2023-02-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Låter lite som Kirkuk. Kan det stämma?

Korrekt! Snyggt plockat!

Kir-kuk är alltså den föga uppskattade vinballen.

Kir var ett surt vin som såldes på systembolaget. Finns inte kvar i sortimentet, lika bra det.

Leif Östling blev utesluten från gemenskapen när han ifrågasatte skatte/bidragssystemet.

En kebabtallrik och frågan till Gordonge!
Citera
2023-02-19, 15:30
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Korrekt! Snyggt plockat!

Kir var ett surt vin som såldes på systembolaget. Finns inte kvar i sortimentet, lika bra det.

Leif Östling blev utesluten från gemenskapen när han ifrågasatte skatte/bidragssystemet.

Ursäkta en liten off topic undran;

Kir var väl inte ett surt vin? Snarare sött och sliskigt. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2023-02-19, 16:15
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Korrekt! Snyggt plockat!

Finns kvar i finsk tappning

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/caprice-kir-296601/
Citera
2023-02-19, 16:27
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger

Kir var väl inte ett surt vin? Snarare sött och sliskigt. Rätta mig om jag har fel.

Kir består ju egentligen av en del crème de cassis/svartvinbärslikör och nio delar torrt vitt vin, så Kir är både frisk och söt. Många tänker nog på Aurora, som är ett smaksatt(svarta vinbär) sött fruktvin(friskt men sötare):

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/aurora-296801/

Sorry för OT!
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-02-19 kl. 16:56.
Citera
2023-02-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger

Du har rätt. Det var Tirnave jag tänkte på. Kir var väl det näst billigaste!

Tirnave-drycken (vill inte kalla det vin) finns inte kvar i sortimentet.

Thåström:

Vi byggde vår stil på en helig allians
Av tre ackord och sur Tirnave
Det sistnämnda var Systembolagets
Just då billigaste medicin
Med en pikant smak av terpentin

Från låten "The haters".
Citera
2023-02-19, 21:02
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Korrekt! Snyggt plockat!

Tack.

Det var Vinballe jag tog det på.

Får blanda mig en Kir Royale till kebaben. Helt ok om man har ett bra torrt vitt och inte har för mycket cassis…

Då åker vi vidare:

1. Ligger ungefär mitt i landet (ok, strax söder om) vid en flod namngiven av en närliggandes regions namn
2. Ligger vid kullarna som är belägna nedåt på kartan och som varit värd sju gånger för stora och prestigefyllda sportevenemang, senast 2022
3. Har kallats för världshuvudstad i sin genre i ungefär 100 år
4. Befolkat från början av ursprungsbefolkning som idag är klar minoritet
5. För ca 100 år sedan skedde en rasmassaker, men inte med ursprungsbefolkningen inblandad
6. Om man byter ut en konsonant får man ett verb som är synonymt med små barns framfart
Citera
2023-02-20, 22:19
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Tack.

Får blanda mig en Kir Royale till kebaben. Helt ok om man har ett bra torrt vitt och inte har för mycket cassis…

Då åker vi vidare:

1. Ligger ungefär mitt i landet (ok, strax söder om) vid en flod namngiven av en närliggandes regions namn
2. Ligger vid kullarna som är belägna nedåt på kartan och som varit värd sju gånger för stora och prestigefyllda sportevenemang, senast 2022
5. För ca 100 år sedan skedde en rasmassaker, men inte med ursprungsbefolkningen inblandad
6. Om man byter ut en konsonant får man ett verb som är synonymt med små barns framfart

6b. Om man byter ut samma konsonant (men till en annan konsonant än i 6 ovan) får man ett annat verb som är synonymt med att deklarera och betala en skatt, ofta med prefixet för
7. 2+50+uttryckte
8. OK
Citera
2023-02-21, 18:51
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Tack.

Då åker vi vidare:

6b. Om man byter ut samma konsonant (men till en annan konsonant än i 6 ovan) får man ett annat verb som är synonymt med att deklarera och betala en skatt, ofta med prefixet för
7. 2+50+uttryckte
8. OK

6c. Om man byter ut en annan konsonant (begynnelsebokstaven) får man ytterligare ett verb som är synonymt med att gå runt i en massa fryst vatten
Citera
2023-02-21, 19:20
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
7. 2+50+uttryckte
8. OK

6c. Om man byter ut en annan konsonant (begynnelsebokstaven) får man ytterligare ett verb som är synonymt med att gå runt i en massa fryst vatten

Fattar inte hälften av ledtrådarna men några stämmer in på Tulsa.
Citera
2023-02-21, 20:57
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Fattar inte hälften av ledtrådarna men några stämmer in på Tulsa.

