2023-02-24, 08:12
Medlem
Jag tror inte på en frysning av gränserna i syfte att återgå till den gamla säkerhetsordningen+ lite mer respekt för ryssland.

Den nya säkersordningen måste ta hänsyn till att Ryssland är militärt impotent.
Citera
2023-02-24, 08:12
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ja, jag såg det, punkt 2.

Detta "fredsförslag" kan nog förpassas till en mindre solig trakt, känns helt ensidigt Rysslands. Putin skulle sannolikt vara mycket nöjd med att skriva under detta.

2. Överge det kalla krigets mentalitet. Ett lands säkerhet bör inte eftersträvas på andras bekostnad. Säkerheten i en region bör inte uppnås genom att stärka eller utöka militära block. Alla länders legitima säkerhetsintressen och farhågor måste tas på allvar och hanteras på lämpligt sätt. Det finns ingen enkel lösning på en komplex fråga. Alla parter bör, i enlighet med visionen om gemensam, omfattande, samarbetsinriktad och hållbar säkerhet och med beaktande av långsiktig fred och stabilitet i världen, bidra till att skapa en balanserad, effektiv och hållbar europeisk säkerhetsstruktur. Alla parter bör motsätta sig strävan efter egen säkerhet på bekostnad av andras säkerhet, förhindra blockkonfrontation och arbeta tillsammans för fred och stabilitet på den eurasiska kontinenten.

Ja, det är riktat mot Nato.
Tänk om ingen kände sig tvungen att söka till Nato. Man skulle vända skuldfrågan i detta, till vad tror du gör att länder vill söka trygghet hos andra.

Sedan tycker jag dokumentet skulle skrivas på världsnivå. Så att vad som gäller här, också gäller för Kina. Med framtiden i åtanke....
Citera
2023-02-24, 08:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ang pkt 3.

Men pkt 1 finns också.
1. Respektera alla länders suveränitet. Universellt erkänd internationell rätt, inklusive syftena och principerna i FN-stadgan, måste följas strikt. Alla länders suveränitet, oberoende och territoriella integritet måste upprätthållas på ett effektivt sätt. Alla länder, stora som små, starka eller svaga, rika eller fattiga, är jämlika medlemmar i det internationella samfundet. Alla parter bör gemensamt upprätthålla de grundläggande normer som styr internationella förbindelser och försvara internationell rättvisa och rättvisa. En jämlik och enhetlig tillämpning av internationell rätt bör främjas, samtidigt som dubbelmoralen måste förkastas.

Internationellt erkända gränser gäller, tolkar jag detta som.
Man ska inte tolka in något i texter, om det inte står där. Då skulle de ha skrivit det. Man kan även se det som att Taiwan och Ukraina historiskt tillhör de länderna och att de gränser Ryssland nu har deklarerat är deras och att de har rätt till dem. Hela förslaget är skrivit i Kinas och Rysslands intresse, inget annat.
Att man inte vill ha försvarspakter är för att försvaga väst. Inte heller några garantier mot framtida utvidgningar. Otydligheten är avsiktlig.
Citera
2023-02-24, 08:19
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Pkt 10

10. Stoppa ensidiga sanktioner. Ensidiga sanktioner och maximala påtryckningar kan inte lösa problemet, de skapar bara nya problem. Kina motsätter sig ensidiga sanktioner som fn:s säkerhetsråd inte godkänner. Berörda länder bör sluta missbruka ensidiga sanktioner och "långarmad jurisdiktion" mot andra länder, för att göra sin del i avkalkningen av Ukrainakrisen och skapa förutsättningar för utvecklingsländerna att växa sina ekonomier och förbättra livet för sitt folk.

Håller med helt. Jag skulle kunna tänka mig att FNs generalförsamling kunde vara det beslutande organet. Samtidigt som man lägger in en passus om att startande part, kan sanktioneras oavsett.
Sanktioner är egentligen bara ett vapen som kan användas av västvärlden eftersom vi är världens främsta konsumenter. Kina är mycket rädd för att detta vapen ska kunna användas mot dem själva (vilket redan sker). Punkt 10 handlar enbart om att minska västvärldens handlingsfrihet. Att lägga makten över detta i andras händer är mycket dåligt.

Fredsförslaget från Kina är, enligt min mening, ren makulatur och bör gå till återvinning.

