2023-02-22, 13:27
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Problemet med er hemkokta och simplistisiska prevevention är att den totalt ignorerar manipulation och viktimologi samt inkluderar just exakt victim blaming.

Vissa vältrar sig även i att ägna sig åt bullshit om offret såsom hårblekning, rakning etc.

99 % av de (etniskt) svenska männen är bra män.
Den sista procenten, extremt farliga män, dvs sådana som Martin, kommer alltid finnas tyvärr, det kan vi nog inte göra något åt.
Då gäller det för kvinnor att undvika dessa "Martins".
Och då gäller det för kvinnorna att kunna identifiera dem.
Många gånger är det jättesvårt och man lyckas inte förrän det är för sent, och det är tragiskt. Madsen lyckades dölja sin farlighet för Kim Vall. Ingen lägger något ansvar på Kim, vem som helst hade kunnat gå i fällan med Madsen.
Med Martin var det annorlunda, det uppenbart att han var farlig. Hela hans uppenbarelse skrek "bad news". Vi har sett perrongvakter som inte vågar ta itu med Martin trots att dom är fyra mot en.
Ändå fick han kvinnor och det är en gåta, för 99,9 % av kvinnorna därute såg direkt att man skulle hålla sig borta från Martin och välja en normal man.
Antingen så var Lotta korkad eller så tog hon en kalkylerad risk, "Okej Martin är farlig men guud vad spännande han är. Jag väljer hellre honom framför en normal man med arbete och ordnat liv för dom är så tråkiga!"
Citera
2023-02-22, 13:34
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur kan det uppfattas som en anklagelse - victim blaming - att konstatera att någon blekt sitt hår eller är rakad???

Det är en beskrivning av någons utseende och intresseinriktining att göra saker med sitt utseende.
Det är fakta - hur dessa fakta värderas och tolkas ligger i betraktarens ögon.

Många tycker att en kvinna som pysslar och förskönar sitt utseende, även artificiellt, är attraktiv, andra anser att det naturliga är bäst.
Men det kan ju aldrig betraktas som en en anklagelse att utan värderande adjektiv beskriva någons verkliga utseende. Det vore ju löjligt!

Dessutom tyder det ju på att en person som vill tysta ner och dölja Lottas tatueringar, silikonbröst, piercingar och hårförlängningar - helt enkelt inte accepterar Lotta som hon var.
Hon duger inte postumt och ska tydligen göras om för att passa in i någon helgonlik mall.
DET är rätt nedvärderande.

Framför allt som det självklart är lika fel och lika illa att en tatuerad, piercad silikonbröstopererad kvinna med fejkhår och fejknaglad blir mördad eller råkar illa ut med relationsvåld.
Det är precis lika illa, men tyvärr sannolikt något vanligare.

Hade de vart synd om henne om hon hade vart en kvinna som inte brytt sig om saker som fixa hår, smink och annat?
Citera
2023-02-22, 13:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Antingen så var Lotta korkad eller så tog hon en kalkylerad risk, "Okej Martin är farlig men guud vad spännande han är. Jag väljer hellre honom framför en normal man med arbete och ordnat liv för dom är så tråkiga!"

Ja instämmer - och med båda alternativen begick hon en dumhet och valde fel.

Men Lotta VALDE Martin. Precis som andra kvinnor också kan välja respektive välja bort att utsätta sig för onödigt farligt umgänge.

Det är där det brast hos Lotta och det är därför som hennes öde bör framhållas och beskrivas korrekt - som varnande exempel på vad man inte ska välja och hur illa det kan gå när man väljer fel.

Märkligt att vissa här har så enormt svårt att begripa detta rätt självklara.
Citera
2023-02-22, 13:48
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja instämmer - och med båda alternativen begick hon en dumhet och valde fel.

Men Lotta VALDE Martin. Precis som andra kvinnor också kan välja respektive välja bort att utsätta sig för onödigt farligt umgänge.

