2023-02-19, 17:13
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Ett annat alternativ till att Ullber#g gick åt det hållet kan bero på att inte långt från den skolan så låg det bostäder. I en av dem vet jag att en del av holkrökarna drällde. Där fanns säkert andra droger med men jag minns det som att de mest drog dit och rökte på. Jag vet inte om Ullber#g hängde där men jag vet att det är ganska stor chans till det då Kräm#er med säkerhet var där ibland samt många fler av de som i tråden nämnts som missbrukare. Tråkigt nog kan jag inte minnas vem som hyrde denna bostad då det var liksom öppna dörrar för folk. Minns heller inte adressen bara att det var en nergången gammal lägenhet. Jag har enbart varit där en gång för att leta efter en polare och blev hänvisad dit. Vill bra lägga till detta då det faktiskt finns fler anledningar till att gå emot trädgårdsskolan. Du har säkert bättre koll och kanske kan faställa vilken liten kvart jag har vagt i minnet där?!

Har en fråga gällande P Nilsso@n. Är han för 1968 ev+/- 1år? Gick på tunaholmsskolan? Sportkille? Har en kille i bakhuvudet som kan vara han men är lite osäker och undrar vem han är.

Det finns i tråden inlägg där PeKr hävdar att han sett PU gått från i riktning Trädgårdsgatans parkering. Däremot finns inte något inlägg där PeKr säger sig ha sett PU gå i motsatt riktning. Faktum är att PK har sagt precis tvärtom, ett inlägg där PeKr säger sig inte ha sett vart PU tog vägen efter Stadt:

Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Du vill göra gällande att vi umgicks, Ja fram till denna dag. JA. sen sporadiskt men det var inte som förr, jag vet, du vet , att det låg något i luften efter det här, Sen en sak, vart tog du vägen efter statt. du stod alltid och kollade in brudar. hängde med mig. vi satt ju i statts parken. alla dina vänner. eller många av dom. Jag såg inte dig på stan. tror ingen annan gjorde det heller. Man ser från statts parken in till torget. det är max 75 meter dit.
vet du om du ville åka med oss ner till stan med TA. Eller tog ni din bil ner??

(Mina fetningar ovan.)
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-02-19 kl. 17:33.
Citera
2023-02-19, 17:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Jasså?
De flesta är ju anonyma här eller utger sej att vara någon, så hur kan du veta?
Vad tror du isfl hon skulle bidra med? Hon vet ju inget, enl vad som framkommit i media.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Det vore väldigt bra om Ulrika skulle vara villig att svara på ett begränsat antal frågor. Mycket av förutsättningarna den aktuella natten är fortsatt oklara vilket gör att det är svårt att komma vidare med fallet. Det skulle exempelvis handla om frågor om vem eller vilka som var på besök hos henne den aktuella natten. Och hur och när hennes väninna gick eller åkte därifrån. En annnan intressant fråga är vem som var den 4e personen i Ulrikas, KMs och Helenas taxi från Töreboda till Mariestad. När kom BW till henne på söndagen? Vi är många i tråden som vill hjälpa till att försöka hitta Helena men det är svårare när inte förutsättningarna är klara. Om det är någon som har en bra relation till Ulrika så kanske det är möjligt att vi skribenter i tråden kommer överens om 5-7 frågor som vi vill ställa Ulrika. Hon kan då få dessa frågor skriftligt utan att ens behöva läsa tråden. Hennes kontakt svarar då i tråden på frågorna. Tänker som en engångs grej. Hade varit starkt om hon ställde upp på ett sådant upplägg. Finns det någon i tråden som har kontakt med Ulrika som vill ta upp det?

Ja, det finns flera frågor som Ulrika skulle kunna besvara. Det hade även besparat tråden från hundratals onödiga inlägg.
Citera
2023-02-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, det finns flera frågor som Ulrika skulle kunna besvara. Det hade även besparat tråden från hundratals onödiga inlägg.

