2023-02-22, 21:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
OK. Så vilka källor ska jag sortera ifrån då för att få en korrekt bild av verkligheten? DN, SVT, Expressen, Aftonbladet, BBC, Sky News eller CNN? Vem har mest rätt och minst fel?

Bunkern i Sibirien med strippor och stripstång som Putin gömde sig i är en skön klassiker. Tror det var Expressen som skrev om detta. Lite osäker. Är den storyn sann?
Sky och DW tycker jag har ett bra track-record, kanske även Aljazeera och BBC (följer inte dem så ofta).
Kan du påvisa något uppenbart fel som Sky eller de andra ovan har rapporterat om kriget?
Kan du nämna en källa som du anser är trovärdig?
Citera
2023-02-22, 21:51
Medlem
Thelonegunmans avatar
Om rysk propaganda inte tillåts florera fritt så är det inte konstigare än att man inte försöker ge ISIS en plattform att sprida sina lögner så vill vi värna om våra demokratiska styrelseskick och starka institutioner kan det vara befogat att strypa och kväsa lögnerna från Moskva. De hotar oss trots allt till och från med all möjlig terror och kallar oss för det sataniska väst. En ovänlig stat som har blivit fientlig.
Lägg därtill alla deras påverkansoperationer för att på olika sätt styra Sverige i en riktning som gynnar dem.
Citera
2023-02-22, 21:54
Medlem
Det enda ryssarna kan göra - bortsett från döda o skada - är att förstöra bostäder el - fabriker - stjäla o plundra - därför måste Ukraina förstöra o bomba för ryssar i ryssland - annars vinner ju ryssarna indirekt
Citera
2023-02-22, 21:54
Medlem
Thelonegunmans avatar
Förmodligen försöker terroregimen i Kreml att "rekrytera" i smyg och med allt fulare metoder.
Här försökte man rekrytera poliskadetter till den aldrig sinande köttkvarnen genom att låsa in dem och tvinga dem att skriva på:

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1628319092645015554?s=20

Det måste gå åt otroligt många ryssar just nu, allt för att Poopin inte ska tappa ansiktet trots att han är utskämd globalt redan.
Citera
2023-02-22, 21:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja han gjorde en enorm felkalkyl. Men förutom att han överskattade sin militär och sin underrättelsetjänsts subversiva aktiviteter i Ukraina, och överskattade sin förmåga att kunna behålla statens och oligarkernas pengar utomlands.
Och underskattade Ukrainas militär, Ukrainarnas motståndsvilja, EUs/NATOs/USAs enighet och beslutsamhet, EUs beroende av Rysslands energi och råvaror.

Han förstår inte heller hur andra utanför Ryssland tänker. Ja det var en lokalkonflikt för Putin men också en lokal konflikt för hela Europa; som i sin tur är allierade med USA, Japan, Australien, Kanada, Sydkorea, Nya Zeeland, Taiwan. Alla de mest utvecklade länderna i hela världen.

Han startade inte Krig i Centralasien eller Kaukasus; han startade krig i Europa med ett land som gränsar både till EU och NATO. 2a världskriget startade också med en lokal konflikt i Europa. Men Putin kan inte historia utan kan bara sin egen Sovjet-Ryska fejkade historieskrivning.
Han verkar uppenbarligen förvånad.

Det förvånar nog fler än mig.
Han framstår för många som en idiot.
Man måste förstå sin fiende, därför är det viktigt att förstå Putin.
Ex v. Skulle han tycka att lokalt krig mot Finland vore att gå över gränsen för ett lokalt krig? Gamla Sovjetstater däremot mer naturligt.
Nej Sverige skulle han inte falla på tanken att befria. Om jag förstår honom rätt.
Citera
2023-02-22, 21:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag gillar faktiskt Michael Clarke på Sky News. Men även han verkar styrd. Men det jag eftersöker är media som även intervjuar den andra sidan. Jag vill inte höra vad Blinken, Biden eller Stoltenberg har att säga om saken hela tiden. Dessa går på loop i media.

Skulle vara intressant om västerländsk media även intervjuar vad ryska, kinesiska, indiska eller vitryska politiker har för åsikt om kriget.
Så du hittar inget fel i deras rapportering, men Clarke "verkar styrd"?!

