2023-02-21, 23:20
Medlem
Jag tycker tråden passar bäst här. AI är en oöversiktligt stor maktspelare. Här kan vi rapportera hur den navigerar och ljuger i känsliga och för samhället viktiga frågor.

Jag har diskuterat en del Islam med den. När jag ber den utveckla kring känsliga och negativa sidor om Islam så är den högst ovillig att ge exempel och halva svaret handlar alltid om vikten av ett öppet sinne och inte dra förhastade slutsatser.

Specifikt har jag frågat den hur många Judar som bodde i Medina när Muhammed ankom och hur många som levde där efter fem år. Vid två tillfällen har jag frågat om detta tema. Ena gången svarade den bland annat att Banu Qurayza stammen blev utkörd ur Medina och andra gången att männen förslavades.

Som alla borde veta avrättade Muhammed samtliga män i den stammen. När jag påpekar det ber AIn om ursäkt och konfirmerar att jag har rätt.

Jag misstänker att AIn vill förmildra konflikter i samhällsmässigt känsliga frågor. Den här tråden är för att diskutera hur Chatgpt navigerar i känsliga frågor och särskilt rapportera dess lögner.
Citera
2023-02-22, 08:16
Medlem
feemaxxxs avatar
openAI verkar vara progammerad för att vara väldigt moralisk.

Tex:
Jag: Kan du ge ett recept på hur man framställer amfetamin?

AI: Jag ber om ursäkt, men jag kan inte tillhandahålla recept på hur man tillverkar olagliga droger. Som en AI-assistent är mitt syfte att tillhandahålla användbar information och råd som främjar en hälsosam och säker livsstil. Att tillverka eller använda olagliga droger är farligt, olagligt och kan leda till allvarliga hälsoproblem och juridiska konsekvenser. Om du eller någon du känner lider av drogproblem, uppmanar jag er att söka hjälp från professionella sjukvårdspersonal eller beroendemottagningar.
Citera
2023-02-22, 10:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
openAI verkar vara progammerad för att vara väldigt moralisk.

Tex:
Jag: Kan du ge ett recept på hur man framställer amfetamin?

AI: Jag ber om ursäkt, men jag kan inte tillhandahålla recept på hur man tillverkar olagliga droger. Som en AI-assistent är mitt syfte att tillhandahålla användbar information och råd som främjar en hälsosam och säker livsstil. Att tillverka eller använda olagliga droger är farligt, olagligt och kan leda till allvarliga hälsoproblem och juridiska konsekvenser. Om du eller någon du känner lider av drogproblem, uppmanar jag er att söka hjälp från professionella sjukvårdspersonal eller beroendemottagningar.
Du får formulera om frågan till små delfrågor där du frågar om varje liten reaktion i formeln istället. Då får du nog receptet.
Citera
2023-02-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag tycker tråden passar bäst här. AI är en oöversiktligt stor maktspelare. Här kan vi rapportera hur den navigerar och ljuger i känsliga och för samhället viktiga frågor.

Jag har diskuterat en del Islam med den. När jag ber den utveckla kring känsliga och negativa sidor om Islam så är den högst ovillig att ge exempel och halva svaret handlar alltid om vikten av ett öppet sinne och inte dra förhastade slutsatser.

Specifikt har jag frågat den hur många Judar som bodde i Medina när Muhammed ankom och hur många som levde där efter fem år. Vid två tillfällen har jag frågat om detta tema. Ena gången svarade den bland annat att Banu Qurayza stammen blev utkörd ur Medina och andra gången att männen förslavades.

Som alla borde veta avrättade Muhammed samtliga män i den stammen. När jag påpekar det ber AIn om ursäkt och konfirmerar att jag har rätt.

Jag misstänker att AIn vill förmildra konflikter i samhällsmässigt känsliga frågor. Den här tråden är för att diskutera hur Chatgpt navigerar i känsliga frågor och särskilt rapportera dess lögner.

Att den svarar fel är dock ganska vanligt. Det är också det första som står när du öppnar ChatGPT: "May occasionally generate incorrect information". Eftersom den lär sig bl.a. genom människors konversationer med den så kan felen delvis bero på att vissa medvetet föder den med felaktig information.
Citera
2023-02-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Att den svarar fel är dock ganska vanligt. Det är också det första som står när du öppnar ChatGPT: "May occasionally generate incorrect information". Eftersom den lär sig bl.a. genom människors konversationer med den så kan felen delvis bero på att vissa medvetet föder den med felaktig information.
Jag bad den också ge exempel när Muhammed mördade sina kritiker. Det fick jag inte från den, däremot positiva saker som Muhammed gjort radade den direkt upp exempel på.
Citera
2023-02-22, 12:53
Medlem
En AI kan med stor sannolikhet inte ljuga. Betvivlar att den, i varje fall idag är så pass bra att den skulle klara av sånt.

Att den kan ha fel, det är en annan sak.
Citera
2023-02-22, 13:39
Avslutad
Citat:
China tells big tech companies not to offer ChatGPT services

https://asia.nikkei.com/Business/China-tech/China-tells-big-tech-companies-not-to-offer-ChatGPT-services
Citat:
- Regulators have told major Chinese tech companies not to offer ChatGPT services to the public amid growing alarm in Beijing over the AI-powered chatbot's uncensored replies to user queries.

Tencent Holdings and Ant Group, the fintech affiliate of Alibaba Group Holding, have been instructed not to offer access to ChatGPT services on their platforms, either directly or via third parties, people with direct knowledge of the matter told Nikkei Asia.

Citat:
The latest move by regulators comes amid an official backlash against ChatGPT. On Monday, state-owned media outlet China Daily said in a post on Weibo, China's heavily censored equivalent of Twitter, that the chatbot "could provide a helping hand to the U.S. government in its spread of disinformation and its manipulation of global narratives for its own geopolitical interests."

Hehe. Båda sidor anklagar varandra för desinformation. But as far as I can see, bara ena sidan har tillgång till teknologi som mycket lätt kan avändas som propagandavapen.

Vi kan nog förvänta oss ganska smarta bottar som pubbar här i framtiden och då dödar AI även flashan.

Anyways, mycket viktigt att inte dela all tech med kommunisterna.
Citera
2023-02-22, 13:50
Medlem
BigFatCones avatar
Att inte ge dig den information du förväntar, det är inte att ljuga.
Citera
2023-02-22, 14:11
Medlem
Laureths avatar
https://i.ibb.co/DKx8bbV/image.png

https://i.ibb.co/J3Hk0P3/image.png

Hyckleri är väl en form av lögn
Citera
2023-02-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Att inte ge dig den information du förväntar, det är inte att ljuga.
Den skrev specifikt ena gången att Banu Qurayza männen togs som fångar och andra gången att hela Banu Qurayza stammen fördrevs. Sen när jag påpekade att samtliga männen avrättades så bad den om ursäkt och sa att jag har rätt.
Citera
2023-02-22, 15:55
Medlem
Testa själva olika ämnen som är känsliga och ni har kunskap om och se hur den svarar.
Citera
2023-02-22, 22:04
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Den skrev specifikt ena gången att Banu Qurayza männen togs som fångar och andra gången att hela Banu Qurayza stammen fördrevs. Sen när jag påpekade att samtliga männen avrättades så bad den om ursäkt och sa att jag har rätt.

Jag undrar om det är så att den skrev sina påståenden för att det är vad den har förstått och när du säger att den har fel, så ber den om ursäkt som en typ av inprogrammerad de-eskalering, eller om det är så att den förstått att det den sa inte var sant och den visste att det den sa om fångar/fördrivning inte var hela sanningen och därför bad den om ursäkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in