2023-02-22, 16:33
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tror ni bara det Ukraina som har framgångar?

Roliga ni är.

Det har jag inte sett någon som påstått. Ukrainska framgångar är framgångar för hela den civiliserade världen
Citera
2023-02-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Kan du länka eller peka på något som skulle visa att det går bra för ryssen nu mer än det eviga tjatet om att Bakhmut faller om några dagar?

Bra och bra… det står väl å stampar.

Lite svårt för all media säger ju samma sak.
Citera
2023-02-22, 16:35
Avstängd
Zelenskyj verkar ha insett att Bachmut kommer att falla.
Citera
2023-02-22, 16:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg på "Noel Reports" twitter att ett företag i Pensylvania, som producerar järnvägsutrustning, nu har övergått till att dag och natt producera artilleriammunition.

Det sägs inte att det är för Ukraina men det är inte svårt att lägga ihop 1 och 2 för att förstå att efterfrågan har ökat. Det blir säkert mycket lönsamt för företaget.
Rent logistik mässigt så kommer man hela tiden skicka den äldsta amunutionen först. Sedan lägger man det nyproducerade i lagret.

Ungefär på samma sätt som man äter maten i kylen i den ordning den kommer gå ut.
Citera
2023-02-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Det har jag inte sett någon som påstått. Ukrainska framgångar är framgångar för hela den civiliserade världen

Javisst för i media är det ryska motgångar varje dag.
Citera
2023-02-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Helt ohållbart, men helt tyst om Ukrainska förluster.
Spekulerar i att merparten av Rysslands förluster i Bakhmut är DPR och Wagner.

Så kan det vara. Men DPR har nog snart spelat ut sin roll. Man mobiliserar men man har mobiliserat tidigare sådana som inte är stridsdugliga i ålder exempelvis. Det finns inte mycket mer att ta ut.

Ukraina har inte råd med stora förluster. Jag "tror" att Ukraina förlorar 150-200 soldater varje dag medan dom ryska förlusterna ligger runt 500.

Men vem kan vara säker?
Citera
2023-02-22, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag tror inte Ryssarna beslutat vart de ska storma än. Antagligen så pressar de på alla fronter och när de hittar en spricka så flyttas alla resurser till det området.

Så är det nog. Problemet för Ryssland blir då att förflyttningar tar tid och Ukraina hinner se omgrupperingarna.
Citera
2023-02-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Illa om det skulle börja dyka upp ryska soldater med hjärna.
De är inte tillåtna att använda den så det blir nog ingen skillnad
Citera
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tror ni bara det Ukraina som har framgångar?

Roliga ni är.
Jag frågade dig tidigare om du kunde peka på några framgångar för ryssen senaste månaderna.

Jag frågar igen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Zelenskyi lägger sig inte i överkommandots beslut. Så länge Ukraina har tillfartsvägar och evakueringsvägar kommer man att bita sig fast.

Men jag har läst någonstans att vissa trupper dragits tillbaka och att man planerar för ordnad reträtt när man måste.

Prigorsvin tror ju själv att staden "faller" i mars-april.

Det vore inte flexibelt att bita sig fast bara av prestige-skäl.
Citera
2023-02-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det finns exempel på fredliga sepperationer. Som Sverige och Norge. Samt updelandet av Tjeckoslovakien. Områdena var dock inte okuperade av någon extern nation när det skedde. Uppdelandet av Sovjet var en annan fredlig process. Förhoppningsvis så ser vi snart en fredlig uppdelning av Ryssland.

Ja, det var fredliga separationer. Men knappast följden av separatism. Möjligen kan unionsupplösningen mellan Sverige och Norge sägas vara en följd av norsk separatism. Men Sovjet och Tjeckoslovakien var (formellt) förbundsstater som delades upp i sina egna organisatoriska enheter. Särskilt i fallet Tjeckoslovakien var det ju tydligt en gemensam folkvilja i alla landsdelar att dela sig (separation, men inte separatism skulle man nog snarast kunna säga).

Sovjet var ju mer komplicerat i upplösningen. Vissa delar förklarade sig självständiga av sina lokala politiska församlingar (i flera fall med klart folkligt stöd) medan andra delar närmast blev "påtvingade" självständighet för att Sovjet helt enkelt upphörde. Å andra sidan fanns ingen egentlig separatism inom Sovjet, det var först när Sovjet började rämna i fogarna som separatistiska tendenser dök upp på vissa håll. Det var i praktiken Gorbatjov som öppnade dörren för delrepublikernas självständighet. I någon mening kan man kanske kalla det separatism uppifrån.
Citera
2023-02-22, 16:49
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vad grundar du det på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in