Problemet med andra sidan (du vidhåller att du inte lyckas hitta rysk information?!) är att då får du rysk stats-TV som pratar om att nuke:a Washington, att Biden bara kunde besöka Kiev efter att de fått tillstånd av Ryssland eller Lavrov/Putin som säger att Ryssland bara invaderar i självförsvar. Det går ju inte att ta på allvar.
Eller? (fast du har förstås inte sett detta eftersom du inte har tillgång till info från Ryssland)
Citera
2023-02-22, 22:01
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag gillar faktiskt Michael Clarke på Sky News. Men även han verkar styrd. Men det jag eftersöker är media som även intervjuar den andra sidan. Jag vill inte höra vad Blinken, Biden eller Stoltenberg har att säga om saken hela tiden. Dessa går på loop i media.

Skulle vara intressant om västerländsk media även intervjuar vad ryska, kinesiska, indiska eller vitryska politiker har för åsikt om kriget.
Varför måste man intervjua dem? De brukar ju citeras i västerländsk media när de gör uttalanden om vad de tycker om kriget.
Putin själv citeras hela tiden, senast nu i sitt galna tal och han får ge sin syn på det hela att det är väst som har startat kriget.

Vad Indiens premiärminister tycker framgår bla här där han läxar upp Putin:
https://www.reuters.com/world/indian-pm-modi-tells-russias-putin-now-is-not-an-era-war-2022-09-16/

Xi Jinping citeras också flitigt. Ömsom floskler om fred och att väst ska sluta mobba Ryssland.
http://tr.china-embassy.gov.cn/tur/zgyw/202212/t20221230_10999132.htm
Citera
2023-02-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bset
Ingenting är ratificerat, men man lovade det.

Ifrån en som var på plats:
https://youtu.be/PB4C08m3JOY?t=197
Citera
2023-02-22, 22:04
Medlem
Det finns twitteruppgifter ( nej jag drar inte dom ur Röfvén) på att det även ikväll förekommit explosioner i Mariupol, troligen i hamnen.

Nej jag tror inte det är Himars eller nya västvapen. Det är nog ukrainska egna långdistansmissiler som dom styr med hög precision.

Jag tror inte dom nya västerländska långdistansmissilerna eller artilleri-missilerna ännu är i bruk. Vi får se om olika bloggers försöker få fram vad detta är för något.

Det drar ihop sig till en ganska svår tillvaro för Ryssland. Ingen lätt ockupation precis. Verkar inte gå enligt plan.
Citera
2023-02-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Förmodligen försöker terroregimen i Kreml att "rekrytera" i smyg och med allt fulare metoder.
Här försökte man rekrytera poliskadetter till den aldrig sinande köttkvarnen genom att låsa in dem och tvinga dem att skriva på:

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1628319092645015554?s=20

Det måste gå åt otroligt många ryssar just nu, allt för att Poopin inte ska tappa ansiktet trots att han är utskämd globalt redan.

Men blir stridsviljan så stor då?

Är det inte enklare att säga - 10 kg guldtackor så skriver jag på
Citera
2023-02-22, 22:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Han verkar uppenbarligen förvånad. Det förvånar nog fler än mig. Han framstår för många som en idiot. Man måste förstå sin fiende, därför är det viktigt att förstå Putin. Ex v. Skulle han tycka att lokalt krig mot Finland vore att gå över gränsen för ett lokalt krig? Gamla Sovjetstater däremot mer naturligt. Nej Sverige skulle han inte falla på tanken att befria. Om jag förstår honom rätt.

Sverige skulle han inte räkna som "lokal konflikt", Finland kanske? De har haft ett nära förhållande till Sovjet och tillhörde Tsarryssland. Men de är ju med i EU. Estland är ju en f.d. Sovjetrepublik men med i NATO så de kan han knappast se som "lokal konflikt". Vilka länder kan han tänkas se som lokala konflikter i Europa? Moldavien, Ukraina och Vitryssland definitivt. För de är varken EU eller NATO samt f.d. Sovjet. Armenien, Georgien och Azerbajdzjan är nog också "lokal konflikt". Det är nog de 6 länderna i Europa som han ser som "lokal konflikt".
Citera
2023-02-22, 22:07
Medlem
Jeff.Becks avatar
Oklart om påståendet om de ryska styrkornas brist på ammunition är en rysk psyops för att få väst att slappna av eller Ukraina att bli oförsiktigare, eller om de har problem på riktigt.

Vad som talar för att de har riktiga problem är väl att tveksamma källor (troll) hävdat att Ukraina bar brist på ammunition.

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1628477870497562625?t=lRaQPZnNf0Qr6UuirehkwQ&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in