2023-02-23, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Nog för att polisen visat sig vara inkompetent, men jag är tämligen säker på att man skulle ha noterat om Löfving tagit sitt liv genom att skjuta sig.

Och det är något som inte någon annan har med att göra.... Därav, om detta hade hänt så hade du inte vetat det
Citera
2023-02-23, 11:36
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Det jag reagerar på vid sådana här händelser är just att dessa självmord sker ganska ”drastiskt”, eller vad man ska säga. Ja, press har legat på ett tag, men det rör sig om en ”enskild händelse”, inte om år av fram och tillbaka i slutenvården och psykiatrin. Han har ju uppenbarligen fungerat väl i sitt liv, inte kantats av uppsägningar, hemlöshet eller den typ av rejäl social utsatthet. Samtidigt lever många människor i många många år med självmordstankar, trauman, motgång efter motgång. Och det kan ta lång tid innan en sådan person tillslut faktiskt gör ett självmordsförsök.

Det får mig att fundera på om ifall ett upplevt högre fall är så dramatiskt och traumatiskt för personer att det ökar risken för att gå till handling. Medan personer som konstant är på botten, eller faller från en ”låg position” till en lägre position, fortsätter att traggla på. Det verkar lite som att personer i hans situation upplever deras plötsliga kris med en extrem reaktion och blir mer desperata och impulsiva i att hantera det.

Hans fall är från en hög position, men han riskerade ju inte att falla ner till botten. Många människor förlorar jobbet med större ekonomiska konsekvenser, och har otroliga sociala utanförskap också, och under flera år.
Jag läste för länge sen en utläggning som psykiatriprofessorn Johan Cullberg hade om olika typer av självmord. Impulsiva självmord i medelåldern är vanliga hos narcissistiska personer som innerst inne har extremt dåligt självförtroende och som försöker dölja det genom att göra karriär. Framgångarna gör att de tar sig friheter eftersom de ser sig som förmer än andra. Men går de för långt och förlorar jobbet på ett skandalöst sätt så rasar imagen de byggt på ett helt liv. Självmord blir då den enda lösningen.
Citera
2023-02-23, 11:36
Medlem
Gissar att han sköt sig med tjänstevapnet. Man kan ju undra varför höga chefer inom polisen ens behöver ha tjänstevapen? Dom jobbar ju knappast på fält. Inte för att det hade förhindrat något i detta fall, då hade han väl bara hängt sig istället. Bara en tanke som slog mig.
Citera
2023-02-23, 11:37
Medlem
JSelwyns avatar
Det är som någon påpekade på Twitter att journalister (media) är inte nådiga när drevet väl börjar.

Sen var det helt felt av utredaren att offentligt gå ut med vad för konsekvenser detta bör leda till dvs att Löfving bör avskedas. Detta bör han ha överlåtit till RPC. O det blev ju inte bättre av att RPC sen säger att han skall ha ett "arbetsrättsligt samtal" med Löfving vilket är saksamma som ett avsked. Detta förmedlades också för hela Sverige.

Frågan man ställer sig är: fick Löfving reda på detta innan presskonferensen?

Löfving's kommentar "att det känns tungt att höra" (om än inte ordagrant gav ju en viss indikation på hur han tog emot beskedet).

Staaf tycker att hon har fått upprättelse. O det kan man förstå - i dubbel bemärkelse. Hon måste vara väldigt nöjd med sig själv (not).

Men som polisförbundets ordförande sa: vi gör alla fel men också att vi är människor. Därav att vi måste kunna se bortom det han/hon representerar. Det får helt enkelt inte gå så här långt.
Citera
2023-02-23, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Löfving har varit hennes chef och hon har knullat till sig fördelar i sin yrkesroll. Värt att poängtera är att hon bara har varit tillsammans chefer eller män i maktposition som kan ge henne fördelar. Nu senast i raden har hon blivit tillsammans med ÖB Byden.

Ok men vad har det med hennes meriter och cv att göra? Har hon fått fördelar i en rekrytering?
Citera
2023-02-23, 11:38
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om hon ändå hade använt "sitt tjänstevapen" = kussimurran till att exempelvis knulla Putin eller Erdogan för att ge Sverige lite fördelar.

Det är just så jag menar! Om man använder sig av Staafs egenskaper som inte många besitter så hade vi kunnat utnyttjat henne till vår fördel. Vi hade kunnat nå framgång i så många svåråtkomliga ärenden där män råder. Istället ska det klankas och vänstervridas precis som man slängde varenda läkekunniga kvinna på bålet förr för att just MÄN VAR LIVRÄDDA precis som de är just nu.
Sorgesamt.
Citera
2023-02-23, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Bilaga 5. Passa på att spara innan det plockas ned.

https://polisen.se/siteassets/dokument/ovriga_rapporter/utredning-om-vissa-forhallande-i-samband-med-polisanmalningar-mot-polischef.pdf/download

/AI

Oj, det var värre än vad jag trodde.

Uppenbart att det hon som har drivit honom till självmord och ingen annan.
Citera
2023-02-23, 11:40
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Sensmoralen i den här soppan.

Håll kuken i styr.
Citera
2023-02-23, 11:41
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Oj, det var värre än vad jag trodde.

Uppenbart att det hon som har drivit honom till självmord och ingen annan.

Hade han hållit kuken i styr istället hade inget av detta skett.
Citera
2023-02-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Hade han hållit kuken i styr istället hade inget av detta skett.

Fittan ska väl också hållas i styr kan jag tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Sensmoralen i den här soppan.

Håll kuken i styr.

Instämmer. Är dock inte så lätt när det finns fittbärare som är mästare på att manipulera.
Citera
Avslutad
Under rätt omständigheter skulle alla män låta sig utnyttjas av kvinnor. Därför borde inte kvinnor kunna kandidera till chefspositioner alls för då skulle sånt här aldrig hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in