2023-02-22, 20:48
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tycker man kan kräva mer av dem som anklagar honom än, "han måste haft ett vapen med tanke på vad som hände sen”.

Hade någon kommit med hållbar substans/bevis så hade "gärna" Engström fått varit GM.

Problemet är att man kan inte se att det finns någonting som talar för det. Beskrivningen på mordplatsen stämmer inte mot Engström. Vapnet, finns ingenting. Han personligt och bakgrund, ingenting. Hat, hot eller våldskapital finns ingenting hur mycket man än gräver. Gift, kontorsjobb i city, villa i statusområde. Inga mentala problem. En helt vanlig 52 åring skulle plötsligt på väg hem från sent arbete skjuta ned statsministern.

Korrekt.

Tragiken ligger i att en lat och dum åklagare kunde låta sig duperas av en brännvinsjournalist som ”sålde in” idén att en oförvitlig grafiker utan motiv eller vapen (men med alibi) dödade Palme.

Det är århundradets brott.
Citera
2023-02-22, 20:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja men jag syftade på att han troligen skulle önska att han fått 23:21 av RB då hade enbart kunnat vara vittne...

Som jag skrev så visste kanske Engström att stämplingen gick någon minut fel ..

Men hur mkt fel och på sekunden kunde han inte veta ju..

Han är ju otroligt nyfiken på vad utstämplingstiden visar ?

Frågan är bara om nyfikenheten var för egen del eller att Polisen ska få den ?

Ja, kanske önskade han det
Och kanske visste han det

Jag skulle nog vara lika intresserad själv och gjort samma sak.(alltså jagat tiden som SE gjorde)
Sedan skulle jag nog även lagt tiden på att även förmedla den samma dag.

SE ringde innan, kanske för att åtminstone kunna leverera signalementet och andra uppgifter han trodde kunde hjälpa.
Stod en arg fru och väntade, packning på schemat?
Vad vet vi?

Självklart borde han väl räkna med att polisen skulle få tag i tiden till slut?
Eller hur tror han att han skulle kunna förvanska den?
Lite där mitt resonemang om tiderna i TR och HR som SE anger, kommer in. Skulle han verkligen tro att han kunde lura till sig ett alibi mot en tid som ett datasystem registrerat?

Hur går detta ihop?
Citera
2023-02-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, kanske önskade han det
Och kanske visste han det

Jag skulle nog vara lika intresserad själv och gjort samma sak.(alltså jagat tiden som SE gjorde)
Sedan skulle jag nog även lagt tiden på att även förmedla den samma dag.

SE ringde innan, kanske för att åtminstone kunna leverera signalementet och andra uppgifter han trodde kunde hjälpa.
Stod en arg fru och väntade, packning på schemat?
Vad vet vi?

Självklart borde han väl räkna med att polisen skulle få tag i tiden till slut?
Eller hur tror han att han skulle kunna förvanska den?
Lite där mitt resonemang om tiderna i TR och HR som SE anger, kommer in. Skulle han verkligen tro att han kunde lura till sig ett alibi mot en tid som ett datasystem registrerat?

Hur går detta ihop?

Svårt men har han något att förlora på att testa som GM ?
Citera
2023-02-22, 21:43
Medlem
Citat:
Vart "beskriver polisen det som telefonförhör" som du vill mena är bevis på att Polisen ringt upp?

Att förhöret/spaningsuppslaget är ikryssat "per telefon" i huvudet på dokumentet?

Du kanske missat vad jag skrev tidigare, men då är det även bevis för att Ali Lindholm ringde upp SE i första förhöret?
Och alla andra som egentligen ringt in själva? Vilket du såklart inte menar, men vad är källan till det du vill mena?

Jag menar att det kan vara både och. Det ena att polisen ringer upp SE eller att det är tvärtom.
Jag har varit av uppfattningen att SE ringer upp polisen för att komplettera sina uppgifter, bl.a. med utstämplingen... efter en veckas semester i Idre.

Men du kanske kan visa på annat?

Bara utgått från det som är sagt allmänt.

Se förhörs tre gånger och han ringer in ett tips dagen efter mordet.

Jag har inte granskat det mer. Bra att vi gör det nu
Citera
2023-02-22, 21:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Svårt men har han något att förlora på att testa som GM ?

En rubrik: " Stig Engström är Olof Palmes mördare" ?
Citera
2023-02-22, 21:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Inte omöjligt att det var SE som ringde, han ville väl lansera sitt påhittade Supervittne. 1 mars antydde han ganska försiktigt förväxlingen, "... kan gälla honom själv". Vid 10 mars-förhöret hade vittnet prickat in det mesta som SE hade haft på sig ... eller påstod att han haft.
Citera
2023-02-22, 22:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Du har bara utgått från...? menar du?

Ja, vi kanske ska göra upp en tidslinje ?

Ex. väktarnas uppgifter kommer från ett samtal med SE som är ca 23:40..
MEN, som först redogörs i juni. (Det är dock en sekundär fråga, men viktig för värderingen)
Ringer Bergström ca 11:30 på lördagen... (även där, så kommer förhör först i juni.)
Uppgifter som korrelerar eller divergerar.. o.s.v.
Mediauppgifter...
Förhör...

