2023-02-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den formuleringen tolkar jag som att M lägger hela skulden på J.
Allt hon gjort är för att hon var rädd att mista livet, ingenting har varit av egen fri vilja. Hon har vetat att allt var fel och inte velat delta, men hon har inte vågat protestera..
Jag kan tänka mig att advokaten kommer att framföra något i den vägen.

Enligt Svegfors.

Citat:
– Min klient har inte medverkat i eller ens varit medveten om huvudbrottet, beroende på berusning. Medveten blir hon först senare under natten. När det gäller brott mot gravfriden så har hon uppmanats att bära och av rädsla känt sig tvingad att medverka, säger Mikael Svegfors på telefon till dokumentärteamet.

Menar hon alltså att det är 20-åringen som ensam har dödat Tove?

– Ja, vi pratar ju om det slutna rummet där det finns två personer, så ja det är korrekt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp
Citera
2023-02-23, 11:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, här kommer åklagaren få hjälp av M s försvarsadvokat med att få J till den dominanta/styrande parten som drog i spakarna.

Historiken talar ju faktiskt till M s fördel. Att M s svaga psyke har kunnat påverkas till den grad att hon utfört någon hon egentligen inte velat. Hon verkar dessutom sakna motiv till att skada T då konflikten varit mellan J och T vilket kan bevisas med J s skadegörelse långt innan mordet.

Även om M varit lika delaktig i mordet så kan det landa i att M får ett lägre straff pga ålder, begåvningshandikapp och att hon till viss del styrdes.
Det skulle ju vara om det finns mobilkommunikation mellan J och M som visar Ms frivilliga delaktighet, annars kan den nog bli svår att bevisa.
Citera
2023-02-23, 11:33
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ja, här kommer åklagaren få hjälp av M s försvarsadvokat med att få J till den dominanta/styrande parten som drog i spakarna.

Historiken talar ju faktiskt till M s fördel. Att M s svaga psyke har kunnat påverkas till den grad att hon utfört någon hon egentligen inte velat. Hon verkar dessutom sakna motiv till att skada T då konflikten varit mellan J och T vilket kan bevisas med J s skadegörelse långt innan mordet.

Även om M varit lika delaktig i mordet så kan det landa i att M får ett lägre straff pga ålder, begåvningshandikapp och att hon till viss del styrdes.

Och med all rätt om det nu skulle visa sig att hon inte var med i själva mordet utan "bara" vid förflyttandet av kroppen.
Men självklart rimligt straff för sånt som kan styrkas!

Jag har själv autism i barndomen + ADHD (fick dock diagnoserna först för 2,5 år sen, så inget jag var medveten om då) och jag har gjort en hel del dumt pga rädsla för någon eller för att jag "såg upp till" den personen (dock ingen grövre brottslighet) så vet själv hur lätt man kan bli manipulerad.

Det oskyldigaste men helt klart väldigt stört som ett ex är när jag var runt 12 års åldern och "min manipulativa" kompis fick mig och en annan tjej att utgöra vissa "uppdrag" och den som vann skulle hon sova över hos. (läs på egen risk)
jag vann..

Försökt att tänka lite hur jag skulle gjort om jag var i MHs sits när jag var 18 men det är svårt när det gäller en död kropp, Jag tror (och hoppas) jag hade flytt därifrån för att sen kontakta polisen men mina vänner var nog inte fullt så manipulativa som JJ verkar vara.
Citera
2023-02-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Och med all rätt om det nu skulle visa sig att hon inte var med i själva mordet utan "bara" vid förflyttandet av kroppen.
Men självklart rimligt straff för sånt som kan styrkas!

Jag har själv autism i barndomen + ADHD (fick dock diagnoserna först för 2,5 år sen, så inget jag var medveten om då) och jag har gjort en hel del dumt pga rädsla för någon eller för att jag "såg upp till" den personen (dock ingen grövre brottslighet) så vet själv hur lätt man kan bli manipulerad.

Det oskyldigaste men helt klart väldigt stört som ett ex är när jag var runt 12 års åldern och "min manipulativa" kompis fick mig och en annan tjej att utgöra vissa "uppdrag" och den som vann skulle hon sova över hos. (läs på egen risk)
jag vann..

