2023-02-22, 10:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Ändå ett sammanträffande att AK bodde på samma adress som Hasses blivande fru. Östervägen 10, lite osäker på numret, i Solna. Är också samma gata som CP är
uppväxt på (hette då Ryttargalan).

Tur att inte TP visste detta, då hade det blivit en dubbelt så tjock sagobok.

Ja, jag kastade ut det i lite sann SE-anda lite skämtsamt. Det skäms jag för nu.

Men ja, man kan bara tänka sig vad TP gjort om han fått nys om detta. Hade säkert blivit en hejdundrande Netflix-serie med folks riktiga namn.
Citera
2023-02-22, 10:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl helt oomstritt att uppgifterna om lång mörk rock och keps, och som gick ut i radio och TV innan SE ringde till polisen dagen efter

Det som kommer ut kl. 12 innan han tar beslutet att ringa PU i radio och tv, om han simultanlyssnade på båda, är inget om någon rock, men en keps respektive en keps med knäppta öronlappar.
Citera
2023-02-22, 10:57
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Det är väl helt oomstritt att uppgifterna om lång mörk rock och keps, och som gick ut i radio och TV innan SE ringde till polisen dagen efter, kom sig av att vittnen hade sett SE och uppfattat honom som gärningsmannen. Så har ju SE själv förklarat det i förhör, så har också exfrun uppfattat det. Senaste PU, och även poliser som var med förr i tiden har bekräftat det här. Här ur en intervju med Hans Ölvebro:
– Utan tvekan blev Engström sedd av andra som trodde att han var gärningsmannen. Det var ju därför han själv ringde dagen efter och sade att "det är jag som pekas ut som den flyende".
https://www.svd.se/a/Ade79E/olvebro-engstrom-bara-flamsade-runt
Sedan rapporterades det ju några motstridiga uppgifter också i media under natten, om att gärningsmannen skulle ha varit lite yngre (typ 30-45 år) och haft en mörkblå täckjacka. Vad de här uppgifterna berodde på är kanske lite oklart. Kanske hade några missbedömt SE:s ålder, men en rimlig gissning är väl också att något vittne helt enkelt hade råkat förväxla t.ex. Anders B eller Lars J med gärningsmannen.

Ölvebros glidning om att ”Engström var sedd” är ju meningslös eftersom ingen visste vem han var.

Innan han gav sig tillkänna med dunder och brak.

”Som en elefant i en porslinsbutik”, enligt Holmér.

Ett helt vansinnigt beteende för en GM-SE.

Men inget mordvittne kände igen GM-SE. (Fler såg honom tydligen på Sveavägen efter mordet än som mördare.)

Och jag förstår fortfarande inte varför GM-SE dagen efter skulle riva upp himmel och jord för att själv placera sig i mordets närhet genom att tvinga nån säkerhetsnisse att åka in på sin lediga dag och kolla hans exakta utstämplingstid.

GM-SE blev en enkel väg ut för KP att fullgöra sitt uppdrag att lägga ner utredningen.
Citera
2023-02-22, 10:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag anser som sagt att både som GM och vittne beter han sig väldigt irrationellt 1 mars 1986.

GM-agerandet i sig är hyperrationellt, anledningen till det (att han skulle pekas ut av signalementen) är det rakt motsatta, helt förryckt.
Citera
2023-02-22, 11:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det som kommer ut kl. 12 innan han tar beslutet att ringa PU i radio och tv, om han simultanlyssnade på båda, är inget om någon rock, men en keps respektive en keps med knäppta öronlappar.
Visst. Det kanske inte nämndes någon rock just vid det tillfället, men det är väl ingen tvekan om att den långa mörka rocken hade nämnts i flera av radio och TV-sändningarna innan SE ringde polisen:
(FB) Skandiamannen

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Tror du att SE var helt oförmögen att lägga lite pussel?
Citera
2023-02-22, 11:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, det går ju inte säkert att veta vad han tog del av. Men man kan försöka avgöra vad han hade rimlig möjlighet att ta del av.

Jag tänker närmast på uppgiften om de springande poliserna i gränden som fanns endast i kvällstidningarna (?) och i det SE berättar kl. 12.20.

Det borde gå att avgöra om han kan ha läst Expressen eller Aftonbladet före kl. 12 den 1/3. Vid tiden kom väl kvällstidningar ut efter lunch? Tidigare vid stora händelser? När brukade ordinarie manuslämning/pressläggning, kl. 03? Genom att studera uppgifter i förstaupplagorna borde man kunna avgöra om tidningarna kan ha presslagts tidigare än vanligt och funnits distribuerade runt om i Storstockholm redan tidigt på förmiddagen.

Kanske en möjlighet att placera SE på mordplatsen efter skotten.

Ja, det där är en fråga som jag stött på flera gånger, men inte sett något säkert svar på.
SvD och DN kom väl tidigt med posten och där kan man nog tänka sig att SE prenumererade på SvD.
(Där han fick numret han kunde ringa till SvD? kontakt och telefonnummer stod längst upp till höger på sidan)

Frågan är med tanke på det sena mordet och hur redaktionen fick planera om, om detta försenade utgivningen något?
Uppenbart är att man hade bråttom, då SvD skriver att Palme blev skjuten i bröstet o.s.v.
Taximeddelandet med signalement från 00:27 fanns med samt 2 unga kvinnor som gjorde "hjärtmassage" etc. att man sökte 2 män...

