2023-02-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Vi betalar skatt så det räcker och blir över, det är hur våra politiker använder pengarna som är problemet. Pengar som i dag går till invandringsprojektet, SIDA, Ukraina och andra politiska passionsprojekt som inte gynnar Sverige hade lätt kunnat gå till äldreomsorgen. Om du anser att vi måste betala mer i skatt förstår du inte hur mycket skatt vi redan betalar. Märk väl att det endast är de fattiga som betalar skatt, de förmögna har medlen att mer eller mindre slippa undan skatt helt.
Förmögenheter är sällan en hög med sedlar och guldmynt man bara kan ta och dela ut till vårdpersonal.

Tittar du fysiskt på en förmögenhet så är det byggnader, skogs- och jordbruksfastigheter, maskiner och inventarier. Sådant som fattiga använder sig av när de går till jobbet eller behöver köpa något.

Hur ska det beskattas? River du fabrikslokaler eller låter skatteverket förvalta dem så sjunker produktiviteten och det går åt ännu mer personal (vilket ger än färre över till äldrevården).

Håller helt med om att det är svårt att höja skatten mer. Något smartskaft måste syna hur resurserna används.
Citera
2023-02-21, 13:15
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Menar du att kommunalskatten går till Invandringsprojekt, SIDA, Ukraina och div passionsprojekt?
Utan dessa med mera hade det funnits mer utrymme till pengar åt äldreomsorgen, ja. Kakan hade fortfarande kunnat vara lika stor, en av delarna hade bara blivit mindre medan en annan hade kunnat bli större. Det finns en gräns för hur mycket pöbeln kan beskattas, för de måste fortfarande kunna äta om de ska kunna betala skatt. Förr eller senare får omprioritering av utgifterna ske.
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Förmögenheter är sällan en hög med sedlar och guldmynt man bara kan ta och dela ut till vårdpersonal.

Tittar du fysiskt på en förmögenhet så är det byggnader, skogs- och jordbruksfastigheter, maskiner och inventarier. Sådant som fattiga använder sig av när de går till jobbet eller behöver köpa något.
Ja, det är just detta som är problemet. Jag menar inte att de rika fuskar, för det gör de inte, utan att det funkar på så vis att det i princip endast är de fattiga som betalar skatt.
Citera
2023-02-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Utan dessa med mera hade det funnits mer utrymme till pengar åt äldreomsorgen, ja. Kakan hade fortfarande kunnat vara lika stor, en av delarna hade bara blivit mindre medan en annan hade kunnat bli större. Det finns en gräns för hur mycket pöbeln kan beskattas, för de måste fortfarande kunna äta om de ska kunna betala skatt. Förr eller senare får omprioritering av utgifterna ske.

Ja, det är just detta som är problemet. Jag menar inte att de rika fuskar, för det gör de inte, utan att det funkar på så vis att det i princip endast är de fattiga som betalar skatt.
Ok. Du har inte en aning om de olika skatterna vi har i landet. Om jag minns rätt så fick vi lära oss de olika skatterna i högstadiets samhällskunskap. Återkom gärna i ämnet när du gått ur högstadiet.
Citera
2023-02-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ok. Du har inte en aning om de olika skatterna vi har i landet.
Det var väl en onödigt ovänlig ton??

Hur kom du till den slutsatsen?
Citera
2023-02-21, 13:44
Medlem
Citat:

Hur ska det beskattas? River du fabrikslokaler eller låter skatteverket förvalta dem så sjunker produktiviteten och det går åt ännu mer personal (vilket ger än färre över till äldrevården).

Håller helt med om att det är svårt att höja skatten mer. Något smartskaft måste syna hur resurserna används.
Det gjorde något smartskaft ett par inlägg bakåt, fast det fäste inte. Sedan hjälper det inte att skrika att kejsaren är näck, för alla svenskar är såpass dumknullade att de röstar fram systemet på repeat vart fjärde år.
Citera
2023-02-21, 13:50
Medlem
Citat:
Det var väl en onödigt ovänlig ton??

Hur kom du till den slutsatsen?
För att han bara snackar skit
Citera
2023-02-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det gjorde något smartskaft ett par inlägg bakåt, fast det fäste inte. Sedan hjälper det inte att skrika att kejsaren är näck, för alla svenskar är såpass dumknullade att de röstar fram systemet på repeat vart fjärde år.
Vilket inlägg menar du? Jag har sett flera bra, mer eller rmindre djuplodande analyser här. Men flashback är nog inte rätt forum att förändra systemet i.

Och väljarna kan vara hur korkade som helst. Det är representanterna och deras remissinstanser som behöver bra idéer.
Citera
2023-02-21, 13:53
Medlem
Citat:
För att han bara snackar skit
Angående vad? Är det bekymmersfritt att höja skatten ytterligare menar du?
Citera
2023-02-21, 13:57
Medlem
Citat:
Allt hänger på kommunen man bor i. Vissa kommuner har riktigt bra hemtjänst medan andra är värdelösa.
Problemen i HT är två.
Det första är utflyttningskommuner där befolkningen är åldrande där de unga flyttat ut. Det andra är pengar. Vem f-n vill jobba inom omsorgen till pisslöner?

Inte hemtjänst men demensboende.
En närstående till mig jobbade som US på ett demensboende och hon lovordades av sina kollegor och chefer. Utan OB och delade turer så hade lönen varit likvärdig med SOC-bidrag. Tro f-n att hon vuxenpluggade och i dag har ett glidarjobb med dubbel lön.
Kvar på det demensboendet är gamla kärringar som inväntar pension samt invandrare.

Ska vi få en bra, kommunal vård måste vi inte bara betala mer i skatt utan även fundera på hur vi ska lösa vården i små kommuner.
Jag förstår att lösningen inte är att importera muslimer som gärna tar dessa skitjobb.

kan vi inte anställa kvinnorna från ukraina som lever på 71:- per dag?

alla har väl inte rätt utbildning men det går nog att lösa?
Citera
2023-02-21, 14:01
Medlem
Citat:
Vilket inlägg menar du? Jag har sett flera bra, mer eller rmindre djuplodande analyser här. Men flashback är nog inte rätt forum att förändra systemet i.

Och väljarna kan vara hur korkade som helst. Det är representanterna och deras remissinstanser som behöver bra idéer.
Det var mitt eget inlägg 11 jag syftade på. Vilket forum är rätt för att förändra systemet då, tycker du? Eller ännu hellre; var det något fel på min analys om varför äldrevården är så värdelös? Om man ska så ett frö av insikt hos några medborgare så är väl det här forumet lika bra som något annat?
Citera
2023-02-21, 14:20
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ok. Du har inte en aning om de olika skatterna vi har i landet. Om jag minns rätt så fick vi lära oss de olika skatterna i högstadiets samhällskunskap. Återkom gärna i ämnet när du gått ur högstadiet.
Jag förmodar att du missförstår poängen med flit. Men jag ska försöka förenkla det hela om det skulle vara så att du faktiskt inte förstår. Mindre pengar till Ukraina med mera, mer pengar till kommun, Svensson betalar lika mycket skatt totalt.
Citera
2023-02-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
kan vi inte anställa kvinnorna från ukraina som lever på 71:- per dag?

alla har väl inte rätt utbildning men det går nog att lösa?

verkar finnas något ställe där man ser möjligheterna

"Elva ukrainska flyktingar har fått jobb inom Skellefteå kommuns vård och omsorg.

Universitetslektorn Olena Hrytsanchuk är en av dem och jobbar nu som vårdbiträde inom hemtjänsten i Bureå.

– När jag jobbar med universitetseleverna är det mer energi, men med äldre handlar det om kunskap och visdom, säger hon.

Olena Hrytsanchuk är med i ett projekt av Skellefteå kommun som innebär att de jobbar inom vården samtidigt som de även lär sig svenska."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ukrainskan-olena-hrytsanchuk-har-fatt-jobb-inom-hemtjansten-i-skelleftea
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in