Det är där det brast hos Lotta och det är därför som hennes öde bör framhållas och beskrivas korrekt - som varnande exempel på vad man inte ska välja och hur illa det kan gå när man väljer fel.

Märkligt att vissa här har så enormt svårt att begripa detta rätt självklara.

Precis. Jag har förstås, som alla andra tror jag, genom åren sett:

Kvinnor som valt "spännande" män. Ofta lågutbildade och lågavlönade, men vältränade, snygga, utåtagerande, impulsiva och non-chalanta män. Notoriskt otrogna män skall också tilläggas.

Kvinnor som valt mindre spännande män. Ofta högutbildade, högavlönade, men introverta, lite blyga, pålitliga, ärliga män med normalt utseende.

Gissa vem som det har gått bra för här i livet?
Vilka kvinnor tror ni sitter i en flådig villa med samma man, med barn och mycket god ekonomi?
Vilka kvinnor sitter skuldsatta i en förortsetta, rökandes, och har barn med 3 olika (försvunna) män?
Citera
2023-02-22, 14:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Precis. Jag har förstås, som alla andra tror jag, genom åren sett:

Kvinnor som valt "spännande" män. Ofta lågutbildade och lågavlönade, men vältränade, snygga, utåtagerande, impulsiva och non-chalanta män. Notoriskt otrogna män skall också tilläggas.

Kvinnor som valt mindre spännande män. Ofta högutbildade, högavlönade, men introverta, lite blyga, pålitliga, ärliga män med normalt utseende.

Gissa vem som det har gått bra för här i livet?
Vilka kvinnor tror ni sitter i en flådig villa med samma man, med barn och mycket god ekonomi?
Vilka kvinnor sitter skuldsatta i en förortsetta, rökandes, och har barn med 3 olika (försvunna) män?

Precis så är det tyvärr erfarenhetsmässigt. Precis som kåkfarare på våra fängelser ofta är tatuerade och rökande kvinnor med sillisar, tatueringar, piercingar, fekade hårförlängningar och fejknaglar oftare förekommer bland misshandlade arbetslösa, socialt utsatta kvinnor.

Man kan tycka vad man vill om detta, men det är onekligen så statistiken ser ut. Och i den gruppen som lättare råkar illa ut befann sig också Lotta, med samtliga dessa attribut. Hon bodde också i andra hand, sov på en madrass på golvet och hade inte ett fast heltidsjobb.
Och tyvärr fastnade hon också för en missbrukande misshandlande kåkfarare som Martin.
Senast redigerad av Solglittret 2023-02-22 kl. 14:26.
Citera
2023-02-22, 15:29
Medlem
Arbetade med Martin under perioden innan han kom ut och mördade Lotta. Han slog sönder ett bord på avdelningen han satt på, hade dåligt beteende men kommer ändå ut.
Grejen med honom är att han är grymt trevlig , tills det klickar över i hjärnan på honom. Då låser han sig och blir galen. Han satt på avdelning "60 nord" på rättspsyk i Växjö.
Hans far var kanontrevlig vid besöken.

Gillade ändå Martin, han delar med sig med de andra intagna. Han kundr t.o.m fånga upp när han såg att personal var sletna/trötta osv, piggade upp stämningen. Men som sagt, när han blev irriterad eller arg så kunde de klicka över och då spelade der ingen roll hur snäll/trevlig/whatever man vait mot honom.
Citera
2023-02-22, 17:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instabilo
Arbetade med Martin under perioden innan han kom ut och mördade Lotta. Han slog sönder ett bord på avdelningen han satt på, hade dåligt beteende men kommer ändå ut.
Grejen med honom är att han är grymt trevlig , tills det klickar över i hjärnan på honom. Då låser han sig och blir galen. Han satt på avdelning "60 nord" på rättspsyk i Växjö.

Gillade ändå Martin, han delar med sig med de andra intagna. Han kundr t.o.m fånga upp när han såg att personal var sletna/trötta osv, piggade upp stämningen. Men som sagt, när han blev irriterad eller arg så kunde de klicka över och då spelade der ingen roll hur snäll/trevlig/whatever man vait mot honom.
Intressant. Det är vad hans polare också beskriver i förhör.
.... Vilket gör det begripligt hur han kan charma kvinnor. Som psykopat.

