Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Tro mig: Jag vet en mycket seriös person som för många år sedan ringde till Gabriella i ett försök att prata en stund. Flashback var aldrig aktuellt under uppringningen. Gabriella drog i handbromsen omgående och hänvisade till polisen. Samtalet var över på mindre än en minut. En annan mycket seriös person som intresserade sig för fallet pratade med Pernilla för säkert över tio år sedan, men fick värsta hånet upptryckt i ansiktet: "Om inte polisen har klarat ut det här, hur ska då DU kunna klara det?" Personen blev fly förbannad och har aldrig brytt sig om fallet mer efter det. Bra jobbat, Pernilla! Och tänk att använda polisen som någon slags måttstock för intelligens i fallet ...

Ja, PW kan säkert vara nedlåtande det betvivlar jag inte. Jag hade vägarna förbi Mariestad här förra veckan. Det e klart att man får ju en lite annan bild av staden och de intressanta platserna i verkligheten än att bara titta på Eniros kartor på nätet... Te x torget, vad fantastiskt litet det faktiskt är, plus då den lilla gatusnutten Österlånggatan söderut. Nu är jag definitivt inte heller på något sätt nedlåtande, Mariestad är ju en mycket fin stad, men allt uppfattas mycket större på TV, det kan jag säga.
När Helena går från Stadt mot Österlånggatan (om hon gjorde det) går ju på nolltid i denna komprimerade stadsbild. Sträckan ut mot Ekuddens bostadsområde är ändå en bit att gå. Det är ändå en märklig känsla när man ser det på plats att detta brott kunde hända här. Men det kanske inte var ändå så konstigt att just Mariestad skulle drabbas av detta tragiska försvinnande. Vi har ju ändå en betydande mängd dårar/knarkare som fanns här i denna småstad då. Jag tycker de våldsbrott som har ägt rum här inklusive den våldtäkt i Lockerud i juni 1992 ändå sticker ut för att vara en skaraborgsk småstad. Jag får lite för mig att samma typ av våldsbrott inte riktigt fanns i övriga skaraborgska städer vid denna tid. Det kan jag inte erinra mig ha hört. Kan det bero på att man ändå även huserade ett gäng interner i staden som drog in lite skit kanske ? Droger ? Läget vid E3/E20. Plus den stora arbetsplatsen E-lux som drog till sig alla möjliga typer av människor. Det fanns även ett mc-gäng vid soptippen som senare blev MC-Sweden och HA dessutom.
Jag kanske har fel i detta men det verkade som Mariestad hade en betydande klick välmående rik medelklass (den fina residensstaden vid vattnet), men även en klick av brottslingar av typ "storstadssnitt" på denna tid. Där i emellan självklart den stora skötsamma arbetar/medelklassen.
Jag läste på nätet att just Lockerud verkade vara den mest socialt belastade stadsdelen. Byggdes 1970. Jag vet inte om även Bråten gick under namnet "Lockerud" också, förr. Men det är nog den delen som idag benämns som Lockerud åt väster, alltså närmast sjukhuset som verkar vara den mest slitna och traditionellt mest problemfyllda får jag en känsla av. Denna stadsdel var väl läste jag på flashback var "finnarnas område" på 70- och 80 -talen.
Tanken är lätt att tänka att detta grymma brott ändå har begåtts av det mest förhärdade elementen i staden. Att de fick syn på en gåendes Helena på Ekuddenväggen när de skulle upp till efterfesten där. Ett rent överfall. Problemet blir ändå då att man hade sådan lokalkännedom, kör ganska lugnt då cykelvägen fram och tillbaka ,tar med kroppen och gömmer den så bra att den aldrig hittas, sen håller tyst i alla år om detta. Det är ändå där det blir lite konstigt med teorin om "de
okända våldsmännen".