2023-02-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nu ljuger du igen! Vilka experter?
Länka till artikeln!
Såg att det låg under premium nu.
Men gå in på expressen och sök på kriget Ukraina
Citera
2023-02-22, 08:51
Medlem
Citat:
Länka till artikeln!
https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-invasionen-just-nu-ser-jag-inget-slut/
Denna är fortfarande öppen men den jag egentligen menade ligger under premium nu.
Citera
2023-02-22, 08:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Vad jag har läst så gör Ryssland framsteg hela tiden medans det går dåligt för Ukraina.
Har läst det i västmedia.

Det kallas för elastiskt försvar, en modern variant av "Fabian tactics".

https://en.wikipedia.org/wiki/Fabian_strategy
Citera
2023-02-22, 08:52
Medlem
Hotar Putin även Turkiet när han säger väst/NATO? Jag har alltid fått för mig att Ryssland aldrig hotar Turkiet. Turkiet och Ryssland är dock inga allierade med varandra. Turkiet har fördömt invasionen och sa dessutom att Ukraina borde få tillbaka sina områden och även Krim.

Turkiet låter inte ryska krigsfartyg passera bosporen.
Citera
2023-02-22, 08:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
43 busslaster med Wagnersoldater har flyttats från Bakhmutfronten till Mariupol dom senaste två dygnen. Dom ska väl troligtvis förstärka den ryska katastrofen vid Vuhledar.

43 busslaster är inte speciellt mycket, 2000-2500trupper kanske. Troligtvis allt som är kvar av Wagner, eller deras veterantrupper åtminstone. Ryssland tycks ge upp Bakhmut, de senaste dagarnas avsaknad av framsteg och nu detta tyder på att man inte längre tror man kan ta staden.

Wagner har nog gjort sitt i det här kriget, vi kommer inte att se mycket mera av dom. Lägger man in dom vid Vuhledar så blir resultatet samma slakt som vi sett under en månad redan.
Citera
2023-02-22, 08:54
Medlem
Citat:
Länka till artikeln!
https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-invasionen-just-nu-ser-jag-inget-slut/
Inte denna jag menade för den ligger under premium nu, men det står lite i denna också
Citera
2023-02-22, 08:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vafalls? Aftonbladet säger att det är ett proxykrig? Och att det finns risk för kärnvapenkrig om konflikten eskalerar utom kontroll?

Det finns ändå hopp för den västliga modellen. Till sist blir det rationellt igen.
Men ljuger inte bara Aftonbladet?! Vafalls!

Skämt åsido så säger han att "man skulle kunna kalla det ett proxykrig". Inte att det är ett proxykrig.

"Som möjligen kan tänka sig att använda kärnvapen i nåt läge".

Jo, det kan man om ens egna länders gränser är hotade så finns såklart en risk i en desperat situation. Så det är en liten vridning av ord som gäller. Kärnvapenhot finns såklart alltid då det finns kärnvapen på jorden. Men risken att de används i Ukraina i dagsläget är oerhört liten.
Citera
2023-02-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Hotar Putin även Turkiet när han säger väst/NATO? Jag har alltid fått för mig att Ryssland aldrig hotar Turkiet. Turkiet och Ryssland är dock inga allierade med varandra. Turkiet har fördömt invasionen och sa dessutom att Ukraina borde få tillbaka sina områden och även Krim.

Turkiet låter inte ryska krigsfartyg passera bosporen.
Turkiet och Ryssland är väldigt överens.
Dom har ett avtal om att Turkiet sköter försäljningen av rysk olja i området.
Citera
2023-02-22, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej då angrep Ryssland Georgien, för 30 år sedan låg ubåtar och rostade sönder.

Ja du har rätt. Såklart gav dig sig på andra i storleksordning tills de gick på pumpen s a s.
Citera
2023-02-22, 08:59
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
43 busslaster med Wagnersoldater har flyttats från Bakhmutfronten till Mariupol dom senaste två dygnen. Dom ska väl troligtvis förstärka den ryska katastrofen vid Vuhledar.

43 busslaster är inte speciellt mycket, 2000-2500trupper kanske. Troligtvis allt som är kvar av Wagner, eller deras veterantrupper åtminstone. Ryssland tycks ge upp Bakhmut, de senaste dagarnas avsaknad av framsteg och nu detta tyder på att man inte längre tror man kan ta staden.

Wagner har nog gjort sitt i det här kriget, vi kommer inte att se mycket mera av dom. Lägger man in dom vid Vuhledar så blir resultatet samma slakt som vi sett under en månad redan.

Du besitter så oerhört mycket visdom och kunskap Hervonen.
Kan du bemöda dig med att skicka källa på dessa busslaster och att Ryssland tycks ge upp Bakhmut?
Citera
2023-02-22, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Att hamna ute i kylan sådär är väl en dödsdom? Då förväntas man rycka fram över ett fält för att röja positioner som nästa steg?
Citera
2023-02-22, 09:02
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ja, det var nog deras största misstag och första misstag. Hade någon överlevt av de där styrkorna så hade nog Putin personligen dödat dem pga deras katastrofala misslyckande.

Rykten säger att det inte var dom bästa trupper som gick in först? I såfall måste det ju vara sanktionerat av Putin borde han inte skylla på dom.

Nä att Ryssland är ett stort land håller jag med om men Ukraina är inte så litet det heller speciellt inte när man ska invadera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in