2023-02-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Och när halsbölden uppdagades av ett av dessa läkarbesök så fick hon behandling. Nu fick inte Donia någon behandling av sin dubbelsidiga lunginflammation för att ingen var till läkaren med henne.
Halsbölden upptäcktes inte vid läkarbesök utan av mig , vi kollade i halsen hemma regelbundet för att kunna se om infektionen utvecklades åt fel håll och hålla koll på svullnaden av tonsillerna .
Citera
2023-02-20, 11:31
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Halsbölden upptäcktes inte vid läkarbesök utan av mig , vi kollade i halsen hemma regelbundet för att kunna se om infektionen utvecklades åt fel håll och hålla koll på svullnaden av tonsillerna .
Precis som man ska göra alltså. Denna information borde paret Alvesparr ha haft, med så mycket erfarenhet av barn
Citera
2023-02-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Precis som man ska göra alltså. Denna information borde paret Alvesparr ha haft, med så mycket erfarenhet av barn
Skillnaden är att jag gått sjuksköterskeutbildning och hade möjlighet att slå i mina läroböcker och kolla tecken på förändring och då även lyste i halsen med ficklampa , vilket kanske inte vem som helst gör , jag kanske dessutom tillhör de som är överdrivet vaksam på det som är avvikande till skillnad mot de som inte i onödan söker vård

Jag förstod dock inte allvaret när jag själv fick sepsis utan var tom tveksam att söka akuten trots att redan befann mig på sjuhusmottagning , hade jag varit hemma hade jag bara tagit panodil och lagt mig för att vila . Nu har jag stenkoll på att om jag får sådana symtom ska jag ta mig till sjukhus , fick nämligen med mig informationsblad om detta när jag skrevs ut
Citera
2023-02-20, 13:10
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Skillnaden är att jag gått sjuksköterskeutbildning och hade möjlighet att slå i mina läroböcker och kolla tecken på förändring och då även lyste i halsen med ficklampa , vilket kanske inte vem som helst gör , jag kanske dessutom tillhör de som är överdrivet vaksam på det som är avvikande till skillnad mot de som inte i onödan söker vård

Jag förstod dock inte allvaret när jag själv fick sepsis utan var tom tveksam att söka akuten trots att redan befann mig på sjuhusmottagning , hade jag varit hemma hade jag bara tagit panodil och lagt mig för att vila . Nu har jag stenkoll på att om jag får sådana symtom ska jag ta mig till sjukhus , fick nämligen med mig informationsblad om detta när jag skrevs ut
Jaanas syster är ju sjuksköterska och noterade Donias viktnedgång men inget annat. Man kan ju tycka att hon kunde komma med goda råd om det nu var så att paret Alvesparr inte ville ta Donia till läkare?
Citera
2023-02-20, 15:06
Medlem
Citat:
Jaanas syster är ju sjuksköterska och noterade Donias viktnedgång men inget annat. Man kan ju tycka att hon kunde komma med goda råd om det nu var så att paret Alvesparr inte ville ta Donia till läkare?
Ja , det borde hon ha gjort frågan är hur ofta hon träffat D under sjukdomstiden med tanke på att D bara bott i familjehemmet några månader och hur mycket kontakt hon haft med D.
Att jag när mitt barn var sjukt kollade mycket och att tempen togs ofta för att se om det gick åt fel håll kan bero på att jag var extra nojjig och visste att körtelfeber kan gå över i en bakteriell infektion där stigande temp är ett av tecknen.
Citera
2023-02-20, 15:29
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ja , det borde hon ha gjort frågan är hur ofta hon träffat D under sjukdomstiden med tanke på att D bara bott i familjehemmet några månader och hur mycket kontakt hon haft med D.
Att jag när mitt barn var sjukt kollade mycket och att tempen togs ofta för att se om det gick åt fel håll kan bero på att jag var extra nojjig och visste att körtelfeber kan gå över i en bakteriell infektion där stigande temp är ett av tecknen.
Hon säger att hon pratade med Donia "lika mycket som med de andra barnen". Inte så många gånger som hundra, men många gånger. Allt enligt förhöret i tingsrätten
Citera
2023-02-20, 15:36
Bannlyst
Citat:
Hon säger att hon pratade med Donia "lika mycket som med de andra barnen". Inte så många gånger som hundra, men många gånger. Allt enligt förhöret i tingsrätten