Försökt att tänka lite hur jag skulle gjort om jag var i MHs sits när jag var 18 men det är svårt när det gäller en död kropp, Jag tror (och hoppas) jag hade flytt därifrån för att sen kontakta polisen men mina vänner var nog inte fullt så manipulativa som JJ verkar vara.

Om hon inte varit delaktig i mordet och mot sin vilja hjälpt till att flytta kroppen, tycker jag inte hon ska ha något fängelsestraff överhuvudtaget. Visst, hon har förlängt lidandet genom att ljuga och inte berätta vad som hänt. Men det kan säkert finnas rimliga psykologiska förklaringar till det, som du själv är inne på.

Men att åklagaren enbart skulle ha hennes lögner som grund till kommande åtalspunkter ser jag som uteslutet. Utöver lögnerna måste han ha konkreta bevis eller en indiciekedja som talar för M s inblandning i mordet. Och här kan vi bara spekulera i vad det kan vara. Det skulle kunna vara att dom kan bevisa att hon inte sovit tiden hon påstod genom mobilaktivitet, hennes fingeravtryck/DNA på saker som använts mot T och T själv, datakommunikation mellan J och M där dom pratar om nattens händelser eller andra vittnesuppgifter som bevisar M s delaktighet.
Citera
2023-02-23, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den formuleringen tolkar jag som att M lägger hela skulden på J.
Allt hon gjort är för att hon var rädd att mista livet, ingenting har varit av egen fri vilja. Hon har vetat att allt var fel och inte velat delta, men hon har inte vågat protestera..
Jag kan tänka mig att advokaten kommer att framföra något i den vägen.

Ja, helt klart.

Advokaten har ju även uttryckt det, genom att hennes advokat menar att " när det gäller huvudgärningen mord så hon inte medverkat eller ens varit medveten på grund av berusning, hon blir medveten senare under natten.
När det gäller den andra gärningen, gravfridsbrott, så har hon uppmanats att bära och på grund av fruktan för sitt eget liv gör hon det.
"

Han nämner ju att tre går in i lgh, bara två går ut, på frågan om man ska tolka det som att det är 20- åringen som har tagit livet av Tove, "så det är ett korrekt antagande, ja."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-far-de-unga-kvinnorna-ta-del-av-polisens-bevis

Jag kan ändå se att detta skulle kunna stämma, oavsett vad som har hänt, vilka som gjorde vad. T o m om MH har varit den drivande, skulle det kunna vara så.

Jag kan tänka mig att MH fått vetskap om t ex bränderna, kanske fått ta del av JJs tankar om Tove, JJs sätt att se på konflikten och det (vad jag tror) djupa hat som JJ har haft mot henne.

MH kan ha förstått att JJ är en djupt hatisk person som man inte sätter sig emot ostraffat. Samtidigt är MH kvar i den relation hon har med JJ.

Jag är intresserad av att se om MH har såsom många adopterade, ett stort behov av uppmärksamhet och svårt för seperationer. Detta tillsammans med MHs andra problem, uppvixen i en miljö där det finns en hierki, strukturer där MH kan ha varit uppfostrad att "följa", inte ifrågasätta, och därmed göra henne mer utsatt. Även åldersskillnaden till JJ , kan ha inverkatnegativt på MH, särskilt som JJ har sagts vara lite av en ledargestalt i vänskapsgruppen.

Allt det här kan försatt MH i en situation där hon har blivit utsatt för JJs dominans på ett sätt som kanske inte alla skulle acceptera eller inte se igenom.

Säkerligen kommer MHs försvarare använda alla tänkbara trick för att framställa MH som utsatt och JJ som dominerande och hotfull, vilket ju förstås kan stämma.

Man kan aldrig sluta att förvånas över hur människor kan bli indoktrinerade av andra, trots att de inte har en intelllektuell nedsättning.

Tänker på t ex det fallet där en adoptivson tillsammans med sin partner dödade sonen pappa. Adoptivsonen verkar ju helt vrickad, men hade ändå lyckats få sin partner att tro på de mest bisarra tankar och slutligen även fått med denna person att stycka kroppen. Går ju inte att ta in.