Rätt!!

Blev många, men medvetet väldigt krångliga leads.

1. Strax söder om mitten av USA (ok implicit för Oklahoma)

2. Southern Hills (söder neråt på kartan), som stått värd till sju majors i golf (US Open och PGA-mästerskapen) vilket är tangerat rekord för de ambulerande majors. Spelades där senast 2022. Svår lead

3. Oljans huvudstad. Svår lead.

4. Indianerna bodde här först

5. 1921 var det en rasmassaker där många svarta dödades (även vita)

6. Tulsa -> Tulta
6b. Tulsa -> Tulla (förtulla)
6c. Tulsa -> Pulsa (i snö)

7. 2=Tu, 50=L (romerskt), uttryckte=sa
(Inte heller helt enkel)

8. OK = Oklahoma

Som sagt, många leads men försökte göra dem svåra. Mycket imponerande att du tog det på så vaga och delvis konstiga leads. Visar på stor erfarenhet i tråden. När du söker ditt nästa jobb kan du utan att överdriva skriva ”extensive experience in figuring out (sometimes quite awkward) destinations on the famous Flashback city quiz thread even if the leads are very very vague” i CVt. Ja, förutom att ha fått ”En Bernard” uppkallad efter dig som troligen kommer väga tyngre när rekryterarna sållar vilka som kommer på intervju. Tror även att många här kommer att ställa upp som referens.

En biljett till college-match i valfri amerikansk nationalsport som finns representerad i Tulsa. Och förmånen att ta oss vidare till nästa destination.
Citera
2023-02-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Stockholm? Erik den Helige är helgonet i stadsvapnet.

- Staden är mer än 2 000 år gammal.
- Universitetet i staden grundades 1477.
- Var en viktig stad under medeltiden pga av boktryckarkonsten.

En liten extraledtråd

Lund?
Citera
2023-02-22, 10:00
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Rätt!!

Blev många, men medvetet väldigt krångliga leads.

1. Strax söder om mitten av USA (ok implicit för Oklahoma)

2. Southern Hills (söder neråt på kartan), som stått värd till sju majors i golf (US Open och PGA-mästerskapen) vilket är tangerat rekord för de ambulerande majors. Spelades där senast 2022. Svår lead

3. Oljans huvudstad. Svår lead.

4. Indianerna bodde här först

5. 1921 var det en rasmassaker där många svarta dödades (även vita)

6. Tulsa -> Tulta
6b. Tulsa -> Tulla (förtulla)
6c. Tulsa -> Pulsa (i snö)

7. 2=Tu, 50=L (romerskt), uttryckte=sa
(Inte heller helt enkel)

8. OK = Oklahoma

Som sagt, många leads men försökte göra dem svåra. Mycket imponerande att du tog det på så vaga och delvis konstiga leads. Visar på stor erfarenhet i tråden. När du söker ditt nästa jobb kan du utan att överdriva skriva ”extensive experience in figuring out (sometimes quite awkward) destinations on the famous Flashback city quiz thread even if the leads are very very vague” i CVt. Ja, förutom att ha fått ”En Bernard” uppkallad efter dig som troligen kommer väga tyngre när rekryterarna sållar vilka som kommer på intervju. Tror även att många här kommer att ställa upp som referens.

En biljett till college-match i valfri amerikansk nationalsport som finns representerad i Tulsa. Och förmånen att ta oss vidare till nästa destination.

Jo, du har så rätt. När någon svarar rätt efter 3 ledtrådar och 10 minuter så känns det lite misslyckat, så enkelt får det inte vara.

OnT:

Vi börjar med en Bernard :

1. Var var Bernard förra veckan? Inte så lätt att komma dit, det finns bara en väg och den har definitivt inte tillräcklig kapacitet.
2. Järnvägen hit byggdes runt (förra) sekelskiftet och det verkade som det inte har hänt så mycket sen dess.
3. Ligger nära landets södra gräns men det verkar inte finnas någon direkt väg över den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in