Absolut är det så. Varför kvarstår då dessa frågor obesvarade genom alla år med oskyldigt anklagade gms? Tom tystnad när hennes ex o dåvarande vän stod anklagad!??
Kanske det anses lika lite relevant för fallet som att BW talade med Helena utanför stadt?!! Vem/vilka styr vad som anses tillföra fallet något, polis, utredare, media eller människor med anknytning?
Citera
2023-02-19, 22:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det finns i tråden inlägg där PeKr hävdar att han sett PU gått från i riktning Trädgårdsgatans parkering. Däremot finns inte något inlägg där PeKr säger sig ha sett PU gå i motsatt riktning. Faktum är att PK har sagt precis tvärtom, ett inlägg där PeKr säger sig inte ha sett vart PU tog vägen efter Stadt:

Citat:

Här finns det gott om utrymme för tolkning av att "inte ha sett vart PU tog vägen efter Stadt". PK kan mycket väl mena att han såg PU gå mot Trädgårdsskolan MEN att han EFTER DET (!) inte såg röken av PU.

Det komiska faktumet är att PU själv inte kunde redogöra för vart han tog vägen ... Han slingrade sig med att han typ "förmodligen hade minglat runt på stan" och så vidare. Han kunde aldrig säga var och inte nämna en enda person som han skulle ha stött på. Lalajlaj låg på honom hårt om detta. Kort sagt: PU:s insats i tråden är både medioker och komisk. På alla centrala punkter mindes PU ingenting, helt ovidkommande saker mindes han, allt som han inte "kunde" svara på, förklarade han in absurdum med att "det måste ha varit runt 93-94" (läs så ser du). Lalajlaj gjorde ett mycket gediget jobb när det begav sig.

Lalajlaj kunde också bevisa att PU hade ljugit om att T*omas A*hl skulle ha hjälpt PU att lägga klinkers i hallen tidigare på lördagen. Lalajlaj kunde också bevisa att PU INTE hade sålt sin bil till en bilhandlare i Mariestad som PU påstod att han hade gjort, utan till en tjej vid namn UlOl. Och så här höll det på. PU döljer massor, inget snack om den saken.

Så här långt pekar allt på att PU kan vara inblandad. PU tillsammans med JoFr? Och/eller tillsammans med PeNi?
Citera
2023-02-19, 22:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Tråden hade kunnat besparas många tusen inlägg! Om jag hade varit Ulrika eller Gabriella, hade jag gått in i tråden och klargjort saker. Skit i polisen, för de kommer ändå aldrig att komma längre. Gå ut offentligt och starta en "öppen utredning". Bryt mot eventuella hot om brott mot sekretessen och så vidare. Gudrun och Arne trillar snart av pinn (hemskt att behöva skriva så, men ...), själva blir systrarna äldre och äldre. Gå ut och förklara allt offentligt, allt ni vet. Om inte här på Flashback, så med en tidnings hjälp. Ingen kommer någonsin att kunna ställas till svars för mord - särskilt inte om gärningsmannen var under 21 år vid tillfället (och i det avseendet har vi namnet på en högst potentiell person). Det handlar inte längre om att få någon fälld (och det har det inte gjort på länge), det handlar bara om att vi ska få svar - i den mån det nu är möjligt. Gärningsmannen kommer aldrig att säga något, sannolikt inte ens på sin dödsbädd. Det är han för mentalt skadad och känslodöd för att göra. Kör! Frågan är bara hur mycket information systrarna har fått av polisen. Förmodligen mycket mindre än vad vi tror. Vi ska vara glada för om de kan/vill ledsaga oss med det (lilla?) de vet. Men för guds skull: Vi behöver hjälp på några centrala punkter.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-02-19 kl. 22:30.
Citera
2023-02-19, 23:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tråden hade kunnat besparas många tusen inlägg! Om jag hade varit Ulrika eller Gabriella, hade jag gått in i tråden och klargjort saker. Skit i polisen, för de kommer ändå aldrig att komma längre. Gå ut offentligt och starta en "öppen utredning". Bryt mot eventuella hot om brott mot sekretessen och så vidare. Gudrun och Arne trillar snart av pinn (hemskt att behöva skriva så, men ...), själva blir systrarna äldre och äldre. Gå ut och förklara allt offentligt, allt ni vet. Om inte här på Flashback, så med en tidnings hjälp. Ingen kommer någonsin att kunna ställas till svars för mord - särskilt inte om gärningsmannen var under 21 år vid tillfället (och i det avseendet har vi namnet på en högst potentiell person). Det handlar inte längre om att få någon fälld (och det har det inte gjort på länge), det handlar bara om att vi ska få svar - i den mån det nu är möjligt. Gärningsmannen kommer aldrig att säga något, sannolikt inte ens på sin dödsbädd. Det är han för mentalt skadad och känslodöd för att göra. Kör! Frågan är bara hur mycket information systrarna har fått av polisen. Förmodligen mycket mindre än vad vi tror. Vi ska vara glada för om de kan/vill ledsaga oss med det (lilla?) de vet. Men för guds skull: Vi behöver hjälp på några centrala punkter.

