Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Den formuleringen tolkar jag som att M lägger hela skulden på J.
Allt hon gjort är för att hon var rädd att mista livet, ingenting har varit av egen fri vilja. Hon har vetat att allt var fel och inte velat delta, men hon har inte vågat protestera..
Jag kan tänka mig att advokaten kommer att framföra något i den vägen.
Ja, helt klart.
Advokaten har ju även uttryckt det, genom att hennes advokat menar att "
när det gäller huvudgärningen mord så hon inte medverkat eller ens varit medveten på grund av berusning, hon blir medveten senare under natten.
När det gäller den andra gärningen, gravfridsbrott, så har hon uppmanats att bära och på grund av fruktan för sitt eget liv gör hon det."
Han nämner ju att tre går in i lgh, bara två går ut, på frågan om man ska tolka det som att det är 20- åringen som har tagit livet av Tove, "
så det är ett korrekt antagande, ja."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-far-de-unga-kvinnorna-ta-del-av-polisens-bevis
Jag kan ändå se att detta skulle kunna stämma, oavsett vad som har hänt, vilka som gjorde vad. T o m om MH har varit den drivande, skulle det kunna vara så.
Jag kan tänka mig att MH fått vetskap om t ex bränderna, kanske fått ta del av JJs tankar om Tove, JJs sätt att se på konflikten och det (vad jag tror) djupa hat som JJ har haft mot henne.
MH kan ha förstått att JJ är en djupt hatisk person som man inte sätter sig emot ostraffat. Samtidigt är MH kvar i den relation hon har med JJ.
Jag är intresserad av att se om MH har såsom många adopterade, ett stort behov av uppmärksamhet och svårt för seperationer. Detta tillsammans med MHs andra problem, uppvixen i en miljö där det finns en hierki, strukturer där MH kan ha varit uppfostrad att "följa", inte ifrågasätta, och därmed göra henne mer utsatt. Även åldersskillnaden till JJ , kan ha inverkatnegativt på MH, särskilt som JJ har sagts vara lite av en ledargestalt i vänskapsgruppen.
Allt det här kan försatt MH i en situation där hon har blivit utsatt för JJs dominans på ett sätt som kanske inte alla skulle acceptera eller inte se igenom.
Säkerligen kommer MHs försvarare använda alla tänkbara trick för att framställa MH som utsatt och JJ som dominerande och hotfull, vilket ju förstås kan stämma.
Man kan aldrig sluta att förvånas över hur människor kan bli indoktrinerade av andra, trots att de inte har en intelllektuell nedsättning.
Tänker på t ex det fallet där en adoptivson tillsammans med sin partner dödade sonen pappa. Adoptivsonen verkar ju helt vrickad, men hade ändå lyckats få sin partner att tro på de mest bisarra tankar och slutligen även fått med denna person att stycka kroppen. Går ju inte att ta in.
Följde inte det fallet dock, så vet inte hur försvaret, rätten såg på brottet och straffet.
Man kan väl kanske förstå att det är en sjuklig dynamik mellan dessa personer, men samtidigt är det inte allvarlig psykisk störning, som ansvarsbefriar någon från straff.
Möjligen kan MHs kognitiva problem tillsammans med de andra problemen hon har kanske inverka på straffet. Tänker jag iaf.