Jag har redan en sådan lista...
Citera
2023-02-22, 22:44
Medlem
Dalulvens avatar
Gillar Otto E skarpt! Han kastar sig huvudstupa in i våghalsiga resonemang och intervjuar verkliga och relevanta personer. Det ska han ha en eloge för. Hoppas det bär sig ekonomiskt så han kan fortsätta.

Däremot är jag lite tveksam till hans nuvarande analytiska förmåga. Men men, karln är ung ...

Han kan utvecklas. MOP är väl mestadels av heder och ära för en äldre, snart utdöd, generation.

Då är det fint att Otto kan föra facklan vidare!

I vart fall har han nu skyndat till Klonarméns hjälp, vad gäller att "frikänna" SE från misstankar:

https://youtu.be/MNhsHWFPGyw

Avdelning: Finn fem, eller snarare tre, fel.

1. Observationen av LJ. Har käre Otto missat presskonferensen 2020, där själva nyckeln är den gula linjen? SE kan, som Draifos brukar vara inne på, ha baserat sin berättelse på vyn i "Extra: Rapport". Således kan han ha sett LJ från trappen, inte bara en utan två gånger:

Dels från krönet, och dels medan LJ tittade ner mot Sveavägen.

2. Enligt sitt vallnings-förhör gömde sig inte LJ bakom baracken, utan stod ungefär vid hörnet.

Alltså kan han ha blivit sedd när SE/GM sprang över Luntmakargatan.

3. Den berömda slemsugen som SE nämner TRE ÅR SENARE. Den är med både på bilder och TV-klipp? Har ett vagt minne om en bildtext som nämner föremålet också.
Citera
2023-02-22, 22:59
Medlem
Citat:
Du har bara utgått från...? menar du?

Ja, vi kanske ska göra upp en tidslinje ?

Ex. väktarnas uppgifter kommer från ett samtal med SE som är ca 23:40..
MEN, som först redogörs i juni. (Det är dock en sekundär fråga, men viktig för värderingen)
Ringer Bergström ca 11:30 på lördagen... (även där, så kommer förhör först i juni.)
Uppgifter som korrelerar eller divergerar.. o.s.v.
Mediauppgifter...
Förhör...

Jag har redan en sådan lista...
Jag menar att när man läst själv och när man sett sammanfattningar att det är 3 förhör och 1 tips SE själv ringer in.

Jag har tagit förgivet att 10,11 mars och 25 April är det Polisen som kontaktar SE.

Förhöret den 10 mars beskrivs som:

Uppföljning

Jag har tagit som en sanning att Uppföljning är när man går igenom tips som kommit in och ringer upp/förhör irl gör att få mer information.

Men vi får se vad denna diskussion leder till.

Kanske var den 10 mars ett andra tips som Polisen rubricerade som uppföljning.

Jag har inte sett nån påstått det innan.

Bara det
Citera
2023-02-22, 23:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
//
https://youtu.be/MNhsHWFPGyw

Avdelning: Finn fem, eller snarare tre, fel.

1. Observationen av LJ. Har käre Otto missat presskonferensen 2020, där själva nyckeln är den gula linjen? SE kan, som Draifos brukar vara inne på, ha baserat sin berättelse på vyn i "Extra: Rapport". Således kan han ha sett LJ från trappen, inte bara en utan två gånger:

Dels från krönet, och dels medan LJ tittade ner mot Sveavägen.
//
Ja, visst kan SE:s första version om mannen i gränden bygga på den beskrivning som man ger av den förmodade mördaren i "Extra Rapport". Men på vilket sätt tänker du dig att det här skulle kunna ge stöd åt teorin om att SE kan ha sett vittnet Lars J?
Senast redigerad av Draifos 2023-02-22 kl. 23:38.
Citera
2023-02-22, 23:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, visst kan SE:s första version om mannen i gränden bygga på den beskrivning som man ger av den förmodade mördaren i "Extra Rapport". Men på vilket sätt tänker du dig att det här skulle kunna ge stöd åt teorin om att SE har sett vittnet Lars J?

Det är som bekant ingen teori: SE beskriver exakt där LJ stod, på millimetern när.

Eller om det är en teori, är den bekräftad av dubbla källor. För egen del kallar jag den för fakta.

SE såg LJ. Från något av hållen utefter "den gula linjen".

Nej, inte beskrivningen av mördaren. Däremot den VY som syns i Extra: Rapport, det vill säga lampan och den aprikosfärgade väggen. Den VYN kan ha hjälpt SE att "se" LJ från Sveavägen istället.

När han i själva verket såg LJ på Luntmakargatan och från trappen ...
Citera
2023-02-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är som bekant ingen teori: SE beskriver exakt där LJ stod, på millimetern när.

Eller om det är en teori, är den bekräftad av dubbla källor. För egen del kallar jag den för fakta.

SE såg LJ. Från något av hållen utefter "den gula linjen".

Nej, inte beskrivningen av mördaren. Däremot den VY som syns i Extra: Rapport, det vill säga lampan och den aprikosfärgade väggen. Den VYN kan ha hjälpt SE att "se" LJ från Sveavägen istället.

När han i själva verket såg LJ på Luntmakargatan och från trappen ...

Kan man se LJ mot den aprikosfärgade väg. Tänker man sig den som är mot Sveavägen eller den som är mot Tunnelgatan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in