Följde inte det fallet dock, så vet inte hur försvaret, rätten såg på brottet och straffet.

Man kan väl kanske förstå att det är en sjuklig dynamik mellan dessa personer, men samtidigt är det inte allvarlig psykisk störning, som ansvarsbefriar någon från straff.

Möjligen kan MHs kognitiva problem tillsammans med de andra problemen hon har kanske inverka på straffet. Tänker jag iaf.
Citera
2023-02-23, 12:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, du kan ha rätt i att MHs försvar kan komma att trycka på JJs dominans och kanske även att MH har haft kännedom om hur JJ tänker och kan agera när hon blir ifrågasatt, får motstånd. Bränder och slutligen mord (det som JJ menar är lätt missahandel) talar sitt tydliga språk.

Man sätter sig inte emot JJ ostraffat.
Citera
2023-02-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Så man kan skilja dom i sär

Eller är det lättare att säga "den med 10 tår" ifall alla hade 10 tår?

Dumheter! Hur ser du i så fall skillnaden på två vita människor? Du verkar ju helt vrickad
Citera
2023-02-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iriska
Jag tror att vanligt folk hade kunnat hantera och gömma en död person om de hade panik. Om det var en misshandel som gick över styr kan de säkert agerat ologiskt och känslokallt. Starka känslor kan få vem som helst att agera på ett vis som är bortom normen. Rädsla, ångest och panik är något alla kan uppleva och hjärnan agerar instinktivt och överlevnad är där och då viktigast. Att rädda sig själv ur en situation, till varje pris. Du står dig själv närmst. Jag tror inte att mordet var planerat utan kombon av alkohol och konflikt ledde till en konfrontation som gick över styr.

Möjligen kan man kanske avväpna och fysiskt såra någon, som akut hotar ens barn till livet. Men att döda någon med vilje? Nej, det tror jag inte alls att vem som helst klarar att göra.
Citera
2023-02-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jag tror typ MH har hållit fast Tove, och JJ haft ihjäl henne. Eller något som motsvarar den grafen utav MHs inblandning. Men jag tror inte hon har varit beredd på att Tove skulle dö.

Det tror jag också. MH: medhjälp till mord (typ fasthållande) och grovt brott mot griftefriden.
JJ: Mord (alternativt grovt vållande) och grovt brott mot griftefriden.

Bara tanken på att två unga tjejer hade ihjäl Tove gör mig dyster. :-(
Citera
2023-02-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Att MH höll tyst länge är en seglivad myt. Rullman har ju själv sagt att de förhörde MH första tiden och att det gav mer än med JJ (den senare hade de ju t o m en lång förhörspaus med).

MH har inte hållit tyst, hennes försvarare däremot. Och det är inte samma sak.

Tror också att MH har pratat en hel del. I.a.f till advokaten. Tror inte hon har psyke nog att kunna hålla tyst i nästan 4,5 månader.

Att bara höra JJ i början men sen inte alls under lång tid tror jag är ett smart drag av åklagare Rullman. Jag gillar honom. Han är bright och ser dessutom väldigt trevlig ut :-)
Citera
2023-02-23, 14:03
Medlem
Jag tror inte att det blir bara medhjälp för MH. Visst dom kan hävda att hon gjorde det pga rädsla och bla bla bla MEN hon har haft chanser att larma hon var HELT ensam med kroppen när Jj var på McDonalds hon hade hur lätt som helst kunnat springa ner till grannen men istället sitter hon kvar med en död kropp. Hade jag varit oskyldig så spelar det ingen roll hur rädd jag än var jag skulle sprungit till en granne det första jag gjorde och larmat. Det visar på en stor likgiltighet.
Citera
2023-02-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Var har du fått ovanstående uppgifter ifrån?

Jag har personligen fått ut alla offentliga dokument i detta ärendet.
Digitalt och kostnadsfritt.

Du kan vara lugn, även om fup kommer kosta och behöver scannas in till tråden så kommer den hamna här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in