Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag tror dock inte att USA informerar Ryssland om besöket. Det skulle vara alldeles för riskabelt. Ryssland skulle kunna planera någonting och sedan skylla på någon annan eller vad som helst. De har gjort det förut. Dock vet jag inte vad vinningen skulle vara att döda en amerikanskt president på ukrainsk mark men ändå.
Jag tror istället att USA är så pass säkra på Rysslands stridande krafter och när de sätter in robotanfall att de vet när de kan passa på. Sedan är faktiskt risken att träffas av en missil i Kyiv förbannat minimal oavsett vem man är. Jag tror det är större risk att dö i en trafikolycka.
Så farligt är faktiskt inte livet i Kyiv nu. Det beskjuts ju inte natt och dag och de få missiler som går igenom luftförsvaret gör inte alltför mycket skada.
Kanske har du rätt. Vad vet jag. Jag spekulerade själv.
Men jag tänker att det är väldigt svårt att hålla något som ett besök av en politiker av Bidens kaliber hemligt.
När vi i Sverige har fina höjdare på statsbesök så är det en lång förberedele. Man svetsar igen brunnslock i gatan tex. Det är en stor apparat och att rysk underrättelsetjänst inte ska ha lyckats få reda på den är osannolikt.
Om Bidens besök skulle vara fullständigt hemlig men ändå blir uppsnappad av FSB/GRU och ryssarna skickar robotar och drönare mot Kiev kan de typ två sina händer rena: ”Vi skulle aldrig attackerat Kiev om vi visste att Biden var där, men vi hade ingen aning, detta var normal attack från oss”.
Min amatörmässiga inställning är att om man inte kan hemlighålla presidentens rörelser och besök 100%-igt säkert så återstår att meddela det för att undanröja varje tvivel om att ryssarna vet.