2023-02-22, 09:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja det står så i Expressen att svenska experter säger att långsiktigt kommer inte Ukraina att klara detta

Du påstår att svenska experter - plural säger att Ukraina inte kommer klara detta.

Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-invasionen-just-nu-ser-jag-inget-slut/
Denna är fortfarande öppen men den jag egentligen menade ligger under premium nu.

Länkar (👏🏽👏🏽👏🏽 ) sen till en artikel där en expert säger att han inte är säker på att Ukraina kan vinna detta.

Viss skillnad där.
Citera
2023-02-22, 09:02
Medlem
orrecrists avatar
Verkar inte hända nämnvärt mycket i kriget? Går rätt långsamt för Ryssland
Citera
2023-02-22, 09:03
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Poletten hos Wolfgang Hansson har äntligen trillat ner: https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/352880

Fruktansvärt! Ett krig mellan NATO och Ryssland, vilket svammel, att Wolfgang är Rysstroll kunde man väl aldrig tro.
Citera
2023-02-22, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Har varit här i tråden sedan decennier men mer aktiv sen sedan ett år bakåt.

Du bör fundera på varför mitt nick är nytt. Det är inte så svårt att lista ut. Jag kan inte säga det rakt ut men jag kan ge dig en ledtråd. Forumets motto: "Yttrandefrihet på riktigt" är inte aktuellt när det kommer till det som den djupa svenska staten anser ha att göra med "rikets säkerhet".

Stor risk att jag återkommer med nytt nick efter detta inlägg. Det är verkligen högt i tak i detta land...

Voltaire skulle ha sagt "Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det."

Ovanstående citat som är en av vår västliga demokratis grundpelare tappar betydelse för varje dag som går. Är det OK för dig?
Var iofs Evelyn Beatrice Hall som sade det även om många trott det var Voltaire. Och tråden har ju bara funnits i ett år så du menar nog att du varit inne på fb sedan decennier, vilket nog totalt är så länge fb funnits, i ett par decennier typ...
Citera
2023-02-22, 09:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Verkar inte hända nämnvärt mycket i kriget? Går rätt långsamt för Ryssland
Det är väl snarare Ukraina det går långsamt för, d.v.s. att återta det de anser som sitt land.
Citera
2023-02-22, 09:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Vad jag har läst så gör Ryssland framsteg hela tiden medans det går dåligt för Ukraina.
Har läst det i västmedia.
Ryssarna har hållit på med en offensiv i en månads tid. Framstegen har varit väldigt små men tydliga. Nu har dom minskat hela tiden i snart tre veckors tid. Det ser ut som att deras offensiva förmåga börjar vara nednött helt nu. Deras inringning av Bakhmut verkar ha misslyckats, dom har blivit tillbakatryckta söder om staden men även i norr hamnade dom att backa lite. Jag skulle tro att vi får se ett momentumskifte under mars och att Ukraina kommer börja ligga på offensiven ordentligt från april.

Västmedia är i allmänhet väldigt långsamma i uppföljningen och har ingen riktig koll på vad som händer på slagfältet. Oftast ligger deras rapportering flera veckor efter hur det ser ut i verkligheten.

Hade USA trott att Ukraina skulle förlora kriget så hade inte Biden besökt Kiev, det är ett som är säkert.
Citera
2023-02-22, 09:08
Medlem
Knut-Annes avatar
Wagners ledare Prigozhin är ute i kylan som sagt, tror även att Kadyrov ligger illa till, han lär i alla fall hålla en betydligt lägre profil framledes.
De blev för kaxiga, Kreml vill ha alla makt själv.
Citera
2023-02-22, 09:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du besitter så oerhört mycket visdom och kunskap Hervonen.
Kan du bemöda dig med att skicka källa på dessa busslaster och att Ryssland tycks ge upp Bakhmut?
Detta är en bra källa som uppdaterar varje dag och verkar ha väldigt mycket "inside information". Det är en ukrainare men informationen är klar och objektiv och verkar nästan alltid stämma.

https://www.youtube.com/watch?v=71DV7tKuvq4

Att man ger upp Bakhmut är min egen bedömning på hur krigsutvecklingen sett ut dom senaste veckorna. Att skicka iväg Wagnersoldater från det frontavsnittet tycker jag gör det mera tydligt att man inte prioriterar det lika högt längre.
Citera
2023-02-22, 09:11
Medlem
Citat:
Vad jag har läst så gör Ryssland framsteg hela tiden medans det går dåligt för Ukraina.
Har läst det i västmedia.

Då läser du inte mkt alls
Rätt pinsamt av dig att hitta på saker återigen
På vilket sätt går det bra för ryssland?
Citera
2023-02-22, 09:12
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är väl snarare Ukraina det går långsamt för, d.v.s. att återta det de anser som sitt land.

Jo men så kan man ju också se det. Men eftersom Ryssland skulle inta Ukraina på några dagar får man ändå säga att det går långsamt.
Citera
2023-02-22, 09:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Hotar Putin även Turkiet när han säger väst/NATO? Jag har alltid fått för mig att Ryssland aldrig hotar Turkiet. Turkiet och Ryssland är dock inga allierade med varandra. Turkiet har fördömt invasionen och sa dessutom att Ukraina borde få tillbaka sina områden och även Krim.

Turkiet låter inte ryska krigsfartyg passera bosporen.

Turkiet är lite svårt i kategoriseringen av väst. De är också splittrade internt. Det finns anti-Nato partier i Turkiet. Där finns en inflytelserik teoretiker (Huntington) som klassificierar dem utanför väst för de är kulturellt så annorlunda: https://en.wikipedia.org/wiki/Clash_of_Civilizations

På sätt och vis är Turkiet lite som Ukraina och baltikum. Ett ben i väst, och det beror lite på vem som styr i landet också.

Personligen skulle jag säga att om det var forced choice, så skulle jag placera dem i väst. Men egentligen är det bäst att tänka på dem som en sak för sig själva.

P.S. Turkiet låter inte någon passera genom Bosporen, varken väst eller ryssland. Det är något de har gjort i förväg just för att undvika att behöva ta sida vid en konflikt.
Citera
2023-02-22, 09:13
Medlem
orrecrists avatar
Försvarade aldrig Ukraina sig mot invasionen av Krim? Eller gav dom bara upp det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in