Ses även via media.

Fd flickvän som han attackerar:
"– Människan som slog mig var inte människan jag hade träffat från början. Det svartnade i ögonen och han blev som en annan person, säger hon och berättar om förloppet."

"– Han var jättecharmig i början. Mycket komplimanger, väldigt snäll och omtänksam. Men sedan vände det rätt fort."

" – Han berättade att han hade blivit anmäld för kvinnomisshandel tidigare, men att tjejen hade hittat på allting. Och det köpte jag, säger hon.
– I dag förstår jag att hon pratade sanning."

" – Han var väldigt manipulativ och fick mig att tro att jag hade gjort fel. "

En annan kvinna:
"Samtidigt som han målade upp sig själv som en slagskämpe var han lika mån om att visa världen att han var en kvinnobeskyddare. Han brukade säga att han skulle “passa upp” på kvinnor, berättar hon.

Hur skulle du beskriva hans kvinnosyn?
Offentligt och utåt sett är kvinnor gudinnor. Han sa att han hatade kvinnomisshandel, att han aldrig skulle göra något."

Mor till en kvinna:
"Flera personer beskriver bröderna på samma sätt, som att de har två sidor: Charmiga, roliga och bjussiga på krogen. "Duktig i köket", konstaterar en mamma till en tidigare flickvän till Martin, i polisförhör."

Kriminalvårdaren som varnade för att inte släppa ut MJ från Hall:
" – Då var han väldigt inställsam, manipulativ, charmig, socialt trevlig. Men han har även en sida som man kan genomskåda. Han är farlig, riktigt farlig"

https://www.expressen.se/nyheter/mordarbroderna-som-hatar-kvinnor/
Citera
2023-02-22, 19:01
Medlem
RickRozays avatar
Citat:

Hade han nån psykisk störning? Antisocial dvs psykopat, eller en NeuroPsykiatrisk Nedsättning? (aspergers)
Citera
2023-02-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Hade han nån psykisk störning? Antisocial dvs psykopat, eller en NeuroPsykiatrisk Nedsättning? (aspergers)
Nja, han hade mått dåligt och kommit dit från fängelset. Vet ej om diagnoser, inget jag minns direkt. Han var vältalig och normalbegåvad tycker jag. Kunde lätt sätta sig i hur någon mådde osv. Psykopat med stor sannolikhet även om jag inte ens är i närheten av utbildad för att sätta en sån diagnos.
Citera
2023-02-22, 19:08
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Nja, han hade mått dåligt och kommit dit från fängelset. Vet ej om diagnoser, inget jag minns direkt. Han var vältalig och normalbegåvad tycker jag. Kunde lätt sätta sig i hur någon mådde osv. Psykopat med stor sannolikhet även om jag inte ens är i närheten av utbildad för att sätta en sån diagnos.
Jaha ja. Du, en fråga: vet du va han jobbade med innan han åkte dit för mordet? Ba undrar vad en sån person som han verkade i för arbetsbransch...
Citera
2023-02-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jaha ja. Du, en fråga: vet du va han jobbade med innan han åkte dit för mordet? Ba undrar vad en sån person som han verkade i för arbetsbransch...
Han spelade hockey vet jag han berättade och var duktig enligt honom själv. Sedan arbetade han inom bygg (vad han sa iaf). Han är gudfar till någon juggeunge som han nämnde också.
Citera
2023-02-22, 19:14
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Han spelade hockey vet jag han berättade och var duktig enligt honom själv. Sedan arbetade han inom bygg (vad han sa iaf). Han är gudfar till någon juggeunge som han nämnde också.
Ja, men bygg, ja. Det ju logiskt. Han va folkbokförd på Lidingö innan mordet, vetja.
Senast redigerad av RickRozay 2023-02-22 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in