Kan inte annat än att helt hålla med dig. Vad är det som hindrar Ulrika att besvara frågor som ältats i tråden i 16 år?
Senast redigerad av Sculley 2023-02-19 kl. 23:34.
Citera
2023-02-20, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Absolut är det så. Varför kvarstår då dessa frågor obesvarade genom alla år med oskyldigt anklagade gms? Tom tystnad när hennes ex o dåvarande vän stod anklagad!??
Kanske det anses lika lite relevant för fallet som att BW talade med Helena utanför stadt?!! Vem/vilka styr vad som anses tillföra fallet något, polis, utredare, media eller människor med anknytning?

Varför finns inga anledningar till att ge svaren som redan finns, varför hålla tyst?
För att anledningen är att det inte anses tillföra fallet något......eller passar inte in i scenariot våldtäkt överfall vid genvägen nära hemmet, ljus bil, kasta skor, skrik, Helenas röst, två mansröster, brovittnet, pilot....så sjukt att fortsätta på samma märkta bana. Kanske finns ytterligare nån skuggfigur i buskarna...som efter att Helena har gråtit o skrikigt drar in henne spontant i bilen o vänta lite, skorna de måste kastas åt sidorna, springer tillbaka till bilen igen, för det är lugnt ingen risk att nån hör eller ser eller råkar dyka upp på väg hem från krogen... och sedan dumpar de/den henne så väl så hon aldrig hittas. Ja är man lite full, påtänd o lite anabola på det, ja då är man både kvick i huvudet o ben.....också har man lätt att hålla käft....Tänk att KF gick samma snitslade bana..lättförtjänt peng.
Citera
2023-02-20, 03:25
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Här finns det gott om utrymme för tolkning av att "inte ha sett vart PU tog vägen efter Stadt". PK kan mycket väl mena att han såg PU gå mot Trädgårdsskolan MEN att han EFTER DET (!) inte såg röken av PU.---

Problemet är att det är du som säger att PK sett PU gå mot Trädgårdsskolans parkering. Du har inte redovisat ett enda belägg för det. Däremot finns det belägg för att PK inte sett PU efter Stadt. Det är ingen stor sak, men jag tror att du bara råkat blanda ihop det i minnet så att PK:s iakttagelse av PU gåendes från Trädgårdsskolans parkering plötsligt blivit tvärtom.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-02-20 kl. 03:53.
Citera
2023-02-20, 10:03
Medlem
Citat:
Kan inte annat än att helt hålla med dig. Vad är det som hindrar Ulrika att besvara frågor som ältats i tråden i 16 år?

Förmodligen för att släkten inte läser på Flashback, skulle jag gissa.
Men vad hindrar de som kontaktat andra vittnen och intervjuat dem att också kontakta vittnet Ulrika och ställa frågorna. Det värsta som kan hända är att hon tackar nej till intervjun. Men då vet man definitivt och slutligen att hon inte vill ha med Flashback att göra.
Citera
2023-02-20, 13:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Förmodligen för att släkten inte läser på Flashback, skulle jag gissa.
Men vad hindrar de som kontaktat andra vittnen och intervjuat dem att också kontakta vittnet Ulrika och ställa frågorna. Det värsta som kan hända är att hon tackar nej till intervjun. Men då vet man definitivt och slutligen att hon inte vill ha med Flashback att göra.

Tro mig: Jag vet en mycket seriös person som för många år sedan ringde till Gabriella i ett försök att prata en stund. Flashback var aldrig aktuellt under uppringningen. Gabriella drog i handbromsen omgående och hänvisade till polisen. Samtalet var över på mindre än en minut. En annan mycket seriös person som intresserade sig för fallet pratade med Pernilla för säkert över tio år sedan, men fick värsta hånet upptryckt i ansiktet: "Om inte polisen har klarat ut det här, hur ska då DU kunna klara det?" Personen blev fly förbannad och har aldrig brytt sig om fallet mer efter det. Bra jobbat, Pernilla! Och tänk att använda polisen som någon slags måttstock för intelligens i fallet ...
Citera
2023-02-20, 14:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Tro mig: Jag vet en mycket seriös person som för många år sedan ringde till Gabriella i ett försök att prata en stund. Flashback var aldrig aktuellt under uppringningen. Gabriella drog i handbromsen omgående och hänvisade till polisen. Samtalet var över på mindre än en minut. En annan mycket seriös person som intresserade sig för fallet pratade med Pernilla för säkert över tio år sedan, men fick värsta hånet upptryckt i ansiktet: "Om inte polisen har klarat ut det här, hur ska då DU kunna klara det?" Personen blev fly förbannad och har aldrig brytt sig om fallet mer efter det. Bra jobbat, Pernilla! Och tänk att använda polisen som någon slags måttstock för intelligens i fallet ...

