2023-02-20, 13:47
Medlem
Regeringsbildares avatar
Är det inte lite lustigt hur Zelensky påstår att det blir världskrig ifall Kina säljer vapen till Ryssland, men själv tar han gärna emot mängder av vapen ifrån andra länder? Dubbelmoral much?
Citera
2023-02-20, 13:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror de informerar. Risken att inte informera och något händer är större, eftersom konsekvenserna skulle vara gigantiska, man vill inte av misstag skjuta USAs president som fientlig nation och man vill inte som USA få sin president skjuten heller, då blir det ww3. Men de förvarnar nog med kort notis.
Jo, antingen kort notis eller inte alls.

Ryssarna får ju reda på att presidenten är där genom media och är väl så kort notis man kan få ändå.

Det är inte så att det regnar missiler över Kyiv och inga ryska flygplan är i närheten så risken att döda en president i Ukraina är minimal oavsett om Ryssland vet om det eller inte.
Citera
2023-02-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Västra Ukraina ja. Donbass nej.

Även städer som Kharkiv och Odessa är krutburkar då nästan ingen där vill slåss för Ukriana

Varför blev ryssarna utkörda ur Charkiv om befolkningen ville ha dem kvar? Varför bombar ryssarna Odessa om Odessa är på ryssarnas sida i ”specialoperationen”?
Citera
2023-02-20, 13:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Är det inte lite lustigt hur Zelensky påstår att det blir världskrig ifall Kina säljer vapen till Ryssland, men själv tar han gärna emot mängder av vapen ifrån andra länder? Dubbelmoral much?
Nej, det är fortfarande skillnad på försvarare och anfallare.

Varför utesluts det ur tänkandet för vissa?
Citera
2023-02-20, 13:52
Medlem
Citat:

Extrem dubbelmoral men det är hela Ukrina och USAs drivkraft i frågan, att inte leva som de lär
Citera
Medlem
Citat:
Skillnaden är att Ukraina försvarar sitt land medan Ryssland attackerar, mördar och våldför sig på deras mark.

Den part som försvarar sig har all rätt till hjälp. Den part som bedriver olagligt anfallskrig har inga rättigheter alls.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är inte så att det regnar missiler över Kyiv och inga ryska flygplan är i närheten så risken att döda en president i Ukraina är minimal oavsett om Ryssland vet om det eller inte.

Det sker ju missilattacker mot Kiev fortfarande men inte i speciellt stor skala och den stora majoriteten av missiler skjuts ner och är riktade mot bostadshus eller så är de inte riktade öht utan slår ner slumpvis någonstans.
Citera
2023-02-20, 13:53
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror dock inte att USA informerar Ryssland om besöket. Det skulle vara alldeles för riskabelt. Ryssland skulle kunna planera någonting och sedan skylla på någon annan eller vad som helst. De har gjort det förut. Dock vet jag inte vad vinningen skulle vara att döda en amerikanskt president på ukrainsk mark men ändå.

Jag tror istället att USA är så pass säkra på Rysslands stridande krafter och när de sätter in robotanfall att de vet när de kan passa på. Sedan är faktiskt risken att träffas av en missil i Kyiv förbannat minimal oavsett vem man är. Jag tror det är större risk att dö i en trafikolycka.

Så farligt är faktiskt inte livet i Kyiv nu. Det beskjuts ju inte natt och dag och de få missiler som går igenom luftförsvaret gör inte alltför mycket skada.
Kanske har du rätt. Vad vet jag. Jag spekulerade själv.

Men jag tänker att det är väldigt svårt att hålla något som ett besök av en politiker av Bidens kaliber hemligt.

När vi i Sverige har fina höjdare på statsbesök så är det en lång förberedele. Man svetsar igen brunnslock i gatan tex. Det är en stor apparat och att rysk underrättelsetjänst inte ska ha lyckats få reda på den är osannolikt.

Om Bidens besök skulle vara fullständigt hemlig men ändå blir uppsnappad av FSB/GRU och ryssarna skickar robotar och drönare mot Kiev kan de typ två sina händer rena: ”Vi skulle aldrig attackerat Kiev om vi visste att Biden var där, men vi hade ingen aning, detta var normal attack från oss”.

Min amatörmässiga inställning är att om man inte kan hemlighålla presidentens rörelser och besök 100%-igt säkert så återstår att meddela det för att undanröja varje tvivel om att ryssarna vet.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-02-20 kl. 13:58.
Citera
2023-02-20, 13:53
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
De kommer slakta när de väl börjar användas
Nej. Det gällde förut. Numera finns det effektiva vapen mot flygplan
Citera
2023-02-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Varför blev ryssarna utkörda ur Charkiv om befolkningen ville ha dem kvar? Varför bombar ryssarna Odessa om Odessa är på ryssarnas sida i ”specialoperationen”?

Därför finns stor 3e grupp som inte ber om Ryssland direkt men de vill inte kriga för Ukrainska nazzestaten
Citera
2023-02-20, 13:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det sker ju missilattacker mot Kiev fortfarande men inte i speciellt stor skala och den stora majoriteten av missiler skjuts ner och är riktade mot bostadshus eller så är de inte riktade öht utan slår ner slumpvis någonstans.
Precis. Jag tror risken att dö i en trafikolycka just nu är högre i Kyiv.
Citera
2023-02-20, 13:56
Medlem
Citat:

Är du på riktigt?

Skillnad på att hjälpa någon som blir attackerad eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in