2023-02-21, 13:45
Medlem
stilichos avatar
"Användare" i all ära, men hur är det med antalet postade inlägg? Som vanlig användare är jag rätt ointresserad av hur många andra som läser här, däremot är det av stor vikt att det postas mycket inlägg. Någonstans finns rimligen den statistiken, men eftersom jag är tidspressad så får gärna någon annan berätta hur det ser ut med antalet postade inlägg över tid. Ökar eller minskar det? Och vilka variationer pratar vi om?
Citera
2023-02-21, 13:51
Medlem
Jag tycker inte att det är någon nämnvärd skillnad nu mot för femton år sedan. Kanske vissa valpar till användare som var unga då har vuxit upp och ifrån trollandet här.
Citera
2023-02-21, 14:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jag gissar på att det är tvärtom.
Det är både ock.
Rysstroll, Ukrainatroll, sprutfientliga, sprutvänliga. Alla samma skrot & korn.
Citera
2023-02-21, 14:09
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Flashback är ett forum man riskerar att bli avstängd ifrån utan uppenbart skäl och vid avstängning är det starta ett nytt konto som gäller om man har några invändningar. Samtidigt är det mest invandring som diskuteras oavsett underforum vilket blir tröttsamt i längden inte alla tror att allt kommer lösa sig bara vi skickar ut dom. Med andra ord är många diskussioner totalt ointressant oavsett vettig trådstart.

Fast allt skulle faktiskt lösa sig då.
Citera
2023-02-21, 15:54
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Flashback ÄR söndermodererat. Dessutom varierar nivån på modereringen. Det finns ingen konsekvent linje där man vet vad som gäller, det skiljer från delforum till delforum och vilken moderator som agerar just på ditt inlägg. Ett och samma OT-inlägg kan i delforum ett raderas i tysthet, i delforum två leda till en 0.03-varning och i delforum tre stå kvar helt omodererat och leda till en givande sidodiskussion. Det finns inget sätt att veta, utöver trial and error. Då kanske man kan invända att det är bättre att sluta gå offtopic men det är inte så diskussion fungerar. Flashback är inte Wikipedia. En tråd är inte en faktaartikel. En diskussion är ett levande väsen, byggt av diskussionsdeltagarna. En diskussion är inte en snitslad bana från start till mål.

Detta leder till att människor varnas och stängs av hejvilt. Kika i Avstängningstråden och räkna antalet avstängningar per dag. Det är inte normalt att ett forum kontinuerligt stänger av 5-10 användare per dag, 365 dagar om året.

Detta beteende får naturligtvis konsekvenser. Människor använder multipla konton, inte för att trolla utan som backup för att kunna fortsätta läsa och skriva som inloggad även när det tidigare kontot får en till sex månaders avstängning. Detta gör att Flashbacks statistik över sina användare inte stämmer överens med verkligheten då en enda person kan alternera mellan ett flertal konton, lite beroende på vilket som är avstängt för stunden.

Blockeringar och IP-bans är idag meningslösa när varenda människa sitter på VPN. Det blir alltså ett luftslott, en chimär, och regelverket blir tandlöst och bara ett sätt för enskilda moderatorer att känna sig lite viktiga för en stund. Utvecklingen har sprungit ifrån Flashback.

Antalet aktiva debattörer på forumet är långtifrån så många som Flashback själva vill göra gällande. Tvärtom. Jag skulle gissa att något tusental individer står för lejonparten av alla inlägg, många med multipla användare. Sedan har vi naturligtvis en massa anonyma läsare med få eller inga inlägg men de räknar jag inte in bland gruppen aktiva användare eftersom de bara är passiva läsare.

Det här är min bild av vad som sker, oavsett vad moderatorerna och admin själva säger. De har ju ett intresse av att bevara status quo och måla upp bilden av ett fungerande system med väl beprövade rutiner. Att så inte är fallet visar den här typen av diskussioner, vilka poppar upp då och då. Många användare, framförallt sådana med många år på forumet, är överens om att forumets stora svaghet är modereringen. Det borde sända tydliga signaler för den som lyssnar. Tyvärr verkar ingen lyssna. Nu kommer Tempest och BigFatCone att dyka in och säga att vi har fel och sedan dör den här diskussionen ut för att återkomma om två månader i en ny tråd. Med samma utfall. Det är så kretsloppet ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Det där att man ska hålla sig till ämnet är väl bra på sitt sätt. Ser man på andra forum där den regeln inte finns spårar ofta trådarna ur och blir inte lika läsvärda.

Sen är väl modereringen ojämn och ibland onödigt hård alternativt för slapp, samt att det ibland känns som moderatorerna går efter eget subjektivt tyckande. Det hade även varit bra om man fick ett meddelande om ett inlägg man har gjort raderats.

