Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Jaa-a.., samtidigt börjar vintern närma sig sitt slut. Blir svårt för ryssarna att få något vettigt gjort under mars/april när det hela går trögare. Misstänker att man ifrån ryskt håll har inställt större operationer de närmaste 6-8 veckorna. Tippar personligen att samma tankegång finns även hos Ukraina.
Sen kommer frågan : Vem kommer att slå till först ?
Och det är en bra fråga. Min gissning är ryssarna, för att de är så illa tvungna. De befinner sig redan i anfallsposition, som jag förstått det. Samtidigt rinner tiden ut för en vinteroffensiv — det börjar redan bli varmare och är bara en tidsfråga innan regnet står som spön i backen.
Detta har ju på det stora hela varit ett bekymmer för Ryssland sedan i höstas: de måste agera för att behålla — eller återta — initiativet. Det leder till förhastade drag som försämrar/utarmar den ryska förmågan ytterligare. Den operativa reserven töms. Britterna har inte upptäckt mer än någon handfull ryska förband i beredskap bakom fronten (det kan ändå finnas fler).
Ken_Dryden uttryckte det på ett fint sätt härom dagen: det blir förstärkningar som sipprar in som små rännilar i stället för den där stora störtfloden. Fritt ur minnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Enligt ukrainska youtubers så skall de nuvarande attackerna också skapa förutsättningar för huvudoffensiven genom att ta nyckelpositioner som nu hindrar stora och snabba framryckningar. Detta verkar gälla i norra delen av fronten i Luhanskprovinsen. Förbereda för attacker mot Yampil/Lyman och mot Kupiansk. De behöver tydligen en bra utgångspunkt för att genomföra den stora offensiven.
Det verkar troligt. Jag tror nog att ryssarna vet precis vad de gör, men de har inte haft möjlighet att ombilda och ersätta förband som i vissa fall så gott som förintades förra året. Det gör att den stora offensiven mycket väl kan bli stor, men kanske inte så där mördande effektiv. Vi får se.