Men tidningarna är ju bara en kanal. Vi har ju dessutom TV och radio också.
Uppgifterna däremot emanerar ju dock från samma källor i princip. Man citerade också varandra i det fall någon fått tag i ett vittne eller polis som inte den "andra redaktionen" fått o.s.v.
Citera
2023-02-22, 11:13
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
GM-agerandet i sig är hyperrationellt, anledningen till det (att han skulle pekas ut av signalementen) är det rakt motsatta, helt förryckt.

Av någon anledning förstår jag inte din mening...

Du får gärna omformulera den.
Citera
2023-02-22, 11:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, gällande hans intresse för utstämplingstiden kan man ju konstatera att om han stämplat ut och skjutit Palme i nästa gathörn, så vet han ju redan att han stämplat ut i lagom tid för att skjuta Palme i nästa gathörn. Vad skall GM-SE med informationen till, han vet ju redan vad han har att agera efter? Han är inte heller det minsta diskret med sitt intresse och utstämplingstiden är en björn som sover. Och ja, det framstår som helt rimligt att som vittne vara intresserad av tiden och extra mycket så gällande SE.

Som man kan ana i hettan i kommentarer gällande detta från vissa skribenter, så är det helt avgörande för SE-saken att GM-SE var objektivt eller subjektivt akut trängd av uppgifter som florerar 1/3. Annars låter sig inte GM-SE:s agerande förklaras.

Objektivt sett var han det inte. Subjektivt, ja, det är ju svårt att säga, men det kräver en närmast inadekvat verklighetsuppfattning eller liknande.

Antingen det eller tystnad och fokus på annat istället. Som om uppgifterna inte fanns eller inte var något problem för hypotesen.
Citera
2023-02-22, 11:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Visst. Det kanske inte nämndes någon rock just vid det tillfället, men det är väl ingen tvekan om att den långa mörka rocken hade nämnts i flera av radio och TV-sändningarna innan SE ringde polisen:
(FB) Skandiamannen

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Tror du att SE var helt oförmögen att lägga lite pussel?

Presskonferensen anges ju som utlösande faktor för att GM-SE kontaktar PU i och med att signalementen i någon mån ska peka mot honom. Tittar man på det som rapporteras i TV och radio från den förekommer keps och endast keps. Inget annat pekar mot SE. Det som i övrigt anges pekar istället mycket tydligt bort från SE eller är neutralt.

Eller ringer han PU efter klockan 12 då det talades om rock som ett alternativt och ej sannolikt signalement rörande två utlänningar klockan 04 i Rapport?

Jag har svårt att pussla ihop GM-SE:s bevekelsegrund till att lyfta luren kl. 12.19.
Citera
2023-02-22, 11:27
Avslutad
Citat:
Det är väl helt oomstritt att uppgifterna om lång mörk rock och keps, och som gick ut i radio och TV innan SE ringde till polisen dagen efter, kom sig av att vittnen hade sett SE och uppfattat honom som gärningsmannen. Så har ju SE själv förklarat det i förhör, så har också exfrun uppfattat det. Senaste PU, och även poliser som var med förr i tiden har bekräftat det här. Här ur en intervju med Hans Ölvebro:
– Utan tvekan blev Engström sedd av andra som trodde att han var gärningsmannen. Det var ju därför han själv ringde dagen efter och sade att "det är jag som pekas ut som den flyende".
https://www.svd.se/a/Ade79E/olvebro-engstrom-bara-flamsade-runt
Sedan rapporterades det ju några motstridiga uppgifter också i media under natten, om att gärningsmannen skulle ha varit lite yngre (typ 30-45 år) och haft en mörkblå täckjacka. Vad de här uppgifterna berodde på är kanske lite oklart. Kanske hade några missbedömt SE:s ålder, en rimlig gissning är väl också att något vittne helt enkelt hade råkat förväxla t.ex. Anders B eller Lars J med gärningsmannen.

Vittnen har svårt att bedöma ålder- speciellt i mörker och när man inte ens sett ansiktet. https://svenska.yle.fi/a/7-1376166
Citera
2023-02-22, 11:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Av någon anledning förstår jag inte din mening...

Du får gärna omformulera den.

Jag som tyckte jag var snärtig.

Det var påfallande irrationellt av SE att se sig som utpekad av signalement 1/3 kl. 12.20.

Och agerandet utifrån denna irrationella föreställning var synnerligen rationellt (överlagt, uttänkt, beräknande, dristigt, avancerat)?
Citera
2023-02-22, 11:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag som tyckte jag var snärtig.

Det var påfallande irrationellt av SE att se sig som utpekad av signalement 1/3 kl. 12.20.

Och agerandet utifrån denna irrationella föreställning var synnerligen rationellt (överlagt, uttänkt, beräknande, dristigt, avancerat)?
Äh, så avancerat är det väl inte. Han hör uppgifter som han känner sig träffad av (lång mörk rock och keps med öronlappar), och så hör han också andra uppgifter om 30-45 år och mörkblå täckjacka.

Då ringer han till polis och tidningar och säger att han själv var ett vittne som hade mörk rock och keps, och att han såg mördaren som var yngre och hade mörkblå täckjacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in