2023-02-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Det är helt galet, allt som är fel med den svenska psykiatrin.

Fanns en kille här på Flashback som psykiatrin vägrade hjälp vid hans psykos med röster baserat på att han var missbrukare. Diskuterade saken när jag själv som går i samtal, och verkade vara väldigt ensam om att anse att psykotiska människor ska omhändertas och inte anses att de ska "nyktra till " ute i samhället på egen hand.

Trots allt är majoriteten psykoser drog/alkoholutlösta. Skulle inte förvåna mig om psykiatrin av det skälet vägrat ta emot sonen varpå fadern tvingats ta med en människa som är otillräknelig hem.

De vill inte ha psykotiska människor uppe på psyk om psykoserna är utlösta av substanser och de vill inte ta in andra sjuka människor om de samlat sig och klarar av ett femminuters samtal men är redo att tvångsvårda människor för att de är glada. På riktigt, dvs. De bedömer psykosers vara och icke vara helt godtyckligt.

En människa med kniv ute i samhället som skriker att den är utsatt (och som dessutom ställer sig på bandet på ICA), ska inte släppas på fri fot utan in på observation minst tre dagar.

Ska man hålla folk med psykotisk sjukdom inlagda för alltid? Livet ut? T ex schizofreni? Är det rimligt? Finns ju även dem med kronisk psykos - ska man hålla dem inne med? Man behöver inte vara farlig bara för det. Helt omöjligt att lagstifta på det sätt du önskar utan att bryta mot grundlagen.
Citera
2023-02-20, 21:37
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Ska man hålla folk med psykotisk sjukdom inlagda för alltid? Livet ut? T ex schizofreni? Är det rimligt? Finns ju även dem med kronisk psykos - ska man hålla dem inne med? Man behöver inte vara farlig bara för det. Helt omöjligt att lagstifta på det sätt du önskar utan att bryta mot grundlagen.
Läste in det som motargumentation till att psykiatrin släppte en psykotisk person som stått på ICA och skrikit ut vanföreställningar, med sin stackars pappas som desperat försökte få hjälp till sin son? Han är död pga. psykiatrin mer än sonens dåliga omdöme. 3-7 dagar må kännas som en livstid för dig men död är du i en evighet.
Citera
2023-02-20, 21:42
Medlem
Citat:
Läste in det som motargumentation till att psykiatrin släppte en psykotisk person som stått på ICA och skrikit ut vanföreställningar, med sin stackars pappas som desperat försökte få hjälp till sin son? Han är död pga. psykiatrin mer än sonens dåliga omdöme. 3-7 dagar må kännas som en livstid för dig men död är du i en evighet.

Det jag läser är ett white thrash antaganden som fyller en situation med många tomma luckor med egna fantasier och antaganden med grund i okunskap om psykiatri. Uppfyller han inte kriterierna för LPT ska han såklart inte buras in, svårare än så är det inte. Sjukvården följer de lagar som finns. OM han varit på akutpsyk så har han med största sannolikhet helt enkelt inte uppfyllt de kriterier som finns för tvångsvård.

Du har till och börja med inte en aning om han faktiskt visade de psykotiska symtom när han var på psyk, som han gjorde vid mordtillfället. Psykiatrin kan inte se in i framtiden. Det är fan inte ens klarlagt att han ens varit där heller
Citera
2023-02-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Psykiatrin är inget fängelse. Inga lagar tillåter dem att hålla dem för sånt dravel du tar upp.
Jag skrev inget om tvång. Bara i din fantasi.
Citera
2023-02-20, 21:51
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menatetz
Jag skrev inget om tvång. Bara i din fantasi.
Han tror att folk som följer med andra frivilligt för att få hjälp och möjlighet att läggas in gör det under tvång.

Han hade fått LPT om det hade varit med polis han åkt upp, om de verkligen inte försämrat vården ännu mer. Polisen brukar nog knappast kunna viftas bort såsom en hjälpsökande med anhörig eftersom polisen saknar intresse att behöva ta hand om psykotiska människor.

Men vederbörande är ett geni och förstår mer än oss andra
Citera
2023-02-20, 21:52
Medlem
Otroligt tragisk händelse och mina tankar går till alla inblandade samt släkt, vänner och bekanta till familjen.

Någon som kan berätta mer om MGM? Har han lidit av psykisk ohälsa tidigare? Eller kan något annat hänt som utlöst det inträffade?
Citera
2023-02-20, 22:18
Medlem
Citat:
Killen åkte upp med sin pappa och pratade frivilligt med psykiatrin. Det innebär att LPT inte ens var en del av vad jag reagerade på, lika lite som killen som försökt få hjälp för sina psykoser, här på Flashback. Att läkare däremot försöker LPT.ea personer för att de är glada (de måste få överläkarens bedömning i en del saker också med sig) är däremot tvångsvård. Klart att de ska kunna ta in och behålla en vårdsökande människa och kritiseras när de inte vill ha patienter för att det innebär arbete för dem.

