2023-02-24, 08:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Den demokratiska världen är därmed inte en entitet.
Nej, men väst är det inklusive Kanada, Australien, Sydkorea och Japan, kanske Taiwan. Över 1 miljard människor där länderna tillsammans, utan jämförelse har världens största industrikapacitet och det högsta välståndet.
Citera
2023-02-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Punkt 2 ("kalla kriget): Mellan raderna står det att Nato är ett hot mot världsfreden och måste avvecklas.

Punkt 3 ("avbryt stridigheterna"): Gränserna mellan Ukraina och Ryssland ska frysas där de är nu.

Punkt 10 ("sanktionsförbud"): Västvärldens sanktionsvapen är ett hot mot världsfreden. Sanktioner mot Ryssland ska lyftas och inga sanktioner ska någonsin användas om de inte är beslutade av FN:s Säkerhetsråd där Kina och Ryssland har veto.

Ja, att ett land på riktigt skulle tycka att dödandet av oskyldiga gått för långt är ju tyvärr otänkbart. Det måste bli en propagandacirkus.
Senast redigerad av YBB641 2023-02-24 kl. 08:43.
Citera
2023-02-24, 08:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Sanktioner är egentligen bara ett vapen som kan användas av västvärlden eftersom vi är världens främsta konsumenter. Kina är mycket rädd för att detta vapen ska kunna användas mot dem själva (vilket redan sker). Punkt 10 handlar enbart om att minska västvärldens handlingsfrihet. Att lägga makten över detta i andras händer är mycket dåligt.

Fredsförslaget från Kina är, enligt min mening, ren makulatur och bör gå till återvinning.

"Unilateral sanctions" är sanktioner som inte beslutats i FN, utan något som en eller flera nationalstater har infört. "Ensidiga sanktioner" är inte någon riktigt bra översättning, men jag har inget bättre förslag att komma med själv.
Kineserna gråter för att dom är rädda att själva drabbas av sanktioner. Något som jag verkligen hoppas på. Hårda sanktioner emot den där vidriga diktaturen omgående, innan det är försent. Kinas inflytande över västs ekonomi måste fasas ut.
Citera
2023-02-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
970 döda ryssar under gårdagen.
Totalt antal dödade orcher på årsdagen blev således 146820st. Och trenden går åt rätt håll.
Mellan 165-190K döda är Rysslands offensiva förmåga slut.

Ryssland demilitariseras i en rasande takt, underbart!
låter som att du försöker övertyga dig själv. om du fortsätter att upprepa det så kanske det blir sant.. i ditt sinne. Psykos med andra ord.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är oklart om du diskuterar utifrån vad som är bäst för USA eller vad som är bäst för världen. Du framstår som det förstnämnda.
Jag skriver "västvärlden". Där ingår bland annat USA, där ingår jag och där ingår även du, kan jag tänka. Politik handlar om intressen och det här avtalet ligger inte i västvärldens (dvs USA:s, mina eller dina) intressen.

Om du inte förmår se var dina egna intressen ligger så är det nog inte så mycket jag kan göra åt det.

"Världen" har inga intressen eftersom den inte finns. Och med det menar jag att "världen" inte har någon politisk agens. "Världen" har inget telefonnummer som du kan ringa, den har ingen armé, någon stats- eller regeringschef som du kan ställa till svars. Nationalstater och allianser mellan nationalstater äger däremot agens - och det är dessa entiteter som sluter fredsavtal.
Citera
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
970 döda ryssar under gårdagen.
Totalt antal dödade orcher på årsdagen blev således 146820st. Och trenden går åt rätt håll.
Mellan 165-190K döda är Rysslands offensiva förmåga slut.

Ryssland demilitariseras i en rasande takt, underbart!
Vad hände med den massiva ryska offensiven? Och de 500 k ryska soldaterna som stod och trampa?
Citera
2023-02-24, 08:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
låter som att du försöker övertyga dig själv. om du fortsätter att upprepa det så kanske det blir sant.. i ditt sinne. Psykos med andra ord.
Nej, det är vad kalkylerna tyder på. Rysslands mobilisering har varit alldeles för liten för att dom ska kunna upprätthålla en långsiktig offensiv.
Citera
2023-02-24, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vad hände med den massiva ryska offensiven? Och de 500 k ryska soldaterna som stod och trampa?

Den pågår väl. Tyvärr är det väl såhär en rysk offensiv ser ut. Långsamt, primitivt med många döda på båda sidor och mycket förstörelse.
Citera
2023-02-24, 08:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Dåligt tränade och dåligt utrustade soldater som sätts in vartefter gör inte mycket nytta. Ryssarnas planer var ju enligt dom själva att "spara" och träna minst 150K av dom mobiliserade soldaterna för att sätta in dom alla på en gång nu under offensiven. Som det ser ut så har man använt en stor del av dessa som reserver att fylla upp med vartefter folk vid fronten dött/skadats och har ingen större reserv att ta till nu.
Citera
2023-02-24, 08:47
Medlem
ChiefenKings avatar
Tiden är kommen för att köra hem ryssarna ur Eu och lämna Kina utanför västs ekonomi.
Citera
2023-02-24, 08:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag skriver "västvärlden". Där ingår bland annat USA, där ingår jag och där ingår även du, kan jag tänka. Politik handlar om intressen och det här avtalet ligger inte i västvärldens (dvs USA:s, mina eller dina) intressen.

Om du inte förmår se var dina egna intressen ligger så är det nog inte så mycket jag kan göra åt det.

"Världen" har inga intressen eftersom den inte finns. Och med det menar jag att "världen" inte har någon politisk agens. "Världen" har inget telefonnummer som du kan ringa, den har ingen armé, någon stats- eller regeringschef som du kan ställa till svars. Nationalstater och allianser mellan nationalstater äger däremot agens - och det är dessa entiteter som sluter fredsavtal.

Du kan ju applicera en "veil of ignorance" (Rawls) och utifrån det diskutera fredsförslaget. Där du kanske är kines, indier eller afrikan och ska ta ställning. Det är det som jag menar med "världen".

Utifrån perspektivet att maximera västs makt så håller jag med dig om att förslaget är dåligt.
Citera
2023-02-24, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Den pågår väl. Tyvärr är det väl såhär en rysk offensiv ser ut. Långsamt, primitivt med många döda på båda sidor och mycket förstörelse.
det är ett krig. vad skulle det annars vara? kärlek full? icke destruktiva? det sättet du formulerar det på är som om alla andra länder för krig fredligt.Du vill bara fortsätta prata ner Ryssland även om det du säger inte är logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in