2023-02-21, 09:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag letar just nu runt på olika webplatser. Om jag hade haft ett dyrt superkonto på AFP, så hade jag fått talet direkt - och kunnat välja mellan engelska eller franska för simultantolkningen.
Bara att slanta upp, då.
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror att han vill skapa splittring i västvärlden, både länder emellan och mellan folket på gatan. Forsätta stödja Ukraina och riskera kärnvapenkrig eller vika sig och låta det nya storryssland formas…
Ja, absolut, men något säger mig att detta tal inte kommer vara riktat till folk i andra länder.
Citera
2023-02-21, 09:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ingen är väl ändå förvånad över att ryss-land funderar på att lägga land under sig.
Men att göra detta med Vitryssland, nu? Nej, det är inte rimligt. Så korkar är inte ens Putin.
Än så länge funkar väl hans knähund bra?

Att USA har någon innanför murarna i Kreml är också väldigt troligt. Så de vet i förväg vad som kommer att hända.
Dokumentet överraskar inte på något sätt. Observera att det är författat 2021 – innan det katastrofala ryska haveriet i Ukraina, så innehållet i planen är fullt rimligt. USA har också haft väldigt pricksäkra uppgifter runt invasionen, så de har säkert någon informatör långt upp i leden i Kreml.
Men timingen är lite för bra. Vad kommer det Belarusiska folket göra när detta blir känt för dem, och vilka muskler har Ryssland nu att slå ner ett folkuppror i Belarus?
Citera
2023-02-21, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Troligen skurit av hela apparaten. Rubb och stubb.

Borde man inte förblöda av det rätt snabbt?
Citera
2023-02-21, 09:43
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering berör mest Bidens besök i Kiev och de politiska följderna av detta besök.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Man kan ha åsikter om Gregg.
Men det här stycket är viktigt:
Nu kommer naturligtvis många att påstå att Kyiv blir en dräng till Väst men så kommer inte att ske eftersom det är VI som strider, inte Väst. Att vi soldater skulle godta en ny korrupterad regering efter kriget är = 0. Våra soldater vet varför de strider, vet vem den interna och externa fienden är. Dessutom kommer de unga att gå man ur huset vid nästa val och säkerställa ett parlament med en allt yngre generation.

Total utrensning av all rysk påverkan och rysk korruptionsmentalitet.
Citera
2023-02-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bara att slanta upp, då.

Ja, absolut, men något säger mig att detta tal inte kommer vara riktat till folk i andra länder.

Jag tror att han kommer att låta som om han riktar sig till ryska folket, men att talet innehåller detaljer som får folk, i synnerhet ”fredsvänner”, i väst att undra om det inte är dags att dra sig tillbaka och bygga upp die Mauer igen.
Citera
2023-02-21, 09:46
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Dokumentet överraskar inte på något sätt. Observera att det är författat 2021 – innan det katastrofala ryska haveriet i Ukraina, så innehållet i planen är fullt rimligt. USA har också haft väldigt pricksäkra uppgifter runt invasionen, så de har säkert någon informatör långt upp i leden i Kreml.
Men timingen är lite för bra. Vad kommer det Belarusiska folket göra när detta blir känt för dem, och vilka muskler har Ryssland nu att slå ner ett folkuppror i Belarus?

Jo. Men vem ska initiera detta? Han sitter väl i fängelse?
Vem ska hålla ihop detta.
Vi pratar om ett folk som är nedslaget i skorna sedan länge.
Att resa sig politiskt är en sak.
Att angripa/kasta ut ryssar, är något helt annat.
Citera
2023-02-21, 09:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Det är känt för dem sen 90-talet när avtalet skrevs.
Citera
2023-02-21, 09:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Borde man inte förblöda av det rätt snabbt?
Om man inte förbinder, så dör man snart.
Om man förbinder, så går det att stoppa.
Sedan blir detta med kisseriet ett problem. Genom bandaget?
Citera
2023-02-21, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte bara frustration, det är också ogenerade uttryck för att Ukraina är en del av Ryssland. Lyssna på Putins tidigare rådgivare Sergej Markov som talar om hur Kiev är ”rusernas huvudstad” och hur den ryska armén kommer att ta dem tillbaka till ”deras (!) ärorika stad” och driva ut ockupanten Biden (?) och ”juntan som tog över 2014”* (07:58):
https://youtu.be/_Z-B3s6V7ss
Inte så konstigt att Ukraina är skeptiska till fredssamtal med Kreml, för Markov är givetvis inte ensam, och inte heller är det troligt att han säger detta osanktionerat.

*) i de ryska propagandalögnerna är det inget problem att Zelenskyj valdes med 73% av rösterna 2019; ingenting efter marionetten Janukovich accepteras.
Vadå Ukraina är skeptiska till fredsamtal, dom förkastade förhandlingarna innan konflikten, det var så det började samma sak efter ett par månader in i konflikten.
Citera
2023-02-21, 09:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/venaqV/svenske-sjukvardaren-niels-ryssar-urinerade-pa-doda

Allt är första världskriget redux. Otroligt.
Citera
2023-02-21, 09:57
Medlem
0ldMans avatar
Kommer rapporter från Ukraina nu att raketer kommer från Vitryssland. Undra om det stämmer.
Citera
2023-02-21, 09:59
Medlem
attogs avatar
ny lag?
StartSportPlusTVNöjeTipsaKulturLedare

Rysslands invasion av Ukraina
Liverapportering från Vladimir Putins tal
Av:
Anna Sjögren
Publicerad: Mindre än 2 tim sedan
NYHETER
På fredag är det ett år sedan Rysslands invasion av Ukraina.
Klockan tio svensk tid väntas Vladimir Putin hålla sitt årliga tal.
Här kan du följa vår liverapportering från talet.
Skriv inlägg
Anna Sjögren
4 min

Mitt tips:
Putin vill ha immunitet av alla ryssar för all framtid, för sin brott.
Ingen kan lämna ut honom.
Ingen kan åtala honom.
Sedan avgår han och lever i en grotta i Uralbergen
Senast redigerad av attog 2023-02-21 kl. 10:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in