2023-02-23, 06:06
Medlem
qwerty-66s avatar
"Polisen larmades vid 19-tiden på onsdagen om en skadad person inomhus. Den drabbade var Mats Löfving, som hittades död i sitt hem i Norrköping."

Skadad betyder väl att han själv eller nån annan orsakat skada med tex skjutvapen?

Dålig träff med tjänstevapnet så han inte dog direkt?
Citera
2023-02-23, 06:07
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det kan vara på sin plats att inte betrakta utredare Vikstens slutsatser som huggna i sten. Runar Viksten har förutom att slå fast att Linda Staaf uppfyllde de formella kraven för tjänsten och var mest lämpad även slagit fast att det inte förelåg något jäv vid tillsättandet av Linda Staaf. Utredare Viksten har även slagit fast att det förelåg jäv när Mats Löfving tilldelade Linda Staaf ett tjänstevapen.

Utredare Viksten föregrep därmed den förundersökning som pågår kring i huvudsak samma frågor. Har måhända utredaren glömt att han inte längre är domare? Varför var utredare Viksten så snabb med att Mats Löfving borde få kicken i stället för att invänta förundersökningen?

Media borde ha lärt sig att det är förenat med stor risk att låta gamla gubbar oemotsagda få föra fram sina budskap i livesändning, jag tänker på när Göran Lambertz satt i sin trädgård och la ut texten innan den rättslig prövningen haft sin gång.

Jag reagerade starkt på Vikstens bristande omdöme då han spekulerade om vilket straff ML borde få, helt i avsaknad av ödmjukhet för att en förundersökning med påföljande rättslig prövning kan komma till en annan slutsats.

Han drog även slutsatsen att LS var mest lämpad för tjänsten utan att han tagit del av övriga sökandes CVn, bara detta diskvalifierar honom per omgående. Han kan omöjligt avgöra vem som är mest lämpad på detta bristfälliga underlag.

/Provokatör

PS Viksten kanske ska föräras med en egen tråd?
Citera
2023-02-23, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Det står: "Polisen i region Öst fick det till sig som ett hjärtstoppslarm."
Låter inte som ett självmord då såvida inte hjärtat har stoppat pga en kula.

Vem som larmat är intressant här.
Han kanske hade pacemaker?
Citera
2023-02-23, 06:13
Medlem
Det är tydligen vanligt att polischefer dör i sina hem av "hjärtfel" Jag har för mig att Hans Holmer också dog i sitt hem. En liten notis om saken, sedan var han glömd!

Och så nu detta då! Underligt så det skriker om det!

Vid 19-tiden på onsdagskvällen inkom larm till SOS om en skadad person inomhus i ett flerfamiljshus i Norrköping

– Just nu är det ett ärende som har många frågetecken kring vad som har inträffat. Vi vet inte vad som inträffat och kan inte säga att brott inte har begåtts. Därför har vi inlett en förundersökning om mord säger polisens presstalesperson Dennis Johansson Strömberg.
Senast redigerad av Ajabaja555 2023-02-23 kl. 06:26.
Citera
2023-02-23, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Ja. Kan vara många olika anledningar: kan vara hjärtstopp, kan vara en kula.., kan vara precis vad som.

Oavsett är det tragiskt. Drevet, även om det finns en anledning, kan bli oerhört tufft.
Nog för att polisen visat sig vara inkompetent, men jag är tämligen säker på att man skulle ha noterat om Löfving tagit sitt liv genom att skjuta sig.
Citera
2023-02-23, 06:18
Medlem
Finns det inte någon personalhälsovård som.stöttar personal som befinner sig i mediedrev ?

Han gjorde kanske några fel omkring tillsättningen av Staaf. Men han förtjänade inte detta slut. En annan utväg hade varit möjlig. Andra uppdrag. Det finns väl i mängder hos Polisen. Sorgligt. Ingen människa gör allt rätt hela tiden.
Senast redigerad av Tissetiss 2023-02-23 kl. 06:23.
Citera
2023-02-23, 06:21
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Han blev inte av med jobbet iaf. Vilket kunde skett idag om Thornberg fått råda

Så, i stället för sitta på hittegodset och sortera cyklar blev det en exit.

