriva "öööö läääst på Aftonbladet jööö")

Till exempel röstade FN igår för ett omedelbart tillbakadragande av Ryssland. 141 av 193 länder röstade för. Vilka röstade emot? Belarus, Mali, Nicaragua, Syrien, Nordkorea och Eritrea.

Man kan ju lugnt konstatera att jag hellre står på dessa 141 länder, varav samtliga fria utvecklade länder ingår, än Nordkorea och Syrien. Ju.
Citera
2023-02-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Undra varför de lägger vikt på detta, med tanke på att enligt ryssen så har sanktionerna bara gjort dem starkare...

Ja det är mycket märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Total "non-starter".

Om punkt 1 ("statssuveränitet") hade haft en passus om ovillkorlig återgång till de gränser som var för handen den 23 februari 2022 (alt 1991), så hade de övriga punkterna kunnat diskuteras.

Men som avtalet är skrivet så handlar det mest att försvaga och bakbinda västmakterna när det gäller de områden där dessa är som mest överlägsna: nämligen när det gäller militär och ekonomisk styrka.

Håller helt med, utgångspunkten för Kina verkar vara att ryssland ska få behålla det dom stulit (oväntat not!) och bara låta tiden gå tills alla accepterat det, varpå ryssland snart vill ha mer av ukrainsk mark.
Citera
2023-02-24, 12:13
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Hur vet du det? Hur är du så säker på att Putins Ryssland är en stenhård diktatur likt Stalins Sovjet eller dagens Nordkorea?

Sedan insikten äntligen nådde ukrainadaltarna att det inte finns en chans i Helvete att Väst vinner detta krig har dom blivit desperata. Desperationen har tagit sig uttryck i att hela dagen i dag har vigts år en ännu större, västlig lögnpropaganda än hittills.

Hela denna dag ägnas därför åt en aldrig tidigare skådad lögnpropaganda blandad med russofobi av det aggressivare slaget. Lycka till får man säga iaf. Hur många korkskallar bland undersåtarna dom tror det finns vill jag att EU:s krigiska ledargarnityr ska svara själva på.
Citera
2023-02-24, 12:14
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Världens längsta tredagars krig har pågått i ett års tid nu.

Ryssen har kört fast. Det enda som händer är att den ryska militären monteras ned bit för bit. Nu har till och med gamla sovjetiska BTR-50s skymtats i östra Ukraina. Helt vansinnigt och ett tydligt tecken på att mer moderna saker börjar att ta slut.
Källa: https://twitter.com/gloooud/status/1628695296552144896?s=46&t=IKymEE05Lx2VPIoDns9pOg

Under 365 dagar har RuAF förlorat 9393 tunga militärfordon. 9393 stycken. Det är i snitt 26 stridsvagnar/AFVs/APC/militära transporter PER DAG som går att bekräftad med bilder. Förlusterna är givetvis större än så, men det är 9393 tunga fordon som kan bekräftas med bildbevis. Oryx som har gjort listan uppskattar att cirka 25% av alla förluster aldrig hamnar på bild.

Av de 9393 förlusterna är 1772 stridsvagnar. Minst 54 st är av T90-modell. Ryssens modernaste stridsvagn.

Helt sjukt. Ännu sjukare är att vissa här inne tror att Ryssland kan tillåta det här kriget att pågå mycket längre till. Materialet börjar att ta slut.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Wow! Undrar när Putte sätter in sina sista T-34r? De var ju trots allt ganska framgångsrika runt Stalingrad när det begav sig.
Citera
2023-02-24, 12:15
Medlem
Danmark är öppna för idén att sända stridsplan till Ukraina:

Denmark is "open" to the idea of sending fighter jets to Ukraine, the country's defence minister has said.*

"I won't rule out that at some point it may be necessary to look at the contribution of fighter jets," acting Troels Lund Poulsen told*state broadcaster DR.*

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-news-putin-nuclear-live-updates-kyiv-12541713?#

På tiden att sluta snacka nu o göra slag i saken.
Det snackas mycket men inget händer, Ukraina behöver hjälpen NU!
Citera
2023-02-24, 12:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Inga ryssar önskar dig död, det är bara amerikansk propaganda, få in det i skallen.
Kanalen 1420 säger annorlunda. I flera intervjuer med ryska vanliga människor så anser att döda människor för att få rysk vilja igenom är helt ok.
https://www.youtube.com/@1420channel

Så om de vill få igenom sin vilja att ta Ukraina så önskar de också att jag vore död. Jag skänker pengar till Ukrainas försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in