"Unilateral sanctions" är sanktioner som inte beslutats i FN, utan något som en eller flera nationalstater har infört. "Ensidiga sanktioner" är inte någon riktigt bra översättning, men jag har inget bättre förslag att komma med själv.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-02-24 kl. 08:22.
Citera
2023-02-24, 08:25
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
Okej. Du har en bra poäng. Men båda sidor kan inte ljuga.

Om det går så bra för Ukraina, varför mobiliserar de så mycket? Varför behöver de ständigt nya vapen (inte ammunition) från väst? Varför ber de hela tiden att länder ska blanda sig in?

det är exakt vad den ryska sidan har sagt att de gör. Men det Ukraina säger är inte sant, annars skulle de inte fortsätta framåt som de har gjort som du nämnde. Jag märkte ett mönster i Ukraina de följer i ryska fotspår.

Det går hyfsat bra för Ukraina eftersom de har mobiliserat. Allmän mobilisering proklamerades den 3 mars - och den gäller absolut och oinskränkt.
Citera
2023-02-24, 08:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Sanktioner är egentligen bara ett vapen som kan användas av västvärlden eftersom vi är världens främsta konsumenter. Kina är mycket rädd för att detta vapen ska kunna användas mot dem själva (vilket redan sker). Punkt 10 handlar enbart om att minska västvärldens handlingsfrihet. Att lägga makten över detta i andras händer är mycket dåligt.

Fredsförslaget från Kina är, enligt min mening, ren makulatur och bör gå till återvinning.
Det intressanta är även att de verkar tro att de är i någon form av maktposition och kan deklarera för väst var vi ska få eller inte få göra. Det är inte ens ett fredsförslag, utan ett förslag hur man ska ändra saker internationellt, till deras egen fördel, förklätt till fredsförslag. Det mesta är inte ens något som Ukraina kan diskutera.
Citera
2023-02-24, 08:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Indien är inte med. Detta handlar inte om demokrati. Se Euromaidan.
Indien ser väl inte detta som sin egna angelägenhet. De vill ha billig olja för sin egna utveckling och det får de nu.

De är väl lika mycket intresserade av konflikten i Ukraina som vi är i konflikten mellan Pakistan och Indien. Är du intresserad av den? Så det går väl inte beskylla dem egentligen.

Sen bor väl inte du i Indien så jag förstår inte hur du ser relevansen. Vi bor väl i Europa och även om USA ligger på andra sidan Atlanten så ser vi i de fria demokratierna i Europa att USA är på vår sida i detta.
Citera
2023-02-24, 08:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det intressanta är även att de verkar tro att de är i någon form av maktposition och kan deklarera för väst var vi ska få eller inte få göra. Det är inte ens ett fredsförslag, utan ett förslag hur man ska ändra saker internationellt, till deras egen fördel, förklätt till fredsförslag. Det mesta är inte ens något som Ukraina kan diskutera.

Detta är exakt min mening.
Citera
2023-02-24, 08:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

"Unilateral sanctions" är sanktioner som inte beslutats i FN, utan något som en eller flera nationalstater har infört. "Ensidiga sanktioner" är inte någon riktigt bra översättning, men jag har inget bättre förslag att komma med själv.

Det är oklart om du diskuterar utifrån vad som är bäst för USA eller vad som är bäst för världen. Du framstår som det förstnämnda.
Citera
2023-02-24, 08:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Indien ser väl inte detta som sin egna angelägenhet. De vill ha billig olja för sin egna utveckling och det får de nu.

De är väl lika mycket intresserade av konflikten i Ukraina som vi är i konflikten mellan Pakistan och Indien. Är du intresserad av den? Så det går väl inte beskylla dem egentligen.

Sen bor väl inte du i Indien så jag förstår inte hur du ser relevansen. Vi bor väl i Europa och även om USA ligger på andra sidan Atlanten så ser vi i de fria demokratierna i Europa att USA är på vår sida i detta.

Den demokratiska världen är därmed inte en entitet.
Citera
2023-02-24, 08:36
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Fredsplanen från Kina är väl inga problem. Följ punkten 1, dvs Ryssland drar sig ur Ukraina helt, så följer nog de andra punkterna automatiskt. Bra om Kina hjälper till att få Ryssland ut ur Ukraina, för det är väl det de vill?
Citera
2023-02-24, 08:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
970 döda ryssar under gårdagen.
Totalt antal dödade orcher på årsdagen blev således 146820st. Och trenden går åt rätt håll.
Mellan 165-190K döda är Rysslands offensiva förmåga slut.

Ryssland demilitariseras i en rasande takt, underbart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in