Undrar om dödsorsaken blir offentlig? Och om Staaf närvarar på begravningen?

Sicken soppa. Men förståeligt med all press från media, och risken för offentlig pajkastning och skam.
Ja lite kul att en 78 årig gubbe skulle utreda detta ärende åt staten. Vem i helvete kom på den iden? Och så klart aggerade 78åringen politiskt korrekt och gav all skuld på mannen och den fuskande korrupta kvinnan skulle gå fri. Nu tillsammans med öb. Ridå. En bra beskrivning av hur pk sverige funkar.

Och som sagt vem är denna 78åriga idiot?
Citera
2023-02-23, 06:23
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det kan vara på sin plats att inte betrakta utredare Vikstens slutsatser som huggna i sten. Runar Viksten har förutom att slå fast att Linda Staaf uppfyllde de formella kraven för tjänsten och var mest lämpad även slagit fast att det inte förelåg något jäv vid tillsättandet av Linda Staaf. Utredare Viksten har även slagit fast att det förelåg jäv när Mats Löfving tilldelade Linda Staaf ett tjänstevapen.

Utredare Viksten föregrep därmed den förundersökning som pågår kring i huvudsak samma frågor. Har måhända utredaren glömt att han inte längre är domare? Varför var utredare Viksten så snabb med att Mats Löfving borde få kicken i stället för att invänta förundersökningen?

Detta☝🏻
Låg det i utredarens uppdrag att föreslå att Löving skulle avskedas? Det är i vanliga fall arbetsgivarens ansvar att eventuellt fortsätta utreda och besluta om arbetsrättsliga åtgärder.
Citera
2023-02-23, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Hur kan man ni spekulera här om att det är självmord?
Står i Expressen hjärtfel.

Står också att han hittades skadad
Citera
2023-02-23, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Media borde ha lärt sig att det är förenat med stor risk att låta gamla gubbar oemotsagda få föra fram sina budskap i livesändning, jag tänker på när Göran Lambertz satt i sin trädgård och la ut texten innan den rättslig prövningen haft sin gång.

Jag reagerade starkt på Vikstens bristande omdöme då han spekulerade om vilket straff ML borde få, helt i avsaknad av ödmjukhet för att en förundersökning med påföljande rättslig prövning kan komma till en annan slutsats.

Han drog även slutsatsen att LS var mest lämpad för tjänsten utan att han tagit del av övriga sökandes CVn, bara detta diskvalifierar honom per omgående. Han kan omöjligt avgöra vem som är mest lämpad på detta bristfälliga underlag.

/Provokatör

Tack.
Nu slapp jag skriva det.
Tilläggas bör dock att jag sett det svischa förbi i media att någon annan inom polisen redan 2020 ropat om att det var jäv. Om det utretts redan då och åtgärdats så hade det inte behövt bli denna utgången.
Att låta det dra ut på tiden och diskutera vilka "straff" som kunde ges redan innan det ens var utrett är dessutom såå fel då det tar krafter/resurser som borde satts till annat som borde göras inom det kriminella som händer i Sverige.
Citera
2023-02-23, 06:34
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

/Provokatör

Ja denna 78 årige gubbe måste granskas. Vem i helvete tillsatte honom? Han borde väl vara på hemmet? Och varför agerade han domare som politiskt korrekt frikände kvinnan ?

Som sagt typiskt pk sverige. Lärde mig redan i lumpen att ngt var fel där civilanställda utredde sina militära chefer.
Det är ju så klart orimligt. Och som sagt var denna 78 åring kommer ifrån? Har staaf sugit honom med?
Citera
2023-02-23, 06:36
Medlem
Polis2010s avatar
Register Staaf påpekar att hon ska ha jobbet. För 40 år sedan kallades dessa stansloskor. De som påstodd sig kunna data när de skrev hålkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in