Sen har ju Flashback tekniska brister som att sidor inte laddas och man får försöka flera gånger innan man får upp något. Sen dessa kakor som ständigt pajar och som man får rensa flera gånger om dagen. Sådant ger att amatörmässigt intryck, och att Admin och teknikerna egentligen inte bryr sig utan mest är intresserade av att håva in pengar.

Flashbacks nedgång började när de bestämde sig för att anpassa forumet efter den stora massan. Alla PK-människor.

Många av flashbacks kärnanvändare, anti-PK folket, har flytt och fortsätter att fly. Jag vet flera mycket skickliga och roliga invandringskritiska debattörer som lämnat flashback för gott för twitter. Det blir snart bara PK-mupparna kvar som fullständigt bryter ihop så fort de läser ordet "neger" eller "jude" och som därefter genast försöker förstöra diskussionen.

Flashback är idag inte ens i närheten av att vara samma forum som det var för 8-10 år sedan.

För 10 år sedan så blev inte långa, välskrivna inlägg borttagna bara för att det råkade innehålla en del saker som inte var helt och hållet OnT.
Senast redigerad av Zloth 2023-02-21 kl. 16:08.
Citera
2023-02-21, 15:54
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jag gissar på att det är tvärtom.
Fast det går ju inte ihop, när 90% av befolkningen inte är rysstroll och antivax

För mig var det när heta ämnen reformerades och blev modererade. Charmen med Flashback var 50% underhållning med allt stört som ploppade upp där, och att läsa brottstrådar och få snabba svar.

Men nu finns inte underhållningen kvar, alls sjukt nog. Och brottstrådarna är det ingen idé att läsa när det är så stört många inlägg utan summering ofta, och om det kommer är det alldeles för sent när allt ändå summeras i Aftonbladet.

Visst hänger jag här lite, men jag går in och kolla vilka nyheter som ligger högst, sen läser jag om det på andra ställen än här. Det blir lite mer som en nyhetsnotis sida, för här kommer det som på riktigt kan vara av intresse upp högt
Citera
2023-02-21, 16:09
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackadem
Ett bra exempel på en bra tråd med riktigt bra diskussioner med få troll och inget tjat om invandring osv är denna tråd! Detta är den mest läsvärda tråden jag sett sedan man började kalla varandra "troll" som en del av en debatteknik.

Kollade snabbt genom och i denna tråd så krigar trollen som vanlig var tredje inlägg ungefär.
Natotroll och Rysstroll slänger de på alla utan anledning. De bara jävlas och förstör.

Så jäva tråkigt
Citera
2023-02-21, 16:09
Medlem
snooper123s avatar
Här är anledningen till att flashback tappat användare. En hel tråd med BARA spam på en timme och ingen moderator gör något trots att det är rapporterar.

(FB) Jag känner mig yr.
Citera
2023-02-21, 16:19
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är både ock.
Rysstroll, Ukrainatroll, sprutfientliga, sprutvänliga. Alla samma skrot & korn.
Äntligen någon med en hjärna och som inte bara trollar.
Citera
2023-02-21, 16:23
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Här är anledningen till att flashback tappat användare. En hel tråd med BARA spam på en timme och ingen moderator gör något trots att det är rapporterar.

(FB) Jag känner mig yr.

Tror ni att fler moderatorer hade varit en lösning?
Citera
2023-02-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Kollade snabbt genom och i denna tråd så krigar trollen som vanlig var tredje inlägg ungefär.
Natotroll och Rysstroll slänger de på alla utan anledning. De bara jävlas och förstör.

Så jäva tråkigt

Var väl så för 15 år sen. Men då barkade många trådar iväg till balkantrådar.
Citera
2023-02-21, 16:25
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Fast det går ju inte ihop, när 90% av befolkningen inte är rysstroll och antivax

För mig var det när heta ämnen reformerades och blev modererade. Charmen med Flashback var 50% underhållning med allt stört som ploppade upp där, och att läsa brottstrådar och få snabba svar.

Men nu finns inte underhållningen kvar, alls sjukt nog. Och brottstrådarna är det ingen idé att läsa när det är så stört många inlägg utan summering ofta, och om det kommer är det alldeles för sent när allt ändå summeras i Aftonbladet.

Visst hänger jag här lite, men jag går in och kolla vilka nyheter som ligger högst, sen läser jag om det på andra ställen än här. Det blir lite mer som en nyhetsnotis sida, för här kommer det som på riktigt kan vara av intresse upp högt
Jaha, ja men om du skriver att det är så på ett anonymt forum, så stämmer det ju såklart.

99% av alla användare på Flashback är homosexuella. Det bara är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in