Ja, PW kan säkert vara nedlåtande det betvivlar jag inte. Jag hade vägarna förbi Mariestad här förra veckan. Det e klart att man får ju en lite annan bild av staden och de intressanta platserna i verkligheten än att bara titta på Eniros kartor på nätet... Te x torget, vad fantastiskt litet det faktiskt är, plus då den lilla gatusnutten Österlånggatan söderut. Nu är jag definitivt inte heller på något sätt nedlåtande, Mariestad är ju en mycket fin stad, men allt uppfattas mycket större på TV, det kan jag säga.

När Helena går från Stadt mot Österlånggatan (om hon gjorde det) går ju på nolltid i denna komprimerade stadsbild. Sträckan ut mot Ekuddens bostadsområde är ändå en bit att gå. Det är ändå en märklig känsla när man ser det på plats att detta brott kunde hända här. Men det kanske inte var ändå så konstigt att just Mariestad skulle drabbas av detta tragiska försvinnande. Vi har ju ändå en betydande mängd dårar/knarkare som fanns här i denna småstad då. Jag tycker de våldsbrott som har ägt rum här inklusive den våldtäkt i Lockerud i juni 1992 ändå sticker ut för att vara en skaraborgsk småstad. Jag får lite för mig att samma typ av våldsbrott inte riktigt fanns i övriga skaraborgska städer vid denna tid. Det kan jag inte erinra mig ha hört. Kan det bero på att man ändå även huserade ett gäng interner i staden som drog in lite skit kanske ? Droger ? Läget vid E3/E20. Plus den stora arbetsplatsen E-lux som drog till sig alla möjliga typer av människor. Det fanns även ett mc-gäng vid soptippen som senare blev MC-Sweden och HA dessutom.

Jag kanske har fel i detta men det verkade som Mariestad hade en betydande klick välmående rik medelklass (den fina residensstaden vid vattnet), men även en klick av brottslingar av typ "storstadssnitt" på denna tid. Där i emellan självklart den stora skötsamma arbetar/medelklassen.

Jag läste på nätet att just Lockerud verkade vara den mest socialt belastade stadsdelen. Byggdes 1970. Jag vet inte om även Bråten gick under namnet "Lockerud" också, förr. Men det är nog den delen som idag benämns som Lockerud åt väster, alltså närmast sjukhuset som verkar vara den mest slitna och traditionellt mest problemfyllda får jag en känsla av. Denna stadsdel var väl läste jag på flashback var "finnarnas område" på 70- och 80 -talen.

Tanken är lätt att tänka att detta grymma brott ändå har begåtts av det mest förhärdade elementen i staden. Att de fick syn på en gåendes Helena på Ekuddenväggen när de skulle upp till efterfesten där. Ett rent överfall. Problemet blir ändå då att man hade sådan lokalkännedom, kör ganska lugnt då cykelvägen fram och tillbaka ,tar med kroppen och gömmer den så bra att den aldrig hittas, sen håller tyst i alla år om detta. Det är ändå där det blir lite konstigt med teorin om "de okända våldsmännen".
Senast redigerad av IB03 2023-02-20 kl. 14:58.
Citera
2023-02-20, 14:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

(Mina fetningar ovan.)

Vilket inlägg menar du? Kan du länka? För det var väl inte det där luddiga inlägget av redneck som du länkade till senast, det som du hade fetat i och som handlade om att PK inte skulle ha sett PU efter stängning?

Du skrev: "Det finns i tråden inlägg där PeKr hävdar att han sett PU gått från i riktning Trädgårdsgatans parkering." Vilket är det inlägget?
Senast redigerad av Ugglan. 2023-02-20 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in