2023-02-21, 22:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du tror inte Nuland redan är där med pengapåsen och håller på att fixa en PRO-väst regering?

tror du?
Citera
2023-02-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
De kommer inte att exportera några fler vapen, till och med Serbien har sagt stopp även Indien har sagt stopp.

De enda länderna som just nu vill ha ryssarnas vapen är några afrikanska länder som får de till skänks.
Att Serbien visar Ryssland ryggen är anmärkningsvärt.

Så kallat ryskt u-landsbistånd! Dom fattiga jävlarna får köpa billiga vapen!
Citera
2023-02-21, 22:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ryssland är stort på kartan, men en ekonomisk dvärg i förhållande till sin geografiska storlek.
Ryssland är en kontinent. De har tillgång till mycket mineraler. Genom en vän sen barnsben, han är svensk men har arbetat för ett internationellt företag vilket gjorde att han var stationerad 6-7 månader per år i Ryssland, så har jag varit i östra Ryssland. Man kan säga och tycka vad man vill om Putin och duman, men folket är fantastiskt.
Mer sansade och inbjudande människor har jag inte träffat på, jo möjligen Italienarna på sicilien..
Citera
2023-02-21, 22:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jaa-a.., samtidigt börjar vintern närma sig sitt slut. Blir svårt för ryssarna att få något vettigt gjort under mars/april när det hela går trögare. Misstänker att man ifrån ryskt håll har inställt större operationer de närmaste 6-8 veckorna. Tippar personligen att samma tankegång finns även hos Ukraina.

Sen kommer frågan : Vem kommer att slå till först ?
Och det är en bra fråga. Min gissning är ryssarna, för att de är så illa tvungna. De befinner sig redan i anfallsposition, som jag förstått det. Samtidigt rinner tiden ut för en vinteroffensiv — det börjar redan bli varmare och är bara en tidsfråga innan regnet står som spön i backen.

Detta har ju på det stora hela varit ett bekymmer för Ryssland sedan i höstas: de måste agera för att behålla — eller återta — initiativet. Det leder till förhastade drag som försämrar/utarmar den ryska förmågan ytterligare. Den operativa reserven töms. Britterna har inte upptäckt mer än någon handfull ryska förband i beredskap bakom fronten (det kan ändå finnas fler).
Ken_Dryden uttryckte det på ett fint sätt härom dagen: det blir förstärkningar som sipprar in som små rännilar i stället för den där stora störtfloden. Fritt ur minnet.
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Enligt ukrainska youtubers så skall de nuvarande attackerna också skapa förutsättningar för huvudoffensiven genom att ta nyckelpositioner som nu hindrar stora och snabba framryckningar. Detta verkar gälla i norra delen av fronten i Luhanskprovinsen. Förbereda för attacker mot Yampil/Lyman och mot Kupiansk. De behöver tydligen en bra utgångspunkt för att genomföra den stora offensiven.
Det verkar troligt. Jag tror nog att ryssarna vet precis vad de gör, men de har inte haft möjlighet att ombilda och ersätta förband som i vissa fall så gott som förintades förra året. Det gör att den stora offensiven mycket väl kan bli stor, men kanske inte så där mördande effektiv. Vi får se.
Citera
2023-02-21, 22:23
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Här är jag helt ening med dig.
Men det krävs ju lite motprestationer av Ukraina. Det bor ju en och annan etniskt Ryss på krim av förklarliga skäl. Man kan ju inte ha ihjäl dessa i tid och otid. Plus lite gällande Natofrågan

Nu är ju inte Ryzzland Bangladesh precis när man mäter befolkningstäthet, det finns gott om plats i "moderlandet" för de ryzzar i Ukraina som fortsatt vill vara ryzzar.

Folkförflyttningar - med tvång - är urgammal ryzzk tradition så några hundratusen ryzzar som prompt vill lev det ryzzka livet finns det ju plats för i moderlandet utan att det kommer kännas överbefolkat.
Citera
2023-02-21, 22:31
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du drar upp en viktig poäng här.., för hur ligger det egentligen till med detta ?

Själv börjar jag bli lite mer pessimistiskt på detta. Mycket prat, men levererar eu-länder det man säger sig vara villig att göra ? Som jag sade inatt, Leo2 pratet ser ut att rinna mera ut i sanden. Bedrövligt när man tänker på att det kan vara en så vital del utav en ukrainsk offensiv, förutom det moralhöjande med dessa leveranser.

Samma sak med flyg-pratet, mycket snack.., ingen hockey !

Detta spelar bara Putin i händerna.

Vi kan och får inte se och veta allt.
Du får nöja dig med det.

Men det sker hela tiden saker.
Skulle Biden dyka upp i Ukraina bara sådär?

Du är för otålig.
Citera
2023-02-21, 22:41
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
tror du?

Vem vet. Kärringen som är ett hatobjekt, far väl runt överallt och är en mardröm för alla ryska agenter, i tråden.
Citera
2023-02-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Ryssland är en kontinent. De har tillgång till mycket mineraler. Genom en vän sen barnsben, han är svensk men har arbetat för ett internationellt företag vilket gjorde att han var stationerad 6-7 månader per år i Ryssland, så har jag varit i östra Ryssland. Man kan säga och tycka vad man vill om Putin och duman, men folket är fantastiskt.
Mer sansade och inbjudande människor har jag inte träffat på, jo möjligen Italienarna på sicilien..

Du tycker inte att det är anmärkningsvärt att ett så sansat och inbjudande folk med ofantliga naturresurser har en så, relativt, svag ekonomi? Vad gör de för fel egentligen? De borde ju kunna tävla med både USA, Japan, Tyskland och Kina i fråga om utveckling…
Citera
2023-02-21, 22:45
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Intressant utveckling av relationen Polen - Ukraina till Rysslands förtret.

https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

https://foreignpolicy.com/2023/02/21/poland-ukraine-russia-putin-imperial-dreams/

Det är roligt att läsa. Går lite stick i stäv med konspirationsteorier här i tråden om att det fanns expansionsplaner från polsk sida.
👍
Citera
2023-02-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Och det är en bra fråga. Min gissning är ryssarna, för att de är så illa tvungna. De befinner sig redan i anfallsposition, som jag förstått det. Samtidigt rinner tiden ut för en vinteroffensiv — det börjar redan bli varmare och är bara en tidsfråga innan regnet står som spön i backen.

Detta har ju på det stora hela varit ett bekymmer för Ryssland sedan i höstas: de måste agera för att behålla — eller återta — initiativet. Det leder till förhastade drag som försämrar/utarmar den ryska förmågan ytterligare. Den operativa reserven töms. Britterna har inte upptäckt mer än någon handfull ryska förband i beredskap bakom fronten (det kan ändå finnas fler).
Ken_Dryden uttryckte det på ett fint sätt härom dagen: det blir förstärkningar som sipprar in som små rännilar i stället för den där stora störtfloden. Fritt ur minnet.

Det verkar troligt. Jag tror nog att ryssarna vet precis vad de gör, men de har inte haft möjlighet att ombilda och ersätta förband som i vissa fall så gott som förintades förra året. Det gör att den stora offensiven mycket väl kan bli stor, men kanske inte så där mördande effektiv. Vi får se.

Det har de vetat hela tiden - de har också vetat att kriget o annekteringen av krim är en bricka av nato/usa där ukraina är är en bricka i NATO/USAs hemliga krigföring mot ryssland - samt att allt går enligt plan - det var planerat att mer än 100,000 ryssar o 30,000 wagner o mer 'n 10,000 kadyrovs skall dö o en jävla massa helicoptrar, tanks mm o jättefartyg skulle sänkas o krimbron skulle sprängas
Citera
2023-02-21, 22:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina skall få en ny sorts bomb som kan flyga 72 km- Är inte det ungefär som Himars?
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1628145135694274560
Citera
2023-02-21, 22:53
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Vem kommer att erövra Ryssland och hur? För annars har man ingen jämförbarhet i situationerna.

Pengarna ligger väl snarast på ett jugoslaviskt scenario än ett externt övertagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in