Jag har nog finare påbrå än vad du har. I min dåliga släktgren är den blodsdelen bland annat författare och univeristeslärare på Yale och annat som gör att vi kan kalla dem medelklass som minst. I USA där uttrycket används dvs.

Jag kan mer än dig om mycket. Mina gener delas även med tillräckligt många för att vara bevisat mer elitiska, vilket dina knappast är. Som sagt, du ingår inte i någon begåvningsreserv. Pajas.

Och på psykiatrin gjorde man förmodligen en bedömning att det inte är någon fara. Om han har en historik med psykoser har han säkert öppenvård sen innan, och då är det öppenvårdens uppdrag. Eller så har han inte visat upp den sjukdom som påstås ha funnits under besöket. Det är sannolikt att det förvärrats på efterhand.

Bara faktumet att du försöker framhäva ditt påbrå är det mest klassiska white thrash-beteendet som finns förutom tribaltatuering. Det är en våg du inte längre kan rida på. Du tillhör likväl det obildade lägre kastet vars höjd på karriär är runt truckkortet ungefär. Förutsatt att du ens har ett jobb, känns mer troligt med arbetslöshet och en inrökt hyresrätt.
Citera
2023-02-20, 22:23
Medlem
Har själv erfarenhet av psyket i Borås och kan säga dit vill man inte oavsett hur dåligt man mår. Blev avvisad när polisen körde upp mig dit. Känns att målet för dessa är gå och ta livet av dig så slipper vi dig.
Citera
2023-02-20, 22:34
Medlem
Är det bekräftat att det är Ol*wer som är MGM?
Citera
2023-02-20, 23:28
Medlem
Citat:
Han är 19 år vad jag förstod av tråden och behöver absolut inte vara inom öppenvården när han sannolikt fått en akutpsykos vilken även kanske kan vara debut av psykossjukdom.

Jag är motsatsen till WT då min släkt grundlagt en del platser i Sverige och jag innan dess ska vara intrasslad i var och varannan adelssläkt i Sverige som andra länder i Europa liksom kungahus. Mina idag närmare anhöriga har arbetat i Afrika och arabvärlden som ingenjörer och varit ledare över antal projektarbeten och den gren där det gick illa för en del kommer av en prästfostran och samtliga är långt över genomsnittet intelligensmässigt och samma släkt men de som hamnade i USA bör räknas som medelklass till övre medelklass och när det går så bra som det gjorde för de immigranterna, är de knappast i gruppen amerikaner som anses fallit i botten utan de som gjorde den amerikanska drömmen. Det är t.ex. fint att ha anknytning till Yale då det är bland världens finaste universitet. Några av mina syskon är med i Mensa och fler i syskonskaran bör räknas som mycket nära om det inte skulle räcka med poäng för åtminstone ett medlemsskap till. Jag delar även genetisk bakgrund med en av vår tids mest enastående idrottsstjärnor i Sverige, i rakt nedstigande led. Det finns en hel del roligt att säga om olika släktingar bakåt i tiden eller de jag delar olika släktgrenar med men:

Jag är van vid att människor som är underlägsna mig försöker få omvärlden att tro att det är dom som är av de finare sorternas människor.

Därför har jag en viss fantasifull bild av både din IQ som din avsaknad av klass och stil. Jag bryr mig inte om hur du eller någon annan dömer mig då jag är van vid att underlägsna människor är de första som tar till sådana vapen eftersom ni själva innerst inne vet att ni inte heller är något alls mer än sådana som måste ha andra att trampa på för att åtminstone låtsas vara bättre.

Svara inte igen. Du är inte bara korkat obildad, du är rätt överflödig för mig också.

Det konstigaste i den här historien är att han beväpnad kunde gå in i polishuset utan problem. Inte att han blev utsläppt från psykiatrin. Vid det tillfället var han med stor sannolikhet inte så sjuk som han sedan blivit.

Sannerligen ett fall för psykiatrin även du! Mycket skitsnack om man säger så.
  • Narcissistisk personlighetsstörning
  • Vanföreställningssyndrom
  • Grandiosa vanföreställningar
  • White thrash/lågklass (riskfaktor)
Det var den korta versionen av saker man kan identifiera hos dig
Citera
2023-02-21, 00:13
Medlem
Men borde inte polisen granskas för tjänstefel?

Att LOB:a en person med uppenbara psykiska problem? Och sedan bara låta honom gå. Han var ju som ett bomb redo att explodera. Det borde polisen verkligen förstått, med tanke på hur han betedde sig på Ica.

Stackars alla andra på Ica och behöva stå där med en sån galning, sen tar polisen 30 minuter på sig att åka dit. Polishuset ligger ju skapligt nära. Och ja jag fattar att dom kan ha varit på andra grejer. Men att närmsta patrull till centrum en lördag eftermiddag kl 16 är 30 minuter bort. Ja det är riktigt illa. Men inte alls förvånande.
Citera
2023-02-21, 00:49
Moderator
Schlesiens avatar
Anonyma skribenters egen släkthistoria och egen sjukdomshistoria är OffTopic.
Region/landstingspolitik är OffTopic.

Utgången rubrik:
Misstänkt mord i Borås 2023-02-19

/ Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här