Det är lätt för henne att påstå det nu när Donia inte finns att försvara sig. Det luktar något surt lång väg om dessa 2.
Paret bör spärras in på livstid.
Handlingarna talar tydligt i detta fall.
Donia är död.
Paret Alvesparr bör stå till svars. Livstid.
Senast redigerad av ytmamz 2023-02-20 kl. 15:38.
Citera
2023-02-20, 15:45
Medlem
Citat:
Jag har inte hört förhören men då verkar 100 ggr vara väldigt många gånger under dessa 4 månader och då borde hon även träffat flickan ett antal ggr under sjukdomstiden och kunnat se att hon blev sjukare trots att symtomen växlar vecka för vecka och dag för dag .
Personer med körtelfeber lutar extremt illa så man kan ju tänka sig att man håller sig på ett antal meter , själv vädrade vi mycket när mitt barn hade körtelfeber med svepskälet att det är bra med frisk luft vid infektion ..och inte att det luktade så illa
Citera
2023-02-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Det är lätt för henne att påstå det nu när Donia inte finns att försvara sig. Det luktar något surt lång väg om dessa 2.
Paret bör spärras in på livstid.
Handlingarna talar tydligt i detta fall.
Donia är död.
Paret Alvesparr bör stå till svars. Livstid.

Det är som sagt inte bara paret Alversparr som skall stå till svars. Hela ansvarskedjan skall buras in.
Speciellt när TVÅ kommuner struntar i vad Socialstyrelsens säger och fortsätter att använda samma par som fosterhem långt efter Donias död. De två utredarna på Socialtjänsten var rejält tydliga med vad som gick fel. De försvarade sig enormt professionellt mot försvararens bittra låsning på vad körtelfeber var för något. Försvararen tog liksom inte in hela systemförloppet utan enbart kraxade på om att körtelfeber kan vara i månader och att ingen kunde se på Donia att hon var dödssjuk. Det trots att Socialstyrelsen och husläkaren fullkomligt läxade upp försvaren. Husläkaren sade många gånger att en halsfluss, som EBV är, ofta lindrar sig själv på några veckor. Även rättsläkaren påtalade för försvararen att det inte var av EBV som Donia dog utan av en högst botlig bakteriell lunginflammation.
Citera
2023-02-20, 17:41
Medlem
Citat:
Jag har inte hört förhören men då verkar 100 ggr vara väldigt många gånger under dessa 4 månader och då borde hon även träffat flickan ett antal ggr under sjukdomstiden och kunnat se att hon blev sjukare trots att symtomen växlar vecka för vecka och dag för dag .
Personer med körtelfeber lutar extremt illa så man kan ju tänka sig att man håller sig på ett antal meter , själv vädrade vi mycket när mitt barn hade körtelfeber med svepskälet att det är bra med frisk luft vid infektion ..och inte att det luktade så illa

Men systern (till Jaana) har ju redan påpekat i anteckningar att hon ansåg att D hade gått ned i vikt, att D. var trött och att D. var BLÅ PÅ RYGGEN OCH ARMAR. Den sista observationen har inte tagits upp i rätten. Utredarna på Socialstyrelsen hade kunnat stampa ihjäl den där försvararen genom att enbart ta upp att det stod att föräldrarna såg att Donia var BLÅ på ryggen och armen, stod och frös samt åt inget. Man blir bara blå på ryggen av att lungorna tar in vätska samt blå på kroppen pga syrebrist, hon fick inget syre!. Alltså har hon blivit märkbart sämre.

Jaana skriver följande:
**Varning för känslig text*

Så, Adina och denna "Socialsekreteraren" som är ny härinne. Bara på dessa få citerade rader ser jag som lekman ett dussin varningstecken som direkt skulle få mig som förälder att ilåka till närmaste sjukhus! Helst när man som äldre har sett sig själv och även sett anhöriga med syrebrist och hur de ser ut på kroppen när det sker (på äldre, lågt blodtryck, lågt syreupptagningsförmåga etc.). Du får inte syrebrist av EBV och halsfluss!
Skulle det vara så att syrebristen kom av halsbölderna och inflammationen skall barnet in på intensiven! För då måste barnet intuberas, då luftvägarna är blockerade! Då måste halsbölderna dräneras occh inflammationen måste ned. Annars dör barnet av respiratorisk chock. Så, att barnet är BLÅ är väldigt allvarligt oavsett vad Adina och försvararen anser vara normalt vid körtelfeber.

Att en femtonåring sedan funderar över sina mensperioder och om hon har blivit gravid är något störande i denna fakta. En femtonåring skulle inte ställa frågan om hon nu inte visste att hon hade varit i kontakt med pojkar den senaste månaden. Hon skulle inte fråga en vuxen hon dessutom inte litade på om det inte var något akut som hon själv var oroad över. Hennes menstruationsrubbning är också ett tecken på att det nu inte bara är EBV som är i farten utan infektionen har gått över till en helkroppsinfektion som gör att kroppen slår över från vanliga system som menstruation till att bekämpa patogener. Då rubbas fortplantningen.
Citera
2023-02-20, 17:49
Medlem
Anne Lindvall. Ajajaj… En placerad flicka INGEN brydde sig om 😓
Citera
2023-02-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Anne Lindvall. Ajajaj… En placerad flicka INGEN brydde sig om 😓

